مرغابی وحشی شابک: 9786007806173 220 صفحه 206 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 مرغابی وحشی هنریک ایبسن بهزاد قادری یدالله آقا عباسی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

1,567,500 ریال 2,090,000 ریال

ناشر: بیدگل

چاپ ششم

مرغابی وحشی
از نمونه‌های هنرمندانه و کلاسیکِ درام رئالیستی. هنریک ایبسن در نمایشنامۀ مرغابی وحشی با نگاهی نقادانه به جامعه و مناسبات اجتماعی و انتخاب شخصیت‌هایی که نمایندگانی از جامعۀ میانمایه‌ای هستند که در آن پرورش یافته‌اند، درامی خلق می‌کند که هم سخت تراژیک است و هم از اصلی‌ترین عناصر برسازندة جامعه و جهانی ناجور پرده بر می‌دارد. گِرگیرش ورله، یکی از شخصیت‌های اصلی این نمایشنامه، مردی آرمان‌خواه و پسرِ تاجر و کارخانه‌داری ثروتمند است. او که با پدرش مشکل دارد به خانۀ خانوادة ایکدال می‌آید و یکی از اتاق‌های این خانه را اجاره می‌کند. ورله رازی را دربارة پلیدی پدرش برای یالمار ایکدال فاش می‌کند که افشای آن به بحران و دست آخر فاجعه ختم می‌شود؛ فاجعه‌ای که باعث و بانی آن گِرگیرشِ ظاهراً آرمان‌خواه بوده است. ایبسن در این نمایشنامه، ضمن نشانه رفتن عمق و جوهر واقعیت اجتماعی، این واقعیت را با ظرافت به عناصری پیوند می‌زند که اثرش را از محدودة واقع‌نمایی صرف فراتر می‌برند و جلوه‌هایی شعرگونه و اسطوره‌ای به آن می‌دهند. مرغابی وحشی ، چنانکه در مقدمۀ تحلیلیِ ترجمۀ فارسی این نمایشنامه اشاره شده است «ترکیب خیره‌کننده‌ای از رئالیسم، سمبولیسم و اکسپرسیونیسم» است و در آن واقعیت به اسطوره‌ها‌ و عناصر برآمده از روایت‌های مذهبیِ مربوط به مسیحیت و سنت‌های فرهنگی و ادبی و ... پیوند خورده است.
نمایشنامۀ مرغابی وحشی با ترجمۀ بهزاد قادری و یدالله آقاعباسی و مقدمه‌ای از بهزاد قادری با عنوان «رئالیسم مرغابی وحشی و شاعرانگی ایبسن و سخنی دربارة ترجمة این متن» در نشر بیدگل منتشر شده است.
دربارة نویسنده: هنریک ایبسن (1906 – 1828)، نمایشنامه‌نویس و شاعر نروژی.

ادامه keyboard_arrow_down