کتاب | علوم انسانی | فلسفه | تاریخ | تاریخ فلسفه راتلج جلد 4
تاریخ فلسفه راتلج جلد 4 شابک: 9786002292018 728 صفحه 723 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 تاریخ فلسفه راتلج گروه نویسندگان حسن مرتضوی علوم انسانی فلسفه تاریخ

3,145,000 ریال 3,700,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ ششم

کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 اثر گروهی از نویسندگان با ویراستاری ج. اچ. آر. پارکینسون
از معتبرترین کتاب‌های مربوط به تاریخ فلسفه از آغازگاه‌های آن تا دوره معاصر. «تاریخ فلسفه راتلج» مجموعه‌ای ده جلدی است که به تاریخ فلسفه از پیشاسقراطیان تا سده بیستم مربوط است. این مجموعه دو سرویراستار دارد و به جز این، هر جلد هم ویراستاری جداگانه دارد که متخصص دوره تاریخی مورد نظر در آن جلد است. در هر جلد سرفصل‌ها برحسب فیلسوفان تاثیرگذار یا جریان‌های غالب تقسیم شده‌اند. «تاریخ فلسفه راتلج» اثری است با چندین نویسنده و ویراستار.
در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4، به دوره‌ای سیصدساله، از اواسط سده چهاردهم تا سال‌های آغازین سده هجدهم یعنی زایش فلسفه مدرن، پرداخته شده است.
سرفصل‌های اصلی جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» شامل فلسفه رنسانس و عقل‌باوری سده هفدهم است و به طور خاص به فیلسوفانی چون دکارت، اسپینوزا و لایبنیتس توجه شده است.
با این حال کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 صرفا به این چهره‌‌ها و جنبش‌ها نمی‌پردازد بلکه آنها را در بستر فکری گسترده‌‌تری قرار می‌دهد: اندیشه مدرسی را مدنظر قرار می‌دهد که فلسفه رنسانس با آن کنش متقابل داشت، همچنین اندیشه فیلسوفان سده هفدهم مانند بیکن، هابز و گاسندی را بررسی می‌کند که عقل‌باور نبودند اما اندیشه‌شان واکنش‌هایی را از سوی عقل‌باورها برانگیخت.
در جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» به مبحث مهم ظهور علم مدرن در سده‌های شانزدهم و هفدهم و رابطه آن با فلسفه هم توجه شده است.
مثل دیگر مجلدهای این مجموعه، کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 صرفا برای دانشجویان و مخاطبان حرفه‌ای فلسفه نوشته نشده و طیف گسترده‌تری از خوانندگان می‌توانند مخاطب این کتاب باشند.

مروری بر کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4
جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» به دوره‌‌ای سیصد و پنجاه ساله، از اواسط سده چهاردهم تا سال‌های ابتدایی سده هجدهم، مربوط است. با این‌ حال آن‌طور که ویراستار کتاب در مقدمه‌اش نوشته، این کتاب تاریخ جامع فلسفه این دوره نیست.
در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4، درباره مباحثی مانند مراحل متاخر فلسفه مدرسی و آغازگاه‌های تجربه‌باوری انگلیسی در سده هفدهم بحث نمی‌شود چرا که در سایر جلدهای این مجموعه به آنها پرداخته شده است.
جان‌مایه کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4، تاریخچه برخی از جنبش‌های فلسفی مهم مانند فلسفه رنسانس و عقل‌باوری سده هفدهم در این دوره است. اما منحصرا به این جنبش‌ها هم پرداخته نشده است.
ویراستار جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج»، ج. اچ. آر. پارکینسون معتقد است که اگر بخواهیم فلسفه رنسانس را درک کنیم، باید اندیشه مدرسی را که این فلسفه به آن واکنش نشان داد و همیشه با آن در کنش متقابل بود نیز بررسی کنیم. به همین شیوه، اگر بخواهیم نظرات عقل‌باورهای سده هفدهم را درک کنیم باید نظرات برخی از معاصران‌شان را که عقل‌باور نبودند، فیلسوفانی چون بیکن، گاسندی، هابز- بفهمیم. از این‌رو در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 این‌ها نیز همانند اصحاب مدرسی رنسانس نظیر پومپونازی و کرمونینی جایی را به خود اختصاص داده‌اند.
زیرعنوان جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج»، رنسانس و عقل‌باوری سده هفدهم است. اصطلاح فلسفه رنسانس و همچنین عقل‌باوری سده هفدهم بحث‌برانگیز و مناقشه‌آمیز است و این نکته‌ای است که ویراستار کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 به آن اشاره کرده و با این حال نوشته: «می‌گویند همین مفهوم رنسانس یک افسانه است و عجیب است که سخن گفتن درباره فلسفه یک افسانه بتواند سودمند باشد. اما نباید مبالغه کرد. دانش‌پژوهان به طور کلی معتقدند که در اروپای غربی، بین حدود 1350 و نخستین دهه‌های سده هفدهم، جنبشی فرهنگی وجود داشت که رنسانس نامیدنش می‌تواند مفید باشد، و فلسفه یا گروهی از فلسفه‌ها بخشی از این جنبش را تشکیل می‌داد.»
ج. اچ. آر. پارکینسون در مقدمه کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 توضیحی هم درباره معنای فلسفه رنسانس که در این مجلد کتاب مدنظر بوده داده است. او می‌گوید دانش‌پژوهان از منطق و متافیزیک رنسانس، نظریه شناخت رنسانس، و فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی رنسانس سخن می‌گویند و فلسفه رنسانس در این معنا است که مورد توجه جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» قرار دارد.
ویراستار جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» می‌گوید نباید اصطلاح فلسفه رنسانس را به معنای هر فلسفه‌ای در نظر گرفت که در دوره رنسانس وجود داشت؛ بلکه مقصود فلسفه‌ای است که به نحو متمایزی در سرشت خود از جنس رنسانس است.
در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 به آغازگاه‌های آنچه که می‌توان فلسفه مدرن تلقی کرد توجه شده است. بیشتر فیلسوفان معاصر دکارت را نخستین فیلسوف مدرن می‌دانند اما با این‌حال برخی از فرانسیس بیکن به عنوان نخستین فیلسوف مدرن یاد کرده‌اند. ویراستار کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 در مقدمه‌اش به این موضوعات توجه کرده و تلاش کرده نشان دهد که فلسفه رنسانس چیست و نقاط آغازین آن کجاست.
جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» مقدمه‌ای اجمالی و روشنگر دارد که در آن درباره این دوره از تاریخ فلسفه توضیحاتی داده شده و همچنین به تفسیرهای خلاق از نویسندگان مورد بحث در کتاب هم پرداخته شده است.
جز این، واژه‌نامه‌ای از اصطلاحات فنی و فهرست گاه‌شماری از رخدادهای فلسفی، علمی و سایر حوادث فرهنگی نیز در کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 گردآوری شده است.

درباره ج. اچ. آر. پارکینسون، ویراستار کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4
ویراستار جلد چهارم کتاب «تاریخ فلسفه راتلج»، ج. اچ. آر. پارکینسون، استاد بازنشسته ممتاز فلسفه در دانشگاه ریدینگ است. از او کتاب‌های متعددی در حوره فلسفه و درباره فیلسوفانی چون اسپینوزا، لایبنیتس، ویتگنشتاین و لوکاچ منتشر شده است. او همچنین سرویراستار «دانش‌نامه فلسفه» (راتلج 1988) است. از آثار پارکینسون می‌توان به اینها اشاره کرد: «نظریه شناخت اسپینوزا» (1954)، «منطق و واقعیت در متافیزیک لایبنیتس» (1965)، «گئورگ لوکاچ» (1977). او همچنین به عنوان ویراستار در این کتاب‌ها حضور داشته است: «لایبنیتس: مقالات منطق» (1966)، «نظریه معنا» (1968)، «لایبنیتس: نوشته‌های فلسفی» (1973) و «دانش‌نامه فلسفی راتلج» (1988).

درباره ترجمه فارسی کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4
کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» جلد 4 با ترجمه حسن مرتضوی در نشر چشمه منتشر شده است.
حسن مرتضوی، متولد 1340، مترجم ایرانی است که در زمینه‌های اقتصادی، فلسفی و ادبیات آثار متعددی را به فارسی ترجمه کرده است. او آثاری از کارل مارکس، هگل، پری اندرسون، اریک هابسبام، لوکاچ، رزا لوکزامبورگ، الن میک‌سینزوود و فیلسوفان و مورخان برجسته دیگری ترجمه کرده است. ترجمه 3 جلد «سرمایه» و «گروندریسه» و «دانش‌نامه علوم فلسفی» از جمله ترجمه‌های او هستند.

ادامه keyboard_arrow_down