جنگ سرد شابک: 9786008209003 376 صفحه 422 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 کرل براین جونز بابک محقق علوم انسانی علوم سیاسی تاریخچه

2,465,000 ریال 2,900,000 ریال

ناشر: فرهنگ جاوید

چاپ چهارم

کتاب «جنگ سرد» کرل براین جونز
Understand The Cold War
کتاب «جنگ سرد» کرل براین جونز با بیانی ساده به شرح روابط خصمانه‌ی آمریکا و شوروی در اواخر دهه‌ی 1940، همچنین تحولات جنگ سرد در سراسر دنیا می‌پردازد. کرل براین جونز در کتاب با دیدگاهی جذاب جنگ سرد را برای خوانندگان روایت می‌کند. او می‌کوشد تا خواننده درک کند چگونه قدرت‌های برتر جهانی بر جهان تسلط می‌یابند و پیروز می‌شوند. کتاب، نگاهی همه جانبه به جنگ سرد دارد تا درک بهتری برای مخاطبانشان ایجاد کند. در ابتدای کتاب جونز با بیان نکات کلیدی و مهم و تمرین‌های خلاقانه، مخاطب را همراه می‌کند.
واژه جنگ سرد به دوره‌‌‌ای بعد از جنگ جهانی دوم گفته می‌شود که رقابت و تنش بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش همچنین ایالات متحدۀ آمریکا ایجاد شده بود. در این دوره اگرچه درگیری نظامی مستقیم میان نیروهای ایالات متحده و شوروی در نگرفت اما قدرت نظامی گسترش یافت و تنش‌های سیاسی هم منجر به جنگ‌های نیابتی و درگیری‌های مهم بین کشورهای این دو ابرقدرت شد، به همین سبب از واژه‌ی سرد در این جنگ استفاده می‌شود.
جونز در مقدمه می‌نویسد: «به اعتقاد من جنگ سرد همواره مایۀ سوءتفاهم بسیاری از افراد شده و در عین حال به جامعه و نهادهای ما شکل بخشیده که تبعات آن تا به امروز باقی مانده است. در نتیجۀ همین مناقشه، کامپیوتر و جنگ‌افزار و فضاپیما ساخته شده است؛ ابزارهایی که اکنون اهمیت آن‌ها را به معنای واقعی کلمه درک نمی‌کنیم. نهادها و سازمان‌هایی همچون «اتحادیه اروپا» و «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در غرب و «پیمان ورشو» در شرق به‌منظور رسیدگی به امور مربوط به جنگ سرد تأسیس شد.
درباره کتاب «جنگ سرد»
کتاب دارای 17 بخش است که در هر بخش با زیربخش‌‌هایی به موضوع جنگ سرد می‌پردازد. امروزه برای شناخت دنیای مدرن درک و فهم از میراث جنگ سرد نقش مهمی دارد.
عناوین موضوعات عبارتند از: جنگ سرد به چه معنا بود؟، اروپا در پایان جنگ جهانی دوم، بازدارنگی، آلمان، شرق دور، ذوب‌شدن یخ‌ها، مسابقۀ تسلیحاتی، کندی و خروشچف، دومینوی جدید، چکسلواکی، تنش‌زدایی 1971، خاورمیانه، جنگ سرد در افریقا و امریکای لاتین، جنگ سرد دوم، پایان نفوذ شوروی در اروپای شرقی، جاسوسان جنگ سرد، پایان جنگ سرد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
در جنگ جهانی دوم، این ایدئولوژی‌های متعارض به حکم ضرورت دست به اتحادی شکننده علیه هیتلر و نازیسم زدند، ولی به رغم همکاری ظاهری میان آن‌ها، فضای پرتنشی بر روابط دو طرف حاکم بود، تنشی که پس از شکست آلمان و متحدانش در 1945 شدت گرفت. ایدئولوژی‌های سیاسی ناهمگون و اشکالِ متفاوتِ حکومت، اقتصاد و جامعه، خواه‌ناخواه زمینه‌ساز تحریک مردم می‌شد و بیش از پیش به جو بی‌اعتمادی دامن می‌زد.
از دید غربی‌ها، کمونیسم ارزش‌ها و باورهای دموکراتیک آن‌ها را با خطر مواجه می‌کرد؛ در دهه‌های 1920 و 1930، تصفیه‌های سیاسی و سیاست‌های کشاورزی استالین بسیاری از مردم کشور را به کام مرگ کشانده بود. در دهۀ 1930 جوانی امریکایی به نام جورج کینن که شاهد وقایع اتحاد شوروی بود، به این نتیجه رسید که این کشور، «بی‌هیچ شک و تردیدی در تقابل با نظام سنتی ما قرار دارد.» با وجود نگرانی روزافزون از قدرت‌نمایی مجدد آلمان به‌رهبری هیتلر، بریتانیا و فرانسه دست به هیچ تلاشی برای اتحاد با روسیه نزدند و دنیا از شنیدن خبر امضای پیمان عدم تجاوز میان آلمان نازی و شوروی در اوت 1939 شگفت‌زده شد. غرب استالین را با اقدام شبهه‌ناکش در امضای «پیمان مولوتوف ـ ربین‌تروپ» به یاد می‌آورد، یعنی همان موافقت‌نامۀ نازی ـ شوروی که لهستان را در 1939 دوپاره کرد.
به همین‌ترتیب، کمونیست‌ها کاپیتالیسم را مایۀ شر می‌دانستند ـ کارل مارکس و فریدریش انگلس، نویسندگان مانیفستِ کمونیست (1948)، بر شیوه‌های کسب سرمایۀ ثروتمندان با بهره‌کشی از «پرولتاریا» ـ‌‌طبقات کارگرـ تأکید می‌کردند. ضمن این‌که کمونیست‌های روس هرگز از یاد نخواهند برد که غرب چگونه در دوران جنگِ داخلی روسیه در حمایت از «سفیدها» (ائتلاف ضدکمونیستی) در جنگ علیه ارتش سرخ بلشویکی وارد عمل شده بود. چرچیل (رهبر بریتانیا در جنگ جهانی دوم) در این مقطع سمت وزارت جنگ را بر عهده داشت و هم او بود که اجازه داد نیروهای بریتانیایی جهت کمک به «ارتش سفید» عازم شوروی شوند. این ماجرا در پی واقعۀ خفت‌بار دیگری در 1919 رخ داد که قوای ائتلافی سرزمین روسیه را میان کشورهای دیگر، از جمله لهستان، تقسیم کردند. بنابراین، چندان عجیب نبود که استالین در خطاب به میلووان جیلاس، یکی از رفقای کمونیست خود، بگوید: «شاید خیال می‌کنی چون ما متحد انگلستان هستیم، فراموش کرده‌ایم که هستند یا چرچیل کیست. هیچ‌چیز به اندازۀ فریب دادن متحدان آن‌ها را شیرین نمی‌کند.»
درباره نویسنده «جنگ سرد»
کرل براین جونز معلم باتجربه و رئیس دانشگاه است. جونز همچنین بازرس سطح A با دانش تخصصی در مورد تاریخ قرن بیستم است.
درباره ترجمه فارسی کتاب «جنگ سرد»
کتاب «جنگ سرد» را بابک محقق به فارسی برگردانده است. انتشارات فرهنگ جاوید کتاب را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «جنگ سرد» در گودریدز: 4.1 از 5

ادامه keyboard_arrow_down