کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | درآمدی بر نظریه ها و روش های نقد ادبی
درآمدی بر نظریه ها و روش های نقد ادبی شابک: 9789644483561 360 صفحه 410 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 درآمدی نظریه ادبی چارلز برسلر مصطفی عابدینی فرد علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

1,480,000 ریال 1,850,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ پنجم

درآمدی بر نظریه‌ها و روش‌های نقد ادبی
کتابی برای آشنایی مقدماتی با نظریه‌های گوناگون نقد ادبی مدرن و یادگیری شیوه‌های به‌کارگیری این نظریه‌ها در نقد آثار ادبی. چارلز برسلر در کتاب «درآمدی بر نظریه‌ها و روش‌های نقد ادبی» در قالب ده فصل به شرح و توضیح چیستی ادبیات و نقد و نظریه ادبی، تاریخچه نقد ادبی و معرفی منتقدان و نظریه‌پردازان مهم و تأثیرگذار، از افلاطون تا هنری جیمز، و پس از آن به نقد ادبی مدرن و گرایشها و رویکردهای گوناگون آن می‌پردازد. در این کتاب همچنین در پایان فصلهای مربوط به نقد ادبی مدرن، اثری ادبی انتخاب و از منظر یکی از نظریه‌های نقد ادبی مدرن مورد نقد قرار گرفته است تا شیوة کاربرد آن نظریه در عمل آموزش داده شود. متن این آثار در بخش ضمیمه کتاب آمده است.
کتاب شامل مقدمه و این فصلهاست: «نقد، نظریه و ادبیات»، «مروری بر تاریخچه‌ی نقد ادبی»، «نقد نو»، «نقد مبتنی بر واکنش خواننده»، «ساختارگرایی»، «واسازی»، «نقد روانکاوانه»، «فمینیسم»، «مارکسیسم» و «تاریخگرایی نوین».
نویسنده در فصلهای مربوط به نقد ادبی مدرن، ضمن توضیح روش‌شناسی هر رویکرد، تکوین تاریخی و مفروضات آن را نیز شرح داده است. این کتاب، چنانکه در مقدمه حسین پاینده بر ترجمه فارسی آن اشاره شده، «با مقاصدی کاملاً آموزشی برای دانشجویان دوره‌ی لیسانس نوشته شده است» و زبان نگارش آن زبانی ساده است.
کتاب «درآمدی بر نظریه‌ها و روش‌های نقد ادبی» با ترجمه مصطفی عابدینی‌فرد و مقدمه حسین پاینده در انتشارات نیلوفر منتشر شده است. این کتاب هفتمین مجلد از «مجموعه‌ی نظریه و نقد ادبی» به سرپرستی و ویراستاری دکتر حسین پاینده است.

ادامه keyboard_arrow_down