کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | ایران بین دو انقلاب
ایران بین دو انقلاب شابک: 9789643123635 710 صفحه 797 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 5000 ایران انقلاب یرواند آبراهامیان احمد گل محمدی محمد ابراهیم فتاحی علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

2,560,000 ریال 3,200,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ سی و دوم

کتاب «ایران بین دو انقلاب» نوشته «یرواند آبراهامیان»
کتاب «ایران بین دو انقلاب» نوشته «یرواند آبراهامیان» به بررسی و تحلیل بخش از تاریخ معاصر ایران اختصاص دارد. ماجراها و اتفاقات هر جامعه‌ای نه تنها برای آن جامعه بلکه برای بسیاری دیگر از مردمان در سراسر جهان جالب توجه است. به راستی که از تأثیرگذاری جوامع بر یکدیگر در طول تاریخ بشری نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. کتاب «ایران بین دو انقلاب» به بررسی حوادث صد سال گذشته ایران می‌پردازد. نگاه یرواند آبراهامیان در نوشتن این دوره تاریخی، نگاهی چندجانبه است. به طوریکه او مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی دوره مشروطه تا انقلاب را بیان می‌کند.
کتاب‌های بسیاری در زمینه تاریخ معاصر و حتی این دوره زمان به خصوص نوشته شده‌اند. اما دیدگاه و نگرش نو یسندگان به جزئیات با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته است. «ایران بین دو انقلاب» از کتاب‌هایی است که با جزئیات بیشتری بازگو می‌شود. به همین سبب افراد علاقه‌مندی که می‌خواهند درباره تاریخ معاصر مطالعه خود را آغاز کنند؛ بسیار مناسب و سودمند است. آبراهامیان در اثرش تا حدی زیاد، نسبت به پیدایش و زوال حزب توده مطالبی نوشته است. این مورد سبب شده که برخی افراد کتاب را جانبدارانه توصیف کنند. افراد دیگری هم درباره کتاب «ایران بین دو انقلاب» آبراهامیان گفته‌اند، از برخی واقعیت‌های حزب توده در کتاب چشم پوشی شده است.
یرواند آبراهامیان در نوشتن تاریخ از تاریخ نگار انگلیسی «ای. پی. تامپسون» تأثیرپذیرفته است. تأثیر تامپسون بر آبراهامیان طبقه بندی جامعه ایران موجود درکتاب است. نویسنده در کتاب «ایران بین دو انقلاب» ایران را سرزمین متنوعی می‌داند. سرزمینی که زبان و نژاد و جغرافیای گوناگون و متفاوتی دارد. بدین سبب آبراهامیان درباره این گوناگونی می‌گوید: تنوع ایران «شبیه موزاییکی رنگارنگ و شهر فرنگی غریب» است. او عقیده دارد: عدم یکپارچگی در ایران، اوضاع سیاسی حاکم آن زمان به علاوه دیگر تفاوت‌ها و پراکندگی‌های ذکر شده در جامعه ایران باعث قدرت رضاه شد.
لازم به ذکر است یرواند آبراهامیان منابع مورد مطالعه در نگارش کتا ب را گنجینه‌ اطلاعات دفتر هند و دفتر امور خارجه بریتانیا، مذاکرات مجلس شورای ملی و نشریات فارسی زبان داخلی و خارجی معرفی کرده است.

مروری بر کتاب «ایران بین دو انقلاب»
کتاب ایران بین دو انقلاب دوره‌ای هفتاد ساله از تاریخ ایران را تحلیل می‌کند. کتاب دارای 11 فصل است که در سه بخش اصلی گردآوری شده است. اطلاعات دهه چهل در کتاب بیشتر از دهه‌های دیگر است. «ایران بین دو انقلاب» از زمان قاجار آغاز می‌شود. سپس ماجراها و حوادثی که منجر به انقلاب مشروطه شد را توضیح می‌دهد. اما آبراهامیان تنها به نوشتن این بخش اکتفا نمی‌کند. او اتفاقات پس از مشروطه و همچنین روی کار آمدن حکومت رضا شاه را مورد بررسی قرار می‌دهد. علل و عواملی که در مسیر انقلاب 57 به وجود آمد و دیگر رویدادهای مربوط به انقلاب را توضیح می‌دهد. پررنگ شدن نقش دین و مذهب از دیگر مواردی است که نویسنده در کتابش نوشته است. بخش انتهایی کتاب «ایران بین دو انقلاب» به کارها و اقدامات امام خمینی (ره) و نتیجه آن بر شکل‌گیری انقلاب اختصاص دارد.

درباره نویسنده کتاب «ایران بین دو انقلاب»
یرواند آبراهامیان نویسنده‌ای ارمنی ـ آمریکایی است. آبراهامیان در تهران به دنیا آمد. او در کودکی به همراه خانواده به بریتانیا مهاجرت کرد. یرواند در انگلیس تحصیلات خود را گذراند و در دانشگاه آکسفور در رشته تاریخ مدرک خود را دریافت کرد. پس از تحصیلات دانشگاه ی او به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه کلمبیا در مقطع دکتری مشغول تحصیل شد. قابل ذکر است یرواند آبراهامیان در دانشگاه آکسفورد و پرینستون توانست تاریخ ایران را تدریس کند. سپس در دانشگاه نیویورک تاریخ جهان و خاورمیانه را تدریس می‌کرده است.
آبراهامیان در سال 2010 به عنوان عضو آکادمی علوم و هنرهای آمریکا برگزیده شد. او در زمینه تاریخ نگاری آثار خوب و قابل توجهی دارد. دیگر کتاب‌های نوشته شده توسط یرواند آبراهامیان کتاب «کودتا»، «تاریخ ایران مدرن» و «مردم در سیاست ایران» نام دارند.
کتاب «کودتا» با عنوان فرعی «28مرداد، سازمان سیا و ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن» آخرین اثر نوشته شده از نویسنده است که به نگاهی در روابط ایران و امریکا می‌‌پردازد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «ایران بین دو انقلاب»
کتاب «ایران بین دو انقلاب» را نخستین‌بار «احمد گل محمدی» و «محمد ابراهیم فتاحی» به فارسی ترجمه کرده‌اند. این ترجمه توسط «نشر نی» منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
ترجمه دیگری از کتاب توسط «کاظم فیروزمند»، « حسن شمس آوری» و «محسن مدیر شانه چی» نیز توسط «نشر مرکز» منتشر شده است. همچنین نسخه صوتی کتاب «ایران بین دو انقلاب» هم برای علاقه‌مندان موجود است.

رتبه کتاب «ایران بین دو انقلاب» در گودریدز: 4/2 از 5

ادامه keyboard_arrow_down