کتاب | علوم انسانی | ادبیات | سایر کشورهای اروپا | در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی
در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی شابک: 9789643291778 312 صفحه 345 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 330 انتظار تاریکی انتظار روشنایی ایوان کلیما فروغ پوریاوری علوم انسانی ادبیات سایر کشورهای اروپا

480,000 ریال 600,000 ریال

ناشر: آگه

چاپ چهارم

در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی
رمانی با حال و هوای سیاسی درباره مصائب زیستن در یک نظام بسته توتالیتر.
ایوان کلیما در رمان در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی داستان فیلمسازی را روایت می‌کند که در چکسلواکی دوران سلطه کمونیسم زندگی می‌کند. او گرچه رویای ساختن فیلم‌هایی هنری را در سر دارد اما مجبور است برای تلویزیون فیلم‌های سفارشی بسازد؛ فیلم‌هایی که به مذاق نظام حاکم خوش بیاید. از طرفی در این رمان شخص اول مملکت را می‌بینیم که خود نیز به نحوی گرفتار سیستمی است که آن را نمایندگی می‌کند. رمان البته با برچیده شدن بساط خودکامگی تمام می‌شود، اما مسائل فیلمساز به شکلی دیگر ادامه پیدا می‌کند. فضای بسته ظاهرا جای خود را به فضایی باز داده است اما حال چیزهایی دیگر به شکلی متفاوت دست و پا گیرِ فیلم‌ساز هستند و او باز هم نمی‌تواند آنچه را خود می‌خواهد بسازد.
کلیما در این رمان با تحلیل ساز و کار نظام توتالیتر نشان می‌دهد که آدم‌ها در چنین نظامی به چه چیز تبدیل می‌شوند. او زیستن تحت سیطره حکومتی پلیسی و تمامیت‌خواه را، هم از منظر شهروندانی که زیر سلطه چنین حکومتی قرار دارند و هم از منظر مقامات دولتی و کسانی که خود از ارکان و پایه‌های این حکومت‌اند، به تصویر می‌کشد و البته به آنچه بعد از سقوط کمونیسم رخ می‌دهد نیز نگاه چندان خوش‌بینانه‌ای ندارد.
در انتظار تاریکی در انتظار روشنایی با ترجمه فروغ پوریاوری در انتشارات آگه منتشر شده است.
درباره نویسنده: ایوان کلیما (- 1931)، داستان‌نویس، مقاله‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار اهل جمهوری چک.

ادامه keyboard_arrow_down