کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آلمان | دوست بازیافته جیبی
دوست بازیافته جیبی شابک: 9789649971179 112 صفحه 97 گرم قطع: جيبی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1500 دوست بازیافته جیبی فرد اولمن مهدی سحابی علوم انسانی ادبیات ادبیات آلمان

385,000 ریال 550,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ بیست و ششم

کتاب «دوست بازیافته» نوشته «فرد اولمن»
Reunion
کتاب «دوست بازیافته» نوشته «فرد اولمن» داستانی تأثیرگذار از اثرات جنگ جهانی است. روایت داستان در آلمان قبل از جنگ و قبل از آنکه فاشیسم شکل بگیرد، می‌گذرد. «اولمن» با یک پایان‌بندی زیبا، سبب می‌شود روایت «دوست بازیافته» در ذهن خواننده باقی بماند. کتاب «دوست بازیافته» یک پیشنهاد خوب برای علاقه‌مندان به مطالعه است. «فرد اولمن» درکتابش توانسته قصه‌ای از روابط آدم‌ها در جنگ جهانی را به تصویر بکشد. آشنایی کوتاه مدت دو نفرکه تا انتها مبهم می‌ماند؛ داستان را برای مطالعه بسیار جذاب و خواندنی کرده است. کتاب «دوست بازیافته» داستانی رمان‌گونه دارد اما بر خلاف دیگر رمان‌ها دارای 67 صفحه است و خواننده را با خود همراه می‌کند. روایت داستان با نثری ساده و روان در دل جنگ جهانی شکل می‌گیرد. رنج و سختی، عشق و دوستی، همچنین وطن و هویت از مفاهیم موجود در داستان «دوست بازیافته» هستند. لازم به ذکر است: با وجود روایتی دردناک از تاریخ بشریت و فجایع آن زمان اما داستان بسیار آرام روایت می‌شود، بنابراین برای نوجوانانی که بیشتر از 14 سال هستند مناسب است. ناگفته نماند: کتاب «دوست بازیافته» در لیست منتخب آثار بررسی رمان شورای کتاب کودک ایران قرار دارد.
سایت گودریدز Goodreads درباره داستان نوشته است:
A universal story of friendship
«داستانی جهانی درباره‌ی دوستی»

همچنین سایت آمازون Amazon می‌گوید:
A forgotten classic and a novel of universal value
«یک اثر کلاسیک فراموش شده و رمانی با ارزش‌های جهانی»

مروری برکتاب «دوست بازیافته»
داستان درباره دو نوجوان هم‌مدرسه‌ای در بحبوحه جنگ جهانی دوم است. این دو نوجوان به نام هانس و کنراد با یکدیگر آشنا می‌شوند. هانس از خانواده‌ای یهودی و کنراد از خانواده اشراف و ثروتمندان هستند. ظاهر زندگی آنها آرام و دور از تنش است تا اینکه نظام هیتلر در آلمان استقرار می‌یابد و در اثر رویدادهای سیاسی و اجتماعی دو دوست رابطه‌شان کمتر شده تا اینکه مجبور به جدایی می‌شوند و... این دو دوست هم مانند میلیون‌ها نفری هستند که قربانی ناخواسته فاشیسم و اتفاقات آن شده‌اند. «فرد اولمن» به زیبایی احساسش را دربیان شخصیت داستان بازگو می‌کند: «زخمی که بر دل دارم هنوز باز است و هر بار که به یاد آلمان می‌افتم گویی بر آن نمک می‌پاشند.» در قسمتی از کتاب «دوست بازیافته» می‌خوانیم: «روز و ساعتی را به یاد می‌آورم که برای نخستین بار چشمم به پسری افتاد که از آن پس مایه‌ بزرگ‌ترین شادمانی و نیز بزرگ‌ترین سرگشتگی من شد. ساعت سه‌ بعدازظهر روزی تیره و گرفته از زمستان خاص آلمان بود. دو روز از شانزدهمین سالگرد تولدم می‌گذشت. در دبیرستان کارل آلکساندر اشتوتگارت بودم که معروف‌ترین دبیرستان منطقه‌ وورتمبرگ بود و تاریخ بنیانگذاری آن به سال 1521 می‌رسید؛ یعنی سالی که مارتین لوتر با شارل پنجم، سرور «امپراتوری مقدس» و شاه اسپانیا، رو در رو شد...»

درباره نویسنده کتاب «دوست بازیافته»
فرد اولمن نویسنده و نقاش آلمانی ـ انگلیسی است. او سال1901 در خانواده‌ای یهودی در شهر اشتوتگارت به دنیا آمد. اولمن در رشته حقوق در دانشگاه فرایبورگ و دانشگاه توبینگن درس خواند. او پس از به حکومت رسیدن هیتلر سال 1933 به پاریس رفت. در پاریس خرج زندگی‌اش را از راه کشیدن نقاشی و فروش آنها می‌گذراند. اولمن در سال 1935 توانست نمایشگاه نقاشی خود را در پاریس برگزار کند.
فرد اولمن داستان «دوست بازیافته» را در سال 1971 نوشت. در سال 1977 وقتی کتاب دوباره پس از چند سال تجدید چاپ می‌شد، «آرتور کستلر» نویسنده مشهور مجار مقدمه‌ای بر کتاب نوشت که با استقبال مخاطبان بسیاری مواجه شد.
کستلر در مقدمه بیان می‌کند: «درباره‎ دورانی که جسدهای آدمیان را ذوب می‌کردند تا از آن‌ها برای پاکیزگیِ‌ نژاد برتر صابون بسازند، صدها کتاب بزرگ و قطور نوشته شده است؛ اما یقین دارم که این کتاب کوچک برای همیشه جایی را در کتابخانه‌ها از آن خود خواهد کرد.»
درباره ترجمه فارسی کتاب «دوست بازیافته»
داستان تأثیرگذار «دوست بازیافته» توسط «مهدی سحابی» به فارسی برگردانده شده است. کتاب از سوی نشر ماهی در اندازه جیبی برای علاقه‌مندان منتشر شده است.

رتبه کتاب «دوست بازیافته» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down