کتاب | نوجوان | نوجوان | داستان نوجوان | جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها - فیلمنامه اصلی
جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها - فیلمنامه اصلی شابک: 9786001822445 304 صفحه 300 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 4000 جانوران شگفت انگیز زیستگاه فیلمنامه اصلی جی کی رولینگ ویدا اسلامیه نوجوان نوجوان داستان نوجوان

910,000 ریال 1,300,000 ریال

ناشر: کتابسرای تندیس

چاپ دوم

کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها (فیلمنامه‌ی اصلی)» اثر جی. کی. رولینگ
فیلمنامه‌ای فانتزی و پرماجرا و مهیج از خالق هری پاتر. کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها»، با عنوان اصلی Fantastic Beasts and Where to Find Them، اولین فیلمنامۀ جی. کی. رولینگ است.
رولینگ فیلمنامۀ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» را با الهام از کتابی به همین نام نوشته است؛ کتابی که خود رولینگ آن را نوشته و با نام مستعار نیوت اسکمندر منتشر کرده بود. آن کتاب درواقع کتاب درسی مدرسۀ هاگوارتز، یعنی همان مدرسۀ جادوگری سری داستان‌های «هری پاتر»، است که بعداً سر از دنیای واقعی درمی‌آورد و رولینگ آن را به نفع یک مؤسسۀ خیریه، به‌صورت کتابی مستقل و به نام نیوت اسکمندر، که در داستان‌های هری پاتر نویسندۀ کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» است، منتشر می‌کند و سپس فیلمنامۀ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» را براساس آن می‌نویسد.
فیلمنامۀ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» با تصویرسازی‌های استودیوی طراحی مینالیما همراه است. این فیلمنامه، به‌کارگردانی دیوید ییتز به فیلم تبدیل شده و فیلم ساخته‌شده براساس آن، در سال 2016 اکران شده و در هشتادونهمین دورۀ جوایز اسکار، برندۀ اسکار بهترین طراحی لباس شده است.

مروری بر کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها»
وقایع فیلمنامۀ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» هفتاد سال قبل از شروع داستان هری پاتر و در شهر نیویورک اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی فیلمنامۀ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» نیوت اسکمندر، یعنی همان نویسندۀ خیالی‌ کتابی است که رولینگ این فیلمنامه را براساس آن نوشته. نیوت اسکمندر یک جادوجانورشناس است و چنانکه اشاره شد، کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» به‌قلم او، در مدرسۀ جادوگری هاگوارتز، که مکانی معروف و مهم در سری داستان‌های «هری پاتر» است، تدریس می‌شود. حالا در فیلمنامه‌ای که رولینگ با الهام از کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» نوشته است این خود نیوت اسکمندر، یعنی خالق آن کتاب درسی، است که به‌عنوان قهرمان ماجرا به صحنه می‌آید و به‌واسطۀ کیف جادویی‌اش ماجراهایی مهیج و فانتزی و عجیب‌وغریب و سرگرم‌کننده را در نیویورک رقم می‌زند که، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، به‌لحاظ زمانی مربوط به هفتاد سال قبل از آغاز ماجراهای هری پاترِ معروف است.
ماجرای فیلمنامۀ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» از این قرار است که در نیویورک، کیفِ جادویی نیوت اسکمندر با یک کیف دیگر عوض می‌شود و این منجر به فرار بعضی موجودات خیالی و عجیب‌وغریبِ او می‌شود و با فرار آن‌ها دردسرهایی به راه می‌افتد که حوادث مهیج و فانتزی فیلمنامۀ «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» را رقم می‌زنند.

دربارۀ جی. کی. رولینگ، نویسندۀ کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها»
جوآن رولینگ (Joanne Rowling) متخلص به جی. کی. رولینگ (J. K. Rowling)، متولد 1965، داستان‌نویس، نیکوکار و فعال در حوزه اقدامات بشردوستانه، تهیه‌کنندۀ سینما و تلویزیون و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی است. رولینگ تحصیلکردۀ زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه اکستر انگلستان است. او شهرت خود را مدیون مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» است. رولینگ به‌خاطر این مجموعه جوایز بسیاری گرفته که از جملۀ آن‌ها می‌توان به جایزۀ هانس کریستین اندرسون و جایزۀ برام استوکر اشاره کرد.
ایدۀ نوشتن داستان «هری پاتر» اولین بار در سال 1990، در حالی که رولینگ منتظر آمدن قطار بود، در ذهن‌اش جرقه خورد اما او سه سال بعد از پدیدار شدن این ایده، پس از جدایی از شوهرش که روزنامه‌نگاری پرتغالی بود، دست به قلم برد و شروع به نوشتن اولین کتاب این مجموعه کرد.
مجموعۀ «هری پاتر» رولینگ را به چنان ثروتی رساند که در سال 2007 او در بین زنان ثروتمند انگلیس رتبۀ سیزدهم را داشت. در همان سال مجلۀ «تایم» رولینگ را، بعد از ولادیمیر پوتین، به‌عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب کرد.
همچنین در سال 2014 رولینگ، از طرف جایزۀ ادبیات داستانی زنان، بعد از هارپر لی، مارگارت اتوود و شارلوت برونته، به‌عنوان چهارمین زن از بیست زنِ نویسنده‌ای انتخاب شد که بیشترین تأثیر را بر خوانندگانشان داشتند.
رولینگ با نام مستعار رابرت گالبریت داستان‌هایی جنایی هم، با محوریت کارآگاهی به نام کورمورن استرایک، نوشته است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «آوای فاخته» و «کرم ابریشم» اشاره کرد.
رولینگ، علاوه بر نوشتن، به فعالیت‌های بشردوستانه نیز می‌پردازد و بخشی از زندگی‌اش را وقف این فعالیتها کرده است. او در سال 2005 انجمن خیریۀ «لوموس» را تأسیس کرد که کار آن حمایت از کودکان آسیب‌پذیری بود که از آزار و اذیت جنسی و جسمی رنج می‌بردند یا گرفتار فقر و معلولیت بودند. هدف مؤسسۀ «لوموس» ارتقای سطح سلامت، آموزش و رفاه اجتماعی این کودکان رنج‌کشیده است. این مؤسسه تا سال 2016 حدود سی و پنج هزار کودک را تحت پوشش خود قرار داد. بیشتر این کودکان ساکن شرق اروپا و آفریقا هستند.
رولینگ همچنین ریاست بنگاه خیریۀ «جینجر بِرد» را در کارنامۀ فعالیت‌های نیکوکارانه و بشر‌دوستانۀ خود دارد؛ بنگاهی که قدمت آن به سال 1918 می‌رسد و از خانوارهای تک‌سرپرست حمایت می‌کند.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها»
کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» با ترجمۀ ویدا اسلامیه در انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده است. ویدا اسلامیه، متولد 1346، مترجم و ویراستار ایرانی است. اسلامیه تحصیلکردۀ مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی است. او ترجمه را از سال 1370 و با ترجمۀ داستان‌هایی از آگاتا کریستی شروع کرد اما با ترجمۀ مجموعۀ «هری پاتر» بود که به شهرت رسید.
اسلامیه، پیش از شروع ترجمۀ مجموعۀ «هری پاتر»، مدتی به کار ویراستاری مشغول بود و در ترجمۀ اولین کتاب مجموعۀ «هری پاتر»، یعنی «هری پاتر و سنگ جادو»، هم به‌عنوان ویراستار و نه مترجم نقش داشت. اولین کتابی که اسلامیه از مجموعۀ «هری پاتر» ترجمه کرد کتاب «هری پاتر و زندانی آزکابان» بود. او بعد از ترجمۀ این کتاب به ترجمۀ کتاب‌های دیگر مجموعۀ «هری پاتر» و نیز ترجمۀ دیگر آثار جی. کی. رولینگ پرداخت.
از ترجمه‌های ویدا اسلامیه می‌توان به کتاب‌های «سفیدی مرگبار»، «کرم ابریشم»، «رد پای شیطان»، «آوای فاخته» و «قتل در آسمان» اشاره کرد.
اسلامیه همچنین کتاب‌هایی را در حوزۀ روانشناسی به فارسی ترجمه کرده است.

ادامه keyboard_arrow_down