کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | بیشعوری
بیشعوری شابک: 9789643345686 192 صفحه 235 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 بیشعوری خاویر کرمنت محمود فرجامی علوم انسانی روانشناسی عمومی

880,000 ریال 1,100,000 ریال

ناشر: روزنه

چاپ ششم

کتاب «بیشعوری» نوشته «خاویر کرمنت»
Asshole No More: A Self-Help Guide for Recovering Assholes
کتاب «بیشعوری» نوشته «خاویر کرمنت» نگاهی به رفتارهای نامناسب افراد است که با لحنی طنز بیان شده است. کرمنت درباره رفتارهای نامناسب وحماقت‌آمیز را با صداقت برای خواننده بیان می‌کند. پس از چاپ کتاب در آمریکا خوانندگان بسیاری از کتاب استقبال کردند. پس از آن در بسیاری از کشورها، منجمله ایران هم مردم بسیاری کتاب را خواندند. کتاب «بیشعوری» روان و ساده و به دور از پیچیدگی نوشته شده است. جالب است بدانید: کرمنت بیشعوری را اعتیاد می‌داند نه بداخلاقی، به همین دلیل سعی کرده از جهات مختلف به این رفتار نگاه کند. به نظر او بیشعوری برای بشر بسیار خطرناک است.

درباره کتاب «بیشعوری»
کتاب «بیشعوری» در حقیقت اعترافات نویسنده نسبت به اعمال و رفتارش است. او در کتاب بسیار صادقانه از رفتارهای ناشایست خود سخن می‌گوید. بیشعوری تغییرات و دگرگونی شخصی را نشان می‌دهد که در خودش به سیر و سفر پرداخته و متحول شده است. نویسنده اتفاقات و ماجراهایی که سبب رنجش و ناراحتی دیگران شده را برای خواننده بازگو می‌کند. خاویر کرمنت در کتاب می‌گوید: «احتمالا بارها در جامعه با افرادی برخورد کرده‌اید که برخلاف ظاهر موجه و موقعیت اجتماعی و فرهنگی عالی، آگاهانه به حقوق دیگران تجاوز می‌کنند؛ این افراد به نوعی بیماری به نام بیشعوری دچار هستند. متاسفانه این بیماری در دنیای معاصر به سرعت در حال رشد است.» او اعتقاد دارد: «بیشعوری حماقت نیست. بیشتر بیشعورها از هوش بالایی برخوردارند و همین هوش و معلومات و گاه موقعیت اجتماعی، آنها را به انسان‌های بیشعور تبدیل می‌کند.»

درباره نویسنده کتاب «بیشعوری»
خاویر کرمنت در گذشته پزشک بوده و زندگی خانوادگی خوبی داشته است. او به همه نزدیکان و افرادی که با او ارتباط داشتند احترام می‌گذاشت. کرمنت دارای همسر و دو فرزند هم بوده است. اما به یکباره زندگی‌اش تغییر می‌کند. همسر و فرزندان و دوستانش او را ترک می‌کنند و او احساس غمگینی و ناراحتی بسیاری می‌کند. خاویر کرمنت دراین باره می‌گوید: «تو بیشعوری! حالا وقت آن رسیده تا نتیجه‌ی رفتارهایت را ببینی!». در نهایت او متوجه می‌شود؛ دیگران از او می‌ترسند و او همه‌ی ترس و وحشت آنها را احترام فرض می‌کرده است. در گذشته هیچ شخصی با او مخالفت نمی‌کرده در واقع کسی جرأت مخالفت با او را نداشت. شاید بپرسید چرا؟ زیرا او رفتارهای ناشایست و بسیار غیرمنطقی از خودش بروز می‌داده است که افراد را وحشت‌زده می‌کرد. در هر حال تصمیم می‌گیرد به این موضوع بهتر بپردازد. به گمان برخی روان‌پزشکان بیشعوری درمان ندارد. اما کرمنت این فرضیه را نادیده گرفت. او ادعا کرد بیشعوری بیماری است و مانند هر داروی مخدری اعتیادآور است. بنابراین سعی کرد نتیجه افکار و تحقیقات خودش را منتشر کند. کتاب «بیشعوری» در واقع همان نتایج به دست آمده کرمنت است. بیشعوری سال 1990 در آمریکا چاپ‌ شد. خاویر کرمنت دیگر پزشک نیست و حرفه پزشکی را رها کرده است. او خودش را برای کمک به افراد بیشعور معرفی می‌کند.
درباره ترجمه فارسی کتاب «بیشعوری»
برای اولین بار «محمود فرجامی» کتاب «بیشعوری» را به فارسی ترجمه کرد. پس از تلاش ناشران کتاب مجوز چاپ دریافت نکرد. فرجامی نسخه‌ی ترجمه شده کتاب را بدون قیمت و به صورت رایگان در فضای مجازی در دسترس مردم قرار داد. او به خوانندگان گفت اگر تمایل داشتید پول یک پیتزا را برای دانلود کتاب پرداخت کنید. زمان زیادی نگذشت که پرداخت آنلاین از طرفداران کتاب «بیشعوری» آغاز شد. در بسیاری از محافل اجتماعی افراد حرف از کتاب می‌زدند و آن را بهم معرفی می‌کردند. تا پس از گذشت پنج سال تلاش‌های فرجامی نتیجه داد و کتاب به صورت رسمی منتشر شد. بهتر است بدانید: کتاب «بیشعوری» با ترجمه‌ی محمود فرجامی در لندن و کابل هم منتشر شده است.
«محمود فرجامی» رونامه‌نگار و طنزپرداز ایرانی است. او سال 1356 در مشهد متولد شد. تحصیلات فرجامی ارتباطات بوده و مدرک دکترای او از دانشگاه علوم مالزی است. فرجامی جایزه دانشجوی برجسته دکترا از انجمن بین‌المللی مطالعات طنز را در سال 2012 دریافت کرده است. ترجمه فرجامی با نثری ساده و روان بسیار به متن اصلی نزدیک است.
پس از «محمود فرجامی» مترجمان دیگری هم کتاب را به فارسی ترجمه کرده‌اند. «اسحاق احمدی»، «نیلوفر بیات»، «فرشته مهری»، «ابراهیم علیزاده»، «لیلی کریمان» و «حمیدرضا غیوری» از دیگر مترجمان فارسی کتاب هستند.
علاقه‌مندان به کتاب صوتی هم می‌توانند کتاب صوتی «بیشعوری» را از نشر صوتی سبکتو دریافت کنند.

آیا کتاب بیشعوری تک جلدی است؟
کتاب بیشعوری با عنوان اصلی Asshole No More: A Self-Help Guide for Recovering Assholes منتشر شده است. پس از استقبال مخاطبان خاویر کرمنت سه کتاب دیگر با نام «بیشعوری» چاپ کرد. عنوان اصلی کتاب دوم Assholes Forever است. یعنی «بیشعوری: تا همیشه». کتاب سوم «بیشعوری: توطئه بی‌شعوری» نام دارد. کتاب چهارم از مجموعه بیشعوری هم با نام «بیشعوری: بی‌شعور ضد گلوله» نام دارد که عنوان اصلی آن The bulletproof asshole: assualting common decency است. یادآوری می‌شود که مجموعه کتاب‌های بیشعوری همگی به فارسی ترجمه شده‌اند.

رتبه کتاب «بیشعوری» در گودریدز: 2.9 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده