کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | ایران بین دو انقلاب
ایران بین دو انقلاب شابک: 9789643053895 576 صفحه 715 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1200 ایران انقلاب یرواند آبراهامیان کاظم فیروزمند حسن شمس آوری محسن مدیر شانه چی علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

2,200,000 ریال 2,750,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ بیست و نهم

ایران بین دو انقلاب
تاریخ تحلیلیِ ایران معاصر. یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران بین دو انقلاب» با رویکردی مبتنی بر جامعه‌شناسی سیاسی به مرور و تحلیل و ریشه‌یابی وقایع سیاسی و تغییر و تحولات ایران معاصر، از دوران قاجار و انقلاب مشروطه تا انقلاب 1357، پرداخته است. آبراهامیان در این کتاب تغییر و تحولات ایران در دوران مورد نظر را با تمرکز بر نقش نیروهای سیاسی و اجتماعی در این تحولات و تأثیر متقابل این نیروها بر یکدیگر بررسی و تحلیل کرده است. در یکی از بخش‌های این کتاب به طور مفصل به حزب توده و چگونگی شکل‌گیری و پایگاه طبقاتی آن پرداخته شده است.
در بخش اول کتاب پیشینه تاریخی تحولات ایران معاصر بررسی شده است. آبراهامیان در این بخش به ساختار اجتماعی و سیاسی ایران در سال‌های پیش و پس از انقلاب مشروطه، شکل‌گیری آگاهی طبقاتی در ایران عصر قاجار، وقوع انقلاب مشروطه و سقوط سلسله قاجار و برآمدن رضا شاه پرداخته است.
بخش دوم کتاب درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران از آغاز سلطنت محمدرضا شاه تا کودتای 28 مرداد 1332 است و در بخش سوم وقایع ایران معاصر از دوران پس از کودتا تا سرنگونی محمدرضا شاه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و از اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در این دوران و نقش احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های مخالف حکومت پهلوی و نیز نقش طبقات اجتماعی در سرنگونی آن حکومت سخن رفته است.
«ایران بین دو انقلاب» با ترجمه و مقدمه کاظم فیروزمند، حسن شمس آوری و محسن مدیر شانه چی در نشر مرکز منتشر شده است.
درباره نویسنده: یرواند آبراهامیان (- 1319)، تاریخ‌نگار ارمنی – ایرانی ساکن امریکا.
رتبه گودریدز: 4/21 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down