کتاب | علوم انسانی | فلسفه | غرب | فلسفه اگزیستانس
فلسفه اگزیستانس شابک: 9786005733334 144 صفحه 159 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 200 فلسفه اگزیستانس کارل یاسپرس لیلا روستایی علوم انسانی فلسفه غرب

1,125,000 ریال 1,500,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ چهارم

کتاب «فلسفه اگزیستانس» نوشته «کارل یاسپرس»
Existentialist philosophy
کتاب «فلسفه اگزیستانس» نوشته «کارل یاسپرس» در زمینه فلسفه اگزیستانسیالیسم است. یاسپرس گزارشی از اوضاع فرهنگی و فکری که اگزیستانسیالیسم از آن ظاهر گشته را به همراه چکیده‌ای از عقاید فلسفی خودش در کتاب ««فلسفه اگزیستانس» برای مخاطب بیان می‌کند. بهتر است بدانید کتاب «فلسفه اگزیستانس» برای نخستین‌بار با عنوان مجموعه‌ای از سخنرانی‌های کارل یاسپرس در قالب کتاب توسط آکادمی آلمان در دسترس علاقه‌مندان به اگزیستانسیالیسم قرار گرفته است. کارل یاسپرس هنگامی‌که این سخنرانی‌ها را تهیه و تنظیم می‌کرد آگاه بود که شاید آخرین سخنرانی او در آلمان باشد. زیرا او توسط نازی‌ها از استادی دانشگاه برکنار شده بود، به دلیل تجربه‌ای که در گذشته داشت، از فرصت‌های به وجود آمده به خوبی بهره می‌برد و گزارشی از اوضاع فکری و فرهنگی را همراه عقایدش برای مخاطبان بیان می‌کرد. یاسپرس معتقد است که این فلسفه، به عنوان بخشی از روند اصلی فلسفه‌ی غرب، شکل و قالبی است که فلسفه در عصر و دوران ما به خود گرفته است. اگزیستانسیالیسم از واژه اگسیستانس Existence به معنای وجود گرفته شده است. پس از جنگ جهانی دوم هم جریان تازه‌ای در این جنبش به وجود آمد. در تاریخ فلسفه بسیاری سورن کی‌یرکگور را بنیان‌گذرا فلسفه اگزیستانس می‌شناسند. کی‌یرکگور این اصطلاح را در مقابل اندیشه هگل بنا نهاده است. در هستی‌گرایی، نقطه شروع فرد به وسیله آنچه «نگرش به هستی» یا احساس عدم تعلق و گمگشتگی در برابر با دنیای به ظاهر بی‌معنی و پوچ مشخص می‌شود. بر طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها زندگی بی‌معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا دهد. این بدین معناست که ما خود را در زندگی می‌یابیم، آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن معنا یا ماهیت دهیم.
Library Journal درباره کتاب «فلسفه اگزیستانس» نوشته است:
The best single volume to introduce existentialism as a total philosopy.
«بهترین کتاب تک جلدی برای معرفی اگزیستانسیالیسم به عنوان یک فلسفه کل.»


درباره کتاب «فلسفه اگزیستانس»
کتاب دارای توضیحاتی درباره رشته‌های مختلف جنبش اگزیستانسیالیسم است و یک دید کلی از موقعیت فلسفی کارل یاسپرس به خواننده نشان می‌دهد. درواقع «فلسفه اگزیستانس» سه هدف را نشانه می‌گیرد. ابتدا رشته‌های مختلف جنبش اگزیستانسیالیسم را به کانون توجه می‌رساند و سپس موقعیت فلسفی شخص نویسنده را به خواننده نشان می‌دهد. در نهایت نشان می‌دهد که فلسفه برای اگزیستانسیال بودن و جذابیت نیاز ندارد که غیر منطقی، ضد علمی، ژورنالیستی یا موعظه‌وار باشد. در «فلسفه اگزیستانس»، «کارل یاسپرس» اصلاحاتی را در دیدگاه معمول نسبت به اگزیستانسیالیسم به عنوان یک فلسفه‌ی بدبینانه و غیرمنطقی عرضه می‌کند.
در قسمت کوتاهی از کتاب«فلسفه اگزیستانس» می‌خوانیم:
«البته، فلسفه در مقام جست وجوی حقایق اصلی درباره طبیعت، بشر و عالم هستی نیز در میان یونانیان رواج داشت و جزئی از مراقبت نفس به حساب می‌آمد. همین رویکرد نظری‌تر بود که منجر به رشد علوم گردید و به جایی رسید که بر آموزش و تعلیم فلسفه در دوران میانه و جدید چیره شد.»

درباره نویسنده کتاب «فلسفه اگزیستانس»
کارل تئودور یاسپرس روانپزشک و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی است. کارل یاسپرس سال 1883 در شهر اولدنبورگ آلمان متولد شد. یاسپرس پس از تحصیلات دبیرستانش سه نیمسال در دانشگاه هایدلبرگ و مونیج به تحصیل در رشته حقوق مشغول شد. پس از آن پنج سال در رشته پزشکی در برلین تحصیل کرد. سال 1909 یاسپرس توانست مدرک پزشکی خود را دریافت کند. او قبل از شروع جنگ جهانی اول استادیار روانپزشکی دانشگاه هایدلبرگ بود و سال 1921 او استاد رسمی دانشگاه شد. کارل یاسپرس از سال 1930 میلادی فلسفه تدریس کرد. اما به دلیل افکار ضد نازی از کار کنار گذاشته شد. پس از اینکه آلمان شکست خورد او توانست دوباره با همان سمت مشغول تدریس شود. یاسپرس در تفکراتش از خداوند به عنوان موجودی متعالی یاد می‌کند. او جامعه صنعتی را که هدفش تأمین سطح معینی از رفاه برای اکثریت مردم است را برای شخصیت خطرناک می‌پندارد. از مهمترین آثار کارل یاسپرس می‌توان به کتاب‌های «فلسفه در سه جلد»، «نیچه»، «منطق فلسفی»، «آغاز و انجام تاریخ»، «فلاسفه بزرگ» و «فلسفه هستی» اشاره کرد.
کارل یاسپرس سال 1969 در سن 86 سالگی درگذشت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «فلسفه اگزیستانس»
کتاب «فلسفه اگزیستانس» توسط «لیلا روستایی» به فارسی برگردانده شده است. کتاب از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر و راهی بازار کتاب ایران شده است.
رتبه کتاب «فلسفه اگزیستانس» در گودریدز: 4.1 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down