کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | عمومی | ما ایرانیان
ما ایرانیان شابک: 9789641854210 152 صفحه 316 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز ایرانیان مقصود فراستخواه علوم انسانی جامعه شناسی عمومی

1,440,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ بیست و هفتم

ما ایرانیان: زمینه‌کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی
ما ایرانیان چه خلق و خویی داریم؟ خلق و خوی‌مان بر اثر چه شرایط تاریخی و اجتماعی‌ای پدید آمده و دارای چه ضعف‌هایی است؟ آیا می‌توان ضعف‌هایی را که در خلقیات ما ایرانیان وجود دارد برطرف کرد؟ مقصود فراستخواه در کتاب «ما ایرانیان: زمینه‌کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی» با نگاهی علمی به این موضوعات پرداخته و خلقیات ایرانیان را با تکیه بر آمار و نظرسنجی و در زمینه‌ای اجتماعی و تاریخی مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. فراستخواه در آغاز کتاب تأکید می‌کند که فرهنگ ایرانی را نباید و نمی‌توان به خلقیات ایرانیان تقلیل داد و فرهنگ چیزی فراتر از خلقیات است.
از جمله موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته شده بررسی خلق و خوی ایرانیان در پرتو نظریاتی نظیر نونهادگرایی و نظریه بازی‌ها است.
یکی از پرسش‌هایی که در این کتاب مطرح شده این است که چرا نوسازی نتوانست خلقیات قدیمی ایرانیان را تغییر دهد. طبقه متوسطِ دولت‌ساخته و آشفتگی‌های هنجاری آن، سیطره امر سیاسی بر دیگر امور زندگی، ضعف گروه‌های رسمی انجمنی و غلبه گروه‌های غیررسمی و آثار آن بر فرهنگ و رفتار ایرانی از جمله موضوعاتی هستند که ذیل این پرسش و در ارتباط با دوره نوسازی، در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
تأثیر محیط پرکشاکش نخبگان بر خلقیات اجتماعی، خلقیات سیاسی دوره منتهی به مشروطه و نظام شخصیت ایرانی بعد از مشروطه از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این کتاب هستند.
«ما ایرانیان: زمینه‌کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی» در نشر نی منتشر شده است.
درباره نویسنده: مقصود فراستخواه (- 1335)، جامعه‌شناس ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/59 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down