کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | چگونه در انتخابات پیروز شویم
چگونه در انتخابات پیروز شویم شابک: 9786002535542 96 صفحه 213 گرم قطع: جيبی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 چگونه انتخابات پیروز شویم کوئینتوس تولیوس سیسرون شهاب‌الدین عباسی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

487,500 ریال 650,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «چگونه در انتخابات پیروز شویم»، نوشته کوئینتوس تولیوس سیسرون
«چگونه در انتخابات پیروز شویم»، نوشته کوئینتوس تولیوس سیسرون، از مجموعه «خردمندیِ کهن برای خوانندگان مدرن»، کتابی است که از خلال توصیه‌های شخصیِ برادری به برادرِ دیگر، مهمترین اصول و قواعد و ترفندهای رقابت سیاسی را به آنها که شیفته ورود به نهاد قدرت و عرصه سیاست و کسب جایگاهی در این عرصه‌اند می‌آموزد و نیز توجه کسانی را که صرفاً این نوع رقابت‌ها را رصد می‌کنند و در صدد تحلیل رویدادهای سیاسی هستند به نکته‌هایی باریک‌تر از مو در باب سیاست و رقابتهای سیاسی جلب می‌کند. کتاب اگرچه متعلق دوره به رُمِ باستان است، اما با خواندن آن احساس می‌کنیم که در همین روزگار ما نوشته شده است. گویا مناسبات حاکم بر رقابتهای سیاسی و روح کلی حاکم بر سیاست چندان فرقی نکرده است و همان وعده‌هایی که هزاران سال پیش مردم را به خود جلب می‌کرده، همچنان می‌تواند باعث حمایت اقشار مختلف جامعه از افرادی بشود که می‌خواهند در انتخابات و رقابتهای سیاسی پیروز شوند. با خواندن این کتاب درمی‌یابیم که توصیه‌های کوئینتوس تولیوس سیسرون به برادرش، مارکوس تولیوس سیسرون، که از خطیبان و سیاستمداران و فیلسوفان معروف و مهم رُمِ باستان بود، نه مبتنی بر آرمانگرایی، بلکه مبتنی بر واقعیت زمانه است و رویکرد نویسنده ارائه راهکارها و ترفندهایی است که برادرش با به کار بستن آنها بتواند به هدف خود دست یابد و این هدف هم رسیدن به مقام کنسولی، یعنی عالی‌ترین مقام دولتی در جمهوری رُم، بوده است. البته در اینکه کتاب واقعاً نوشته برادرِ سیسرونِ معروف باشد تردیدهایی هست. بعضی گفته‌اند که این رساله نوشته برادرِ سیسرون نیست و حتی عده‌ای آن را متعلق به یک قرن بعد از دوره سیسرون دانسته‌اند؛ اما کتاب، فارغ از اینکه نویسنده آن واقعاً کیست، دربردارنده این حقیقت است که آنچه در عصرِ رُمِ باستان «واقعیت زمانه» به حساب می‌آمده، با آنچه امروزه با همان عنوان خوانده می‌شود چندان تفاوت بنیادینی ندارد، اگرچه در ظواهر امور تغییراتی پدید آمده است. متن رساله چنان حال و هوایی از آن عصر و رقابتهای سیاسی به دست می‌دهد که مخاطب مدرن هیچ با آن احساس بیگانگی نمی‌کند. تازگی و طراوت «چگونه در انتخابات پیروز شویم» از همین ویژگی آن آب می‌خورد، یا به بیان دقیق‌تر از اینکه به رغم گذشت هزاران سال چیزی در اساس عوض نشده است.

مروری بر کتاب «چگونه در انتخابات پیروز شویم»
انگیزه نوشته‌شدن رساله «چگونه در انتخابات پیروز شویم» ظاهراً عزم مارکوس تولیوس سیسرونِ معروف برای رسیدن به مقام والای کنسولی در رُم، در سال 64 پیش از میلاد، بوده است. یکی از موانعی که سیسرون برای رسیدن به این مقام پیشِ رو داشته تعلق نداشتن او به خانواده‌ و طبقه‌ای ممتاز و بیگانه بودنش در رُم بوده است. از همین رو برادرِ کوچکترش، که معتقد بوده او لیقات دست‌یابی به این مقام را دارد و فقط باید راه رسیدن به آن را بداند و به کار بندد، دست به کار می‌شود و جزوه‌ای می‌نویسد و به او یاد می‌دهد که تبلیغات انتخابی‌اش را چطور پیش ببرد، برای رسیدن به مقصود دل چه گروههایی را به دست آورد، چه وعده‌هایی بدهد که هرچه بیشتر در پیروزی‌اش کارساز باشد و چه اقشاری را و به چه شیوه‌هایی طرفدار خود کند. نویسنده یادآور می‌شود که برای پیروزی در انتخابات باید با مردم رابطه‌ای صمیمانه برقرار کرد و اعتماد اقشار گوناگون را به شیوه‌های مختلف جلب کرد. او تأکید می‌کند که باید خیال محافظه‌کاران را، از بابت حفظ و پاسداشتِ سنتها، راحت کرد و بی‌شمار تأکید و توصیه دیگر که در تمام آنها رسیدن به هدف، که همان پیروزی در انتخابات است، مد نظر است.
متن انگلیسی کتاب را دکتر فیلیپ فریمن، استاد علوم انسانی در دانشگاه پپردین در کالیفرنیا، از زبان لاتین ترجمه کرده و مقدمه‌ای نیز بر آن نوشته است. در بخشی از این کتاب از قول نویسنده خطاب به مارکوس تولیوس سیسرون می‌خوانید: «در هر همسایگی و شهری، مردانی مهم و ذی‌نفوذ اعمال قدرت می‌کنند. آن‌ها مردمان فعال و ثروتمندی هستند که با اینکه قبلاً از تو حمایت نکرده‌اند، می‌توانند قانع شوند که از تو پشتیبانی کنند. و این در صورتی محقق خواهد شد که به تو احساس دِین کنند یا تو را برای خود مفید ببینند. همین‌طور که روابط خود را با آن‌ها تقویت می‌کنی، مطمئن شو که آن‌ها متوجه‌اند تو چه توقعی می‌توانی از آن‌ها داشته باشی. به نحوی به ایشان اطلاع بده که متوجهی چه کارهایی برایت کرده‌اند و آن کارها را به یاد داری. اما خاطرجمع شو که بین این مردان و کسانی که در ظاهر افراد مهمی هستند ولی درواقع هیچ قدرتی ندارند و عملاً نامحبوب هستند، فرق می‌گذاری. تشخیص تفاوت میان مردان به‌دردبخور و مردان به‌دردنخور در هر نهادی، تو را از اتلاف وقت و هدر رفتن منابع‌ات برای کسانی که کمک چندانی به تو نخواهند کرد، نجات می‌دهد.»
کتاب «چگونه در انتخابات پیروز شویم» با ترجمه و مقدمه شهاب‌الدین عباسی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

درباره مجموعه «خردمندیِ کهن برای برای خوانندگان مدرن» و ترجمه فارسیِ آن
«خردمندیِ کهن برای خوانندگان مدرن» مجموعه‌ای است که از سال 2012 به این سو در انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر می‌شود. این مجموعه به ترجمه متونی از عصر باستان، از زبان اصلی به زبان انگلیسی، اختصاص دارد و اساس شکل‌گیری آن بر پایه این اعتقاد است که دانش کهن و آنچه متفکران اعصار کهن در باب امور مختلف، از سیاست گرفته تا زندگی فردی و اجتماعی و...، بیان کرده‌اند امروزه و در عصر مدرن نیز موضوعیت دارد و می‌تواند کمک‌کار انسان مدرن در بسیاری از امور زندگی باشد و او را در درک دقیق‌تر زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کند و شناخت بهتر موقعیت خود در این زمانه و اندیشیدن و تصمیم‌گیری درباره امور مختلف و تحلیل مسائل گوناگون یاری کند. به بیان دیگر این کتابها می‌خواهند نشان دهند که گذشته از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و می‌توان امروز را در آینه دیروز بهتر درک کرد. سیسرون، سنکا، توسیدید و پلوتارک از جمله متفکرانی هستند که آثاری از آنها در این مجموعه ترجمه و منتشر شده است.
از مجموعه «خردمندیِ کهن برای خوانندگان مدرن» تاکنون چند کتاب در موضوعات مختلف، با ترجمه شهاب‌الدین عباسی، در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. شهاب‌الدین عباسی، متولد 1345، مترجم کتابهایی متنوع در زمینه اندیشه و ادبیات و علوم انسانی، در حوزه بزرگسالان و کودک و نوجوان، است. «آلبرت اینشتین»، «ایده‌های بزرگ برای دختران و پسران بلندپرواز»، «آری به زندگی»، «دور دنیای فلسفه در هشت روز»، «پسری با تخیل وحشی (داستان زندگی گابریل گارسیا مارکز، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات)» از جمله ترجمه‌های اوست. عباسی همچنین نویسنده و گردآورنده کتاب «آکادمی عشق (شمس و مولوی: زندگی، اندیشه‌ها و قصه‌ها)» است.

ادامه keyboard_arrow_down