کوچک و سخت شابک: 9786226194402 144 صفحه 115 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 کوچک ریوکا گالچن رویا پورآذر علوم انسانی نظریه و نقد ادبی جستار و مقاله

217,000 ریال 310,000 ریال

ناشر: اطراف

چاپ سوم

کتاب «کوچک و سخت» نوشتۀ ریوکا گالچن
جستارهایی اجتماعی، فرهنگی، جامعه‌شناختی، هنری و ادبی درباب نوزادان، از چشم مادری که نویسنده است. ریوکا گالچن در کتاب «کوچک و سخت» به زبانی ساده و شیرین و از نگاه یک مادرِ نکته‌سنج و ریزبین و نیز آشنا به عالَم هنر و ادبیات، از نوزادان و جایگاهشان در فرهنگ و جامعه و جهان واقعی و جهان هنر و ادبیات سخن می‌گوید.
کتاب «کوچک و سخت»، با عنوان اصلی Little Labours، کتابی‌ست که در آن از زوایایی نامتعارف و نامعمول و غیرکلیشه‌ای به مادری و نوزادی نگاه می‌شود.
ریوکا گالچن در کتاب «کوچک و سخت» بر آن است که نه براساس عُرف و عادت و مفاهیم و روایت‌ها و تعاریف کلیشه‌ای، بلکه از منظر تجربۀ شخصی خود و نیز با صداقتی مبتنی بر واقع‌بینی و بیانی که رنگی از طنز نیز دارد از نوزادان و احساسات مادر و نوزادی سخن بگوید و از وجوه مختلف به نوزادان و نوزادی بنگرد.
کتاب «کوچک و سخت» روایت‌های یک مادر از بچه‌داری و تجربۀ مادری است و نیز تأملاتی درباب رابطۀ مادر و نوزاد و اینکه یک مادر چه برداشت و دریافت و حسی از نوزاد خود دارد و خود را در جایگاه مادر و نوزاد چگونه می‌بیند.
کتاب «کوچک و سخت» همچنین نوزادان را در متن هنر و ادبیات و نیز در متن مفاهیم جامعه‌شناختی و فرهنگی قرار می‌دهد. ریوکا گالچن در این کتاب نویسندگی و مادری را به هم می‌آمیزد و هم از منظر یک نویسنده و هم از منظر یک مادر، از نحوه حضور نوزادان در عالم هنر و ادبیات و دیگر عوالم می‌گوید.
متن اصلی کتاب «کوچک و سخت» اولین بار در سال 2016 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «کوچک و سخت»
نویسنده‌ای که مادر می‌شود دو جور زایش را تجربه می‌کند: زایش یک انسان دیگر و زایش ادبی. کتاب «کوچک و سخت» تلاقی این دو جور زایش است.
ریوکا گالچن در جستارهای کتاب «کوچک و سخت» عالَم نوزادی و مادری را می‌کاود. او در این جستارها احساسات مادری و نیز تصاویر اجتماعی و فرهنگی و هنری و ادبی از نوزادان را بررسی و تحلیل می‌کند.
کتاب «کوچک و سخت» نه یک کتاب صرفاً نظری درباب مادری و نوزادی بلکه کتابی‌ست برآمده از تجربه‌های واقعی که گالچن آن‌ها را به مفاهیم مختلف مرتبط با موضوع این تجربه‌ها گره می‌زند.
گالچن در کتاب «کوچک و سخت» حس و تفکر را به‌‌هم آمیخته است تا به تأمل درباب احساسات مادرانه بپردازد و عمق این احساسات را با طنزی موشکاف و نگاهی واقع‌بینانه و به‌دور از باورهای کلیشه‌ای در این باب بکاود.
مادر و نوزاد بودن در دنیای مدرن از موضوعات اصلی‌ای است که در کتاب «کوچک و سخت» به آن پرداخته شده است.
کتاب «کوچک و سخت» از پنجاه و پنج جستار تشکیل شده که عبارتند از: «کتاب‌های کودکان»، «بچه‌ی کریستالی»، «خیلی خیلی وقت پیش، اواخر ماه اوت»، «دلیلی برای عذرخواهی از دوستان»، «بچه چه‌جور دارویی‌ست؟»، «خاندان»، «مراسم محموله‌های دریایی»، «اسرار سلیقه»، «ویارها»، «آناتِ مذهبی بچه»، «شکل کله»، «کمدی رمانتیک»، «محو»، «گونه‌های مختلف جانداران»، «در ادبیات تعداد سگ‌ها بیشتر از نوزادان است»، «باز هم فرانکنشتاین»، «و فیلم‌ها»، «شاهزاده کاگویا»، «رامپِلستیلتسکین»، «تأثیر شیر کوهی بر بقیه‌ی مردم – یک»، «تأثیر شیر کوهی بر بقیه‌ی مردم – دو»، «نکاتی درباره‌ی بعضی نویسندگان قرن بیستم»، «بچه‌های بقیه‌ی مردم»، «بچه‌های بقیه‌ی‌ مردم – دو»، «بچه‌های بقیه‌ی مردم – سه»، «بچه‌های بقیه‌ی مردم – چهار»، «وارونگی‌ها»، «مادری‌نویس‌ها»، «وقتی بچه‌ به خانه آمد»، «وقتی امپراتریس نقل مکان کرد»، «نمایشگرها»، «فیلم آی‌فون»، «خیلی از نویسنده‌ها بچه دارند»، «در فِلَگ‌اِستَف – یک»، «در فلگ‌استف – دو»، «نوع جدید افسردگی»، «بچه بهترین عامل پیش‌برنده‌ی پی‌رنگ انتقام است»، «یک اضطراب مدرن»، «چیزهایی که به‌اشتباه می‌گویند بخش بزرگِ بچه‌داری‌ست»، «نوزادان در هنر»، «بازی‌های ویدیویی»، «نارنجی»، «باز هم نوزادان در هنر»، «گاهی انگار چندهزار ساعت است که پیش بچه‌ای»، «خطر غریبه‌ها»، «تأثیر شیر کوهی بر بقیه‌ی آدم‌ها - سه»، «بیشتر نویسندگان بزرگ زن در قرن بیستم»، «نویسندگان زن»، «دختربچه‌ها و مردها»، «من هیچ‌وقت»، «خانه‌ی عروسک»، «آدم‌هایی که با نوزادان جورند»، «آغاز سوء‌تفاهم»، «شهروند جدید» و «پول و نوزادان».

درباره ریوکا گالچن، نویسنده کتاب «کوچک و سخت»
ریوکا گالچن (Rivka Galchen)، متولد 1976، داستان‌نویس، نویسنده کودکان، جستارنویس، روزنامه‌نگار، مدرس نویسندگی در دانشگاه کلمبیا و منتقد ادبی کانادایی – امریکایی است. گالچن متولد کانادا و بزرگ‌شده امریکاست.
او تحصیلکرده ادبیات در دانشگاه پرینستون، تحصیلکرده دانشگاه پزشکی و نیز دارای فوق لیسانس هنرهای زیبا از دانشگاه کلمبیا است.
اولین رمان گالچن، با عنوان «تلاطم جوّی»، در سال 2008 منتشر شد. او با همین اولین رمانش در جامعۀ ادبی خوش درخشید و نامزد چند جایزه ادبی شد.
مجموعه داستان «نوآوری‌های امریکایی» از دیگر آثار داستانی ریوکا گالچن است. او برای نشریات مختلفی، از جمله نیویورکر، مجلۀ هارپر، مجلۀ نیویورک تایمز و لندن ریویو آو بوکز جستار و نقد ادبی می‌نویسد.
نیویورکر در سال 2010 در فهرست «بیست نویسنده برتر زیر چهل سال» خود از ریوکا گالچن نیز نام برد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «کوچک و سخت»
کتاب «کوچک و سخت» با ترجمۀ رویا پورآذر در نشر اطراف منتشر شده است. دکتر رویا پورآذر، متولد 1343 در تهران، مترجم، استاد دانشگاه و دبیر بخش ترجمۀ نشر اطراف است.
او دارای فوق لیسانس و دکترای زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است.
پورآذر به‌عنوان استاد دانشگاه با دانشگاه‌های الزهرا و شهید بهشتی و نیز دانشگاه هنر تهران و دانشگاه آزاد اسلامی همکاری داشته است.
از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «تخیل مکالمه‌ای: جستارهایی درباره رمان»، «شکسپیر و کارناوال پس از باختین» و «سواد روایت» اشاره کرد.
ترجمۀ رویا پورآذر از کتاب «تخیل مکالمه‌ای» در سال 1389 در جشنواره پروین اعتصامی به‌عنوان ترجمۀ برتر انتخاب شد.

رتبۀ کتاب «کوچک و سخت» در گودریدز: 4.03 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down