کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | جامعه شناسی اقتصادی | توسعه یعنی آزادی
توسعه یعنی آزادی شابک: 9789643127466 544 صفحه 617 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 300 توسعه یعنی آزادی آمارتیاسن محمد سعید نوری نائینی علوم انسانی جامعه شناسی جامعه شناسی اقتصادی

3,360,000 ریال 4,200,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ دوازدهم

توسعه یعنی آزادی
بررسی و تحلیلی جامع و چندوجهی در باب مفهوم توسعه و نسبت آن با آزادی. به اعتقاد آمارتیا سن، در کتاب «توسعه یعنی آزادی»، توسعه واقعی و درست و برچیدن فقر و محرومیت و عقب‌ماندگی بدون آزادی میسر نمی‌شود و هدف نهایی توسعه نیز فراهم آوردن آزادی است. در این کتاب منظور نویسنده از توسعه نه فقط توسعه اقتصادی، بلکه توسعه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و ارتباط تمامی این اشکال توسعه با یکدیگر است. به عقیده آمارتیا سن شکل مطلوب توسعه آن است که با مشارکت مردم و با استفاده از سرمایه اجتماعی صورت گیرد و فضا را برای چنین مشارکتی باز بگذارد و نیز آزادی و رضایت را برای مردم فراهم آورد. از دید او جامعه توسعه‌یافته جامعه‌ای است که در آن مردم از امکانات برابر در زمینه‌هایی چون آموزش و بهداشت و درمان و ... برخوردار باشند. نویسنده در این کتاب بحث خود در باب توسعه را با آوردن مثال از جوامع گوناگون همراه کرده است.
کتاب از پیشگفتار، مقدمه و دوازده فصل تشکیل شده که عبارتند از: «چشم‌انداز آزادی»، «اهداف و ابزار توسعه»، «آزادی و بنیان‌های عدالت»، «فقر؛ جلوه سلب توانمندی»، «بازار، دولت و فرصت‌های اجتماعی»، «اهمیت مردم‌سالاری»، «قحطی و بحران‌های دیگر»، «نقش‌آفرینی زنان و تحول اجتماعی»، «جمعیت، غذا و آزادی»، «فرهنگ و حقوق بشر»، «گزینش اجتماعی و رفتار فردی» و «آزادی فردی، تعهدی اجتماعی».
«توسعه یعنی آزادی» با ترجمه و مقدمه محمدسعید نوری نائینی در نشر نی منتشر شده است.
درباره نویسنده: آمارتیا سن (- 1933)، اقتصاددان و فیلسوف هندی و برنده نوبل اقتصاد در سال 1998 میلادی.
رتبه گودریدز: 4/10 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده