کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اسلام | فاجعه جهل مقدس
فاجعه جهل مقدس شابک: 9789643729639 420 صفحه 599 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 فاجعه مقدس سید مصطفی محقق داماد علوم انسانی فلسفه اسلام

680,000 ریال 850,000 ریال

ناشر: سخن

چاپ پنجم

فاجعه جهل مقدس
متن پانزده سخنرانی از سید مصطفی محقق‌داماد، در قلمروِ روشنگری دینی و پیرامون بدفهمیِ دین و فجایعی که از این بدفهمی به بار می‌آید. سید مصطفی محقق‌داماد در سخنرانی‌هایی که در کتاب «فاجعه جهل مقدس» گرد آمده‌اند، به نوعی از جهل می‌پردازد که ناشی از دریافت نادرست از دین است. محقق‌داماد یکی از نمودهای این جهل را، که او با وامی از سخنِ جوردانو برونو «جهل مقدس»‌اش می‌نامد، در فاجعه عاشورا می‌بیند و معتقد است آنها که در روز عاشورا چنان جنایت عظیمی را مرتکب شدند، بر اثر همین جهل مقدس و بدفهمیِ دین به آن جنایت دست زدند. بنابراین بسیاری از گفتارهای این کتاب به فاجعه عاشورا مرتبط‌اند و به همین مناسبت ایراد شده‌اند و گفتارهای دیگر هم که ربط مستقیم با این فاجعه ندارند، درباره جهل هستند و از این نظر با گفتارهای دیگر وجهِ اشتراک یافته‌اند.
گفتارهایی که در این کتاب می‌خوانید عبارتند از: «قرائت قدرت‌اندیشانه ابزاری از دین»، «کج‌اندیشی دینی عامل اصلی در شکل‌گیری فاجعه کربلا»، «نهادهای حقوقی مورد‌ِسوء‌استفاده در شکل‌گیری فاجعه کربلا»، «نهادهای کلامی موردِسوء‌استفاده در فاجعه عاشورا»، «فاجعه جهل مقدّس»، «شست‌وشوی مغزی (استخفاف) و فرار از آن»، «فرار از استضعاف»، «اخلاقِ ماتقدّم بر دین»، «جهل و فقر؛ همزادان شوم»، «عناصر اصلیِ امنیّت قضایی»، «احیای سنّت قم؛ اجتهاد و اعتدال»، «قم؛ آن‌گونه که من دیدم»، «آمال حکیم»، «دغدغه حکیمان نسبت به صلح جهانی» و «حکیم و حکمت قرآنی از دیدگاه صدرالمتألهین».
کتاب «فاجعه جهل مقدس» با همکاری مرکز نشر علوم اسلامی و انتشارات سخن منتشر شده است.
درباره نویسنده: سید مصطفی محقق‌داماد (- 1324)، مجتهد و حقوقدان ایرانی و رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور.
رتبه گودریدز: 3/60 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده