کتاب | علوم انسانی | فلسفه | غرب | جهان همچون اراده و تصور
جهان همچون اراده و تصور شابک: 9789642130115 1094 صفحه 1473 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 800 جهان همچون اراده تصور آرتور شوپنهاور رضا ولی یاری علوم انسانی فلسفه غرب

5,395,000 ریال 6,500,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ هفدهم

کتاب «جهان همچون اراده و تصور» اثر آرتور شوپنهاور
هر حوزه‌ای کتاب‌هایی دارد که از کلاسیک‌ها و آثار ماندگار آن حوزه به حساب می‌آیند. حوزه فلسفه هم از این قاعده مستثنا نیست. کتاب «جهان همچون اراده و تصور»، با عنوان آلمانی Die Welt als Wille und Vorstellung و عنوان انگلیسی The World as Will and Representation، یکی از آثار کلاسیک حوزه فلسفه است.
کتاب «جهان همچون اراده و تصور» مهمترین کتاب آرتور شوپنهاور است و او در این کتاب فلسفۀ خود را به‌طور کامل شرح و بسط داده و بیان کرده است.
ویراست نخست متن اصلی کتاب «جهان همچون اراده و تصور» اولین بار در سال 1819 منتشر شد. در سال 1844 ویراست دوم کتاب در دو جلد به چاپ رسید که شامل بازچاپ ویراست نخست و نیز پنجاه فصلِ افزوده بود. این پنجاه فصلِ افزوده، که جلد دوم کتاب «جهان همچون اراده و تصور» را تشکیل می‌دهد، تکمله‌ای‌ است بر آنچه شوپنهاور در جلد اول این کتاب به آن پرداخته است.
در سال 1859، یعنی کمی قبل از مرگ شوپنهاور، ویراست سومی از کتاب «جهان همچون اراده و تصور» نیز به چاپ رسید.

مروری بر کتاب «جهان همچون اراده و تصور»
شوپنهاور در کتاب «جهان همچون اراده و تصور» این دیدگاه را مطرح و تبیین می‌کند که جهان یک اراده است و نیز درک آدمی از جهان وابسته است به تصویر ذهنی‌ای که او از چیزها دریافت کرده است.
کتاب «جهان همچون اراده و تصور» حاوی مباحثی مهم درباب طبیعت، اخلاق و هنر است. شوپنهاور هنر را تنها وسیله‌ای می‌داند که انسان به‌یاری آن می‌تواند خود را از اراده کوری که در انقیاد آن است رها کند و نیز به‌واسطۀ همین هنر است که می‌توان ماهیت این جهان مبتنی بر اراده را آشکار کرد.
شوپنهاور همچنین در کتاب «جهان همچون اراده و تصور»، با نگاهی بدبینانه، انسان را موجودی محکوم به رنج‌کشیدن می‌داند.
کتاب «جهان همچون اراده و تصور» از دیباچه‌های شوپنهاور بر ویراست‌های اول، دوم و سوم این کتاب و دو جلد تشکیل شده است. جلد اول شامل چهار دفتر به‌ نام‌های «جهان همچون تصور: منظر اول»، «جهان همچون اراده: منظر اول»، «جهان همچون تصور: منظر دوم»، «جهان همچون اراده: منظر دوم» و ضمیمه‌ای با عنوان «نقد فلسفه‌ی کانتی» است.
جلد دوم کتاب «جهان همچون اراده و تصور» از چهار دفتر تشکیل شده که درواقع ضمایم چهار دفتر جلد اول‌اند و تکمیل‌کننده مباحثی که شوپنهاور در دفتر اول به آن‌ها پرداخته است.
کتاب «جهان همچون اراده و تصور» با این جملات آغاز می‌شود: «جهان تصورِ من است: در رجوع به هر موجود زنده و شناسنده این حقیقتی است معتبر، گرچه تنها آدمی قادر است تا آن را به آگاهیِ متفکرانه‌ی انتزاعی در آورد. اگر حقیقتاً چنین کند، بصیرت فلسفی بر او طالع گشته. آن‌گاه بر او آشکار و مسلم خواهد شد که نه خورشید و زمین، بلکه تنها چشمی را می‌شناسد که خورشید را می‌بیند و دستی که زمین را لمس می‌کند؛ جهان پیرامونِ وی تنها به‌عنوان تصور آن‌جا است، به دیگر سخن، تنها با رجوع به چیزی دیگر، یعنی آن‌چه تصور را می‌سازد، و آن خویشتنِ او است.»

درباره آرتور شوپنهاور، نویسنده کتاب «جهان همچون اراده و تصور»
آرتور شوپنهاور (Arthur Schopenhauer)، متولد 1788 و درگذشته به‌سال 1860 فیلسوف مشهور آلمانی است.
شوپنهاور معاصر هگل و البته با او در تعارض شدید بود. او متأثر از کانت بود و بر نیچه تأثیر بسیار گذاشت. تأثیر شوپنهاور بر آیندگان اما فراتر از حوزه فلسفه است. اندیشه‌های او تأثیرات زیادی بر حوزه‌های اخلاق و هنر و ادبیات و روانشناسی داشته است. زیگموند فروید از متفکران بزرگی‌ست که از شوپنهاور تأثیر گرفته است.
شوپنهاور اگرچه در زمان حیاتش دیر به شهرت رسید و این شهرت را نه مدیون مهمترین کتابش، یعنی همین کتاب «جهان همچون اراده و تصور»، بلکه مدیون کتاب مهم دیگرش با عنوان «متعلقات و ملحقات» بود، اما امروزه یکی از بزرگترین فیلسوفان تاریخ فلسفه است و آثارش همچنان آثاری مطرح و قابل بحث و مهم در این حوزه‌اند.
انتشار کتاب «جهان همچون اراده و تصور» توجهی را از جانب اهل فلسفه به جانب شوپنهاور برنینگیخت چون در زمان انتشار این کتاب جریان غالب در فلسفه با آنچه شوپنهاور مطرح می‌کرد فاصله داشت. اما انتشار «متعلقات و ملحقات» شوپنهاور را معروف و توجهات را به او معطوف کرد و این شهرت همچنان باقی است و امروزه «جهان همچون اراده و تصور» و «متعلقات و ملحقات» دو اثر مهم شوپنهاور شمرده می‌شوند.
از نشانه‌های اینکه شوپنهاور همچنان فیلسوفی مهم و تأثیرگذار است کتاب «در محضر شوپنهاور» است که میشل ولبک، نویسنده معاصر فرانسوی، در سال‌های اخیر درباره شوپنهاور نوشته است.
از دیگر آثار آرتور شوپنهاور می‌توان به کتاب‌های «ریشه‌ی چهارگان اصل دلیل کافی»، «هنر همیشه بر حق بودن: 38 راه برای پیروزی در هنگامی که شکست خورده‌اید»، «دو مسئله‌ی بنیادین اخلاق» و «در باب بینایی و رنگ‌ها» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «جهان همچون اراده و تصور»
کتاب «جهان همچون اراده و تصور» با ترجمۀ رضا ولی‌یاری و یادداشتی کوتاه از مترجم و نیز یادداشت ناشر ترجمۀ فارسی کتاب، در نشر مرکز منتشر شده است.
رضا ولی‌یاری کتاب «جهان همچون اراده و تصور» را از ترجمۀ انگلیسی این کتاب به فارسی برگردانده و ترجمۀ مقدمۀ ای. اف. جی. پین، مترجم انگلیسیِ کتاب، را نیز در ابتدای ترجمۀ فارسی آورده است.
رضا ولی‌یاری متولد 1361 در شهر قم است. ولی‌یاری اصالتاً خوزستانی و اهل آبادان و بزرگ‌شده شهر اهواز است. او مترجم حوزه فلسفه است و بیشتر بر ترجمۀ آثار شوپنهاور و نیز ترجمۀ آثاری درباره این فیلسوف بزرگ آلمانی متمرکز است اما خارج از حوزه فلسفۀ شوپنهاور نیز آثاری فلسفی را به فارسی ترجمه کرده که از آن جمله است «زایش تراژدی و چند نوشته‌ی دیگر» از نیچه.
از دیگر ترجمه‌های رضا ولی‌یاری می‌توان به «متعلقات و ملحقات»، «در باب طبیعت انسان»، «ریشه‌ی چهارگان اصل دلیل کافی»، «دو مسئله‌ی بنیادین اخلاق»، «فلسفه‌ی شوپنهاور» و «راهنمای شوپنهاور» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «جهان همچون اراده و تصور» در گودریدز: 4.23 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down