کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات ترکیه | نام من سرخ
نام من سرخ شابک: 9789641912194 596 صفحه 685 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 اورهان پاموک تهمینه زاردشت علوم انسانی ادبیات ادبیات ترکیه

2,240,000 ریال 3,200,000 ریال

ناشر: مروارید

چاپ دهم

نام من سُرخ
گروهی از نقاشان ترکیه دوران امپراتوری عثمانی از جانب یکی از سلاطین این امپراتوری مأمور شده‌اند که نقاشی‌هایی به شیوه غربی بکشند و آنها را در کتابی گردآورند. این کار باید مخفیانه انجام شود چون این نقاشی‌های جدید، برخلاف مینیاتور که سنت رایج و جاافتاده در نقاشی شرق است، دارای پرسپکتیوند و این از نظر سنت‌گرایان بدعتی نابخشودنی به حساب می‌آید. در راستای همین ماجرا قتلهایی مشکوک و مرموز اتفاق می‌افتد. از طرفی ماجرایی عاشقانه بین شخصیت اصلی رمان و دخترِ استادی که سرپرست پروژه نقاشی به سبک غربی است در جریان است که این عشق نیز همچون آن پروژه باید مخفی بماند و کسی از آن بویی نبرد. این دو ماجرای عشقی و جنایی در رمان نام من سُرخ، اثر اُرهان پاموک، در هم تنیده شده‌اند و رمانی را پدید آورده‌اند با زمینه‌ای تاریخی درباره هنر نقاشی و مواجهه شرق و غرب و سنت و تجدد. پاموک در نام من سُرخ خواننده‌اش را به دنیای نقاشی مینیاتور و حکایتهای مربوط به نقاشان این سبک می‌برد و تقابل میان سنت و تجدد را در قالب تقابل نقاشان سنت‌گرا و نوگرا بیان می‌کند و پرسپکتیو در نقاشی را به عنوان عنصری وارد رمان می‌کند که بیانگر گسست از جهان‌نگری کهن است. رمان راویان متعدد دارد و در آن نه فقط آدمها، که کاراکترهای نقاشی‌ها و حیوان و درخت و رنگ نیز در مقام راوی ظاهر می‌شوند.

درباره نویسنده: اُرهان پاموک (- 1952)، داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس، ناداستان‌نویس و مقاله‌نویسِ اهل ترکیه و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2006 میلادی.

ادامه keyboard_arrow_down