کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان ایرانی | ملک گرسنه
ملک گرسنه شابک: 9786220106289 170 صفحه 163 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 گرسنه نهال تجدد علوم انسانی ادبیات داستان ایرانی

1,275,000 ریال 1,500,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ هفدهم

کتاب «ملک گرسنه» نوشته «نهال تجدد»
تقویم شمس تبریزی
Calendar of Shams
کتاب «ملک گرسنه» نوشته «نهال تجدد» درباره زندگی شمس تبریزی است. طوریکه این اثر با نام تقویم شمس تبریزی برای دوستداران شمس و جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی به شمار می‌رود. «تجدد» با کاووش و جستجو در زندگی شمس و مولانا توانسته اثر «ملک گرسنه» را بنویسد. از زندگی شمس تبریزی و احوالات شخصی او خبر زیادی در دسترس نبود تا مقالات شمس کشف شدند. شمس در مقالات به دست آمده از پدر و مادرش به مهربانی و لطافت و نازک دلی یاد کرده است. شمس تبریزی از برخی بزرگان زمانش تأثیر گرفته است. بزرگانی نام آشنا مانند فخررازی، اوحد‌الدین کرمانی و محی الدین ابن عربی که شمس در کنار آنها به کسب معرفت پرداخته است. او عاشق سیر و سفر بوده و بیشتر عمرش به سیاحت گذشته است. شمس تبریزی در 26 جمادی‌الثانی 642 به قونیه می‌رسد و با مولانا ملاقات می‌کند.
کتاب «ملک گرسنه» دارای اطلاعات مفید و مناسب درباره زندگی فیلسوفان و عارفان ایرانی شمس و مولانا است. زندگی و جزئیات ارتباط و معاشرت شمس تبریزی و مولانا سالهاست که برای مخاطبان فارسی و دوستداران این دو عارف شناخته شده جذاب و مورد توجه است. مخاطبانی که دوست دارند از اتفاقات پنهان این دو نفر و جزئیات زندگی‌شان با خبر شوند. کتاب «ملک گرسنه» کتابی دلنشین و جذاب برای دوستداران این دو عارف ایرانی محسوب می‌شود؛ زیرا به زندگی شمس تبریزی و ارتباط او با مولانا اختصاص دارد.
درباره کتاب «ملک گرسنه»
کتاب به سه بخش کلی تقیسم می‌شود. ابتدا روایتی از کودکی شمس و ترک خانواده او همچنین برخورد شمس با مولانا برای مخاطب بیان می‌شود. سپس بخش دیگر کتاب به آشنایی شمس با دیگر عارفان می‌پردازد، که مهمترین آنها تعامل و رابطه با مولاناست. سرانجام روایت کتاب حسودی یاران مولوی که باعث جدایی اجباری این دو نفر از یکدیگر می‌شود را برای خواننده بازگو می‌کند.
قسمتی از مقدمه ژان کلود کر‌یر بر کتاب «ملک گرسنه» را باهم می‌خوانیم: «شمس تبریزی شخصیت شگفت انگیزی است. شفاف و تیره در جست وجوی دوباره زاییدن، شکل دادن و ساختن پیر و مرادی است که باید او را ترک، انکار و شاید فراموش کند. این مراد، این شیخ، این شهنشه بیان، این شاعر تنومند، شخص او نیست. می پنداشت شاید ابن عربی باشد که نبود (ابن عربی بدو نیازی نداشت). و سرانجام با مولانا برخورد کرد و ازین واقعه هزاران بیت نو زاییده شد. نهال تجدد، با تکیه بر مقالات شمس تبریزی، بر آن شده تا این واقعه را از دید خود شمس بیان کند. این دیدار نادری که، برون از مکان و زمان، برون از عقل و منطق، برون از عاطفه و احساس، اجازه داد تا درویشی تندخو از واعظی مشهور یکی از بزرگ ترین شاعران و شاید بزرگ ترین شاعر جهان را پدید آورد..»
درباره نویسنده کتاب «ملک گرسنه»
نهال تجدد نویسنده و پژوهشگر ایرانی است. او در سال 1338 به دنیا آمد. تجدد در فرانسه زندگی می‌کند و دکترای زبان و ادبیات چینی از فرانسه دارد. او همسر ژان کلود کر‌یر فیلنامه نویس شناخته شده فرانسوی است. از دیگر کتاب‌های تجدد می‌توان به «عارف جان سوخته» و «در جستجوی مولانا» اشاره کرد.
درباره چاپ و نشرکتاب «ملک گرسنه»
کتاب «ملک گرسنه» را نشر چشمه برای علاقه‌مندان و دوستداران مطالعه چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «ملک گرسنه» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده