کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | آینه ای در دوردست
آینه ای در دوردست شابک: 9789642092437 800 صفحه 1240 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1500 آینه دوردست باربارا تاکمن حسن افشار علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

5,400,000 ریال 7,200,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ پنجم

کتاب «آینه‌ای در دوردست» نوشته «باربارا تاکمن»
A Distant Mirror: The Calamitous Fourteenth Century
کتاب «آینه‌ای در دوردست» نوشته «باربارا تاکمن» اثری تاریخی، مستند و تأثیرگذار است. تاکمن درکتاب حاضر به رخدادها و سرنوشت آدم هایی می‌پردازد که از یک طرف در دورانی با شکوه هستند و از طرف دیگر در دنیایی پر از رنج و آشوب به سر می‌برند. این دوگانگی و تناقض‌ها با بیان زندگی روزمره، جنگ و نبرد، سلطه و قدرت پول بر زندگی بردگان و بسیاری موارد دیگر برای خواننده بازگو می‌شوند. قرن چهاردهم پر از مشقت و ناملایمات بوده است. بیماری طاعون، جنگ و غارت، بی‌تدبیری و نفوذ کلیسا از دیگر موارد مطرح شده توسط تاکمن هستند. کتاب با شیوه‌ای مستند و اثرگذار مصیبت‌ها و پیروزی‌ها قرن را توضیح می‌دهد.
The Wall Street Journal درباره کتاب نوشته است:
Tuchman at the top of her powers
«تاکمن» در اوج توانایی‌های خود.
همینطور The New York Review of Books درباره «آینه‌های دور دست» می‌نویسد:
Beautifully written, careful and thorough
«با نثری زیبا، بادقت و جامع.»
یادآوری می‌شود کتاب «آینه‌ای در دورست» سال 1980 برنده جایزه ملی کتاب سال شد. همچنین در همان سال برنده جایزه کتاب ASJAنیز شده است. البته کتاب در سال 1978 هم نامزد جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی سال بود.
مروری بر کتاب «آینه‌ای در دوردست»
کتاب درباره قرن چهاردهم است و دو تصویر متناقض را برای خواننده آشکار می‌کند. دورانی بسیار سخت و غم‌انگیز برای بشر که افراد زیادی از تاریخ نگاران از آن دوره بیزاری جستند. و درباره آن سخنی نمی‌گفتند. بحران اقتصادی، آشوب‌های اجتماعی، فساد اخلاقی، رکود صنعت، پول و ثروت و زندگی کشیش‌ها از موارد مورد بحث در کتاب هستند.
تاکمن در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «نکته‌ای که موضوع را پیچیده‌تر می‌کند این است که جامعه‌ی قرون وسطایی، در عین اقرار به ترک دنیا، در عمل از این کار رویگردان بود و این قضیه بیش از هرجای دیگر در خود کلیسا صدق می‌کرد. بسیاری در این راه می‌کوشیدند و عده‌ی انگشت شماری توفیق می‌یافتند، اما آدمی اساسا برای ترک دنیا ساخته نشده. هیچ دورانی را سراغ نداریم که مردمان آن بیش از قرن چهاردهم به مال دنیا علاقه نشان داده باشند. نفس‌پرستی آدمی در این سده همان بود که در هر زمان دیگری بوده است. انسان اقتصادی و انسان نفسانی سرکوب شدنی نیستند.»
درباره نویسنده کتاب «آینه‌ای در دوردست»
باربارا ورتهایم تاکمن نویسنده و تاریخ‌نگار آمریکایی است. تاکمن سال 1912 در نیویورک متولد شد. او تحصیلاتش را در کالج ردکلیف وابسته به دانشگاه هاروارد گذراند. تاکمن سال 1937 به عنوان خبرنگار خارجی مجله نیشن به اسپانیا رفت. این سفر سبب شد تاکمن از نزدیک مراحل ابتدایی جنگ داخلی اسپانیا را ببیند. باربارا تاکمن در مدت زمان جنگ جهانی دوم روزنامه‌نگار باقی ماند. او در طول زندگی خود توانست یازده کتاب در زمینه تاریخ بنویسد. اولین کتاب او با نام «کتاب مقدس و شمشیر» از جغرافیا و وضعیت نا به سامان فلسطین و چاره اندیشی برای مشکلات منطقه حرف می‌زند.
آثار به فارسی ترجمه شده تاکمن عبارتند از : «مناسبات بریتانیا و اسپانیا از سال 1700»، «کتاب مقدس و شمشیر»، «توپ‌های ماه اوت»، «برج فرازان»، «استیلول و تجربه آمریکا در چین»، «آئینه دور دست: قرن فجیع چهاردهم»، «تاریخ بی‌خردی از تروا تا ویتنام»، «سلام اول»
قابل ذکر است: کتاب «توپ‌های ماه اوت» که پیش درآمد جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد در سال 1963 برنده جایزه معتبر پولیتزر شده است. همچنین جایزه پولیتزر برای کتاب «استیلول و تجربه آمریکا در چین» در سال 1972 برای بار دوم به تاکمن تعلق گرفت.
باربارا تاکمن در سال 1989 بر اثر سکته مغزی از دنیا رفت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «آینه‌ای در دوردست»
عنوان اصلی کتاب A Distant Mirror: The Calamitous Fourteenth Century نام دارد.کتاب «آینه‌ای در دوردست» با عنوان فرعی «قرن مصیبت‌بار چهاردهم» توسط «حسن افشار» به فارسی برگردانده شده است. انتشارات ماهی چاپ و نشر کتاب برای علاقه‌مندان را به عهده داشته است.
«حسن افشار» از مترجمان فعال ایرانی است که آثار مهم زیادی را تاکنون به فارسی ترجمه کرده است. ترجمه‌های آقای افشار را می‌توان به شش گروه تقسیم کرد: سینما، ادبیات داستانی، تاریخ و نظریه هنر، علوم اجتماعی و سیاسی، و دین‌شناسی. حسن افشار همچنان با علاقه و منظم به کار ویراستاری و ترجمه کتاب مشغول است.
رتبه کتاب «آینه‌ای در دوردست» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down