کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد
صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد شابک: 9789642090488 624 صفحه 993 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1250 صلحی دیوید فرامکین حسن افشار علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

3,675,000 ریال 5,250,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ بیست و چهارم

کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» نوشتۀ دیوید فرامکین
پژوهشی تاریخی دربارۀ چگونگی شکل‌گیری خاورمیانۀ جدید. کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر»، با عنوان اصلی A Peace to End All Peace: The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East، روایتی تاریخی است از اینکه چگونه قدرت‌های اروپایی در نیمۀ اول قرن بیستم و در دوران جنگ جهانی اول و بعد از آن، نقشۀ جدید خاورمیانه را ترسیم و این نقشه را محقق کردند.
دیوید فرامکین در کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد»، با اتکا به اسناد و مدارک مختلف و پژوهش در این اسناد و مدارک و کنار هم چیدن یافته‌هایش، روایتی از جریان فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانۀ جدید و رَوَند این رویداد ارائه می‌دهد که با روایت‌های پیش از او در این باره متفاوت است.
کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد دارد» پژوهشی تاریخی است که با نگاهی فراگیر به ماجرای فروپاشی امپراتوری عثمانی و برآمدن خاورمیانۀ جدید از پسِ این فروپاشی می‌پردازد و روند این اتفاق و عوامل مؤثر در آن و چگونگی نقش‌آفرینی بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها و روس‌ها در آن و نیز پیامدهای این رویداد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
متن اصلی کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر» اولین بار در سال 1989 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد»
دیوید فرامکین در کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» در پی آن است که با زدودن جعلیات و افسانه‌پردازی‌های مندرج در گزارش‌ها و خاطرات سیاستمداران دست‌اندرکار در ماجرای شکل‌گیری خاورمیانۀ جدید و دستیابی به اسنادی معتبر و قابل اعتماد در این باره، به روایتی واقعی‌‌تر و جامع‌تر و فراگیر و مبتنی بر حقایقِ پیش‌تر نامکشوف و پنهان، از فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانۀ جدید دست یابد و این روایت را پیشِ روی مخاطبانش بگذارد.
کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» از نقش بریتانیا و فرانسه و روسیه در ترسیم نقشۀ جدید خاورمیانه و سیرِ تحقق این نقشه و چگونگی ابداع خاورمیانۀ جدید از سال 1914 تا سال 1922 و آنچه منجر به چنین ابداعی شد سخن می‌گوید، عوامل مؤثر بر سقوط امپراتوری عثمانی و ابداع خاورمیانۀ جدید توسط قدرت‌های اروپایی و انگیزه‌های پشت این ماجرا را بررسی می‌کند و نیز از بعضی سوء‌تفاهم‌های دخیل در سیرِ وقایع پرده برمی‌دارد و همچنین از جنگی می‌گوید که به‌اعتقاد نویسنده، پیامد ابداع خاورمیانۀ جدید است.
فرامکین در کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» بر زوایایی پنهان و مغفول‌مانده درباب فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانۀ جدید و قدرت‌های دخیل در این قضیه نور می‌تاباند و این تحول مهم و تأثیرگذار بر تاریخ خاورمیانه و تاریخ جهان را با دیدی فراگیر و دیدی متفاوت با آنچه در روایت‌های قبل از این کتاب بیان شده بود، روایت می‌کند.
فرامکین همچنین در کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» توجهی ویژه به نقش وینستون چرچیل در رویدادهای مورد بحث در کتاب دارد. او در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سیاستمدارانی، براساس نوع نگاهشان و رؤیاهایی که درباب آیندۀ قرن بیستم و دگرگونی جهان در سر داشتند، در قضیۀ دستکاری خاورمیانه و تقسیم آن و ترسیم نقشۀ جدید این منطقه و آنچه از پس این ماجرا به وقوع پیوست و پیامد آن بود نقش‌آفرینی کردند. به‌جز چرچیل، که چنانکه اشاره شد در کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» به‌طور ویژه به او پرداخته شده است، لوید جورج، وودرو ویلسون، کیچِنر، لارنس عربستان، لنین، استالین و موسولینی، دیگر اشخاص اصلی این کتاب هستند.
کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» از پیش‌گفتار، دوازده بخش و شصت و یک فصل تشکیل شده است. بخش‌های دوازده‌گانۀ این کتاب عبارتند از: «در چهارراه تاریخ»، «کیچِنر: نگاه به آینده»، «بریتانیا در باتلاق خاورمیانه»، «براندازی»، «متفقین در حضیض اقبال»، «دنیاهای تازه و ارض‌های موعود»، «حمله به خاورمیانه»، «غنایم جنگی»، «چون آب‌ها از آسیاب افتاد...»، «طوفان بر فراز آسیا»، «بازگشت روسیه به خاورمیانه» و «توافق 1922 خاورمیانه».


دربارۀ دیوید فرامکین، نویسندۀ کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد»
دیوید هنری فرامکین (David Henry Fromkin)، متولد 1932 و درگذشته به ‌سال 2017، مورخ امریکایی است. کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر» مشهورترین اثر فرامکین است.
از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «آخرین تابستان اروپا: چه کسی در سال 1914 ماشه را کشید؟» و «شاه و کابوی: تئودور روزولت و ادوارد هفتم، شرکای مخفی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را برباد داد»
کتاب ««صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر» با ترجمۀ حسن افشار در نشر ماهی منتشر شده است. حسن افشار، متولد 1332، مترجم ایرانی است. افشار در حوزه‌های تاریخ، ادبیات، فلسفه، علوم سیاسی و هنر ترجمه می‌کند. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق»، «اختناق ایران»، «فن سینما و بازیگری در سینما»، «سه رساله‌ی پیشانقدی»، «سفید بینوا»، «آیرونی»، «سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی: قدرت، دیانت، بلاغت»، «شب بی‌پایان» و «جنگ‌های ایران و یونان» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد» در گودریدز: 4.21 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده