کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان ایرانی | پاییز فصل آخر سال است
پاییز فصل آخر سال است شابک: 9786002294821 192 صفحه 202 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 پاییز نسیم مرعشی علوم انسانی ادبیات داستان ایرانی

1,360,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ پنجاه و هفتم

کتاب «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی
کتاب «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی، تاکنون مورد استقبال بسیاری از خوانندگان قرار گرفته است. رمانی که با نگاه به اطراف، توانسته سوژه‌های خود را بیابد. داستان با نثری ساده و دور از پیچیدگی نوشته شده است. کتاب به دو بخش تابستان و پاییز تقیسم می‌شود و هر بخش دارای فصل‌های جداگانه است. افرادی هم که عادت به مطالعه ندارند؛ می‌توانند کتاب را به آسانی بخوانند و با موضوعش آشنا شوند. زندگی همیشه روایت‌های جذابی دارد. روایت‌هایی که در ذهن‌ همگی ما انسان‌ها وجود دارد. اما گاهی این روایت‌ها با تصویرهایی که از دورانش به ‌آدمی می‌دهد، لذت‌بخش‌تر می‌شود. زیرا می‌توانیم با همان دروره زمانی آشنا شویم و با آن همذات‌پنداری کنیم.
موضوع کتاب «پاییز فصل آخر سال است» مربوط به سه شخصیت دختر ایرانی است. آنها در دهه پر التهاب 60 متولد شده‌اند و با مشکلات زنان، مربوط به دوره خودشان در بزرگسالی دست و پنجه نرم می‌کنند. دخترانی که تفکر و آرزوهایی برای خود دارند. اما آیا آرزوها به آسانی به دست می‌آیند؟ مشکلات، معضلات اجتماعی، مسیرهای ناهموار، مشکلات خانواده و مسائل زنان در جامعه، از جمله موارد و موانع این دختران هستند. موانعی که برای همه آشنا و قابل درک است. در طول داستان هر یک از دختران، برای رسیدن به خواسته و آرزوهایش دچار بحران می‌شود. بحرانی که آنها را به سرخوردگی می‌رساند. در جامعه ما زنان برای رسیدن به خواسته‌هایشان باید سختی بیشتری را تحمل کنند. رنج بالاتری نسبت به مردان بکشند و در نهایت معلوم نیست تکلیف خواسته و آرزویشان چگونه می‌شود. وقتی داستانی از زنان یا درباره مسائل زنان می‌خوانیم، ذهن خواننده به جامعه و خانواده برمی‌گردد.
رمان «پاییز فصل آخر سال است» پس از انتشار، مورد تشویق بسیاری از هنرمندان و نویسندگان قرار گرفت. تا اینکه در سال 1394 توانست جایزه ادبی «جلال آل احمد» را دریافت کند. جایزه «جلال آل احمد» یک جایزه دولتی است که از سال 1387 تاکنون همه ساله در آذرماه برگزار می‌شود.

مروری بر کتاب «پاییز فصل آخر سال است»
لیلا، روجا و شبانه سه دختر داستان هستند. هر سه نفر در آستانه سی سالگی قرار دارند. شخصیت‌ها از طبقات فرهنگی و اقتصادی متفاوتی هستند. یکی اهل اهواز است و دیگری از تهران آمده و یکی دیگر اهل رشت است. آنها با هم در دوران دانشجوی آشنا شد‌ه‌اند. آنها سلیقه‌های مشترک زیادی دارند؛ مثلا هنرمندان مورد علاقه‌شان یک نفر است. موسیقی محبوبشان یکی است. اما هر سه دوست می‌خواهند تغییر کنند و طور دیگری باشند. با اینکه راهشان ازیکدیگر جداست، اما تأثیرشان بر زندگی یکدیگر وجود دارد. هر کدام از این دختران با دغدغه‌های متفاوت درگیر می‌شوند و خواننده را با زندگی‌اش آشنا می‌کند. یکی از آنها برنامه مهاجرت دارد و می‌خواهد از ایران برود. او باید دردسرهای گوناگونی را باید پشت‌سر گذارد که عشق و ازدواج برایش اتفاق می‌افتد. حالا علاوه بر مهاجرت، عاشقی پریشان حال و سرگردان هم می‌شود. آن دیگری هم با مسائل و مشکلات شغلی و هویت اجتماعی دست به گریبان است. هر سه زن به نوعی گرفتاری دارند که برای خواننده قابل فهم و درک است، طوری که آن را می‌پذیرد. هیچ کدام از شخصیت‌های داستان قهرمان نمی‌شوند. هر سه شخصیت تا انتهای داستان کتاب، تقریبا با هم برابر و هم وزن هستند. مشکلاتی که به افراد جامعه ما نزدیک است. هر یک از افراد ممکن است در مسیر زندگی با آن روبرو ‌شود و بحران را حس کند. از این جهت خواننده با داستان «پاییز فصل آخر سال است» به خوبی همراه می‌شود.

درباره نویسنده کتاب «پاییز فصل آخر سال است»
نسیم مرعشی در سال 1362 به دنیا آمد. او کودکی و نوجوانی‌اش را در اهواز گذرانده است. مرعشی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت گذرانده است. اما او در سال 1385 وارد حرفه روزنامه‌نگاری در هفته‌نامه همشهری جوان می‌شود. نویسنده، دوره داستان نویسی را در کارگاه رمان حسین سنا‌پور و محمد شهسواری گذرانده است. همچنین او با مرتضی فرشباف فیلمنامه فیلم «بهمن» را نوشت.
رمان «پاییز فصل آخر سال است» نخستین رمان مرعشی است که در سال 1393 به چاپ رسیده است. این رمان توسط نشر چشمه برای مخاطبان منتشر گردید. کتاب در مدت زمان یکسال در اثر استقبال خوانندگان به چاپ‌های متعددی رسید. بهتر است بدانید: کتاب «پاییز فصل آخر است» در طبقه کتاب‌های قفسه آبی نشر چشمه قرار دارد. پس از موفقیت‌های که مرعشی با داستان «پاییز فصل آخر سال است» کسب کرد، رمان دومش به نام «هرهس» را در سال 1396 به چاپ رسانید. رمان «هرس» هم، درباره خانواده‌ای است که دوران جنگ ایران و عراق در جنوب زندگی می‌کردند.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده