کتاب | علوم انسانی | فلسفه | تاریخ | متفکران بزرگ
متفکران بزرگ شابک: 9786009887774 372 صفحه 335 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 800 متفکران بزرگ اندرو بیلی یاسر پوراسماعیل علوم انسانی فلسفه تاریخ

562,500 ریال 750,000 ریال

ناشر: لگا

چاپ یکم

کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» به‌گردآوری و تدوین اندرو بیلی و به‌قلم جمعی از نویسندگان
کتابی در آشنایی با فلسفۀ ذهن و متفکران بزرگ و برجستۀ آن. کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن»، با عنوان اصلی Philosophy of Mind: The Key Thinkers، مجموعه مقالاتی‌ست در معرفی و شرح و توضیح فلسفۀ ذهن و متفکران مهم و تأثیرگذار آن.
نویسندگان مقالات کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن»، که کار گردآوری و تدوین آن را اندرو بیلی انجام داده است، در مقالات این کتاب به واکاوی نوشته‌های فلاسفۀ بزرگ درباره ماهیت تفکر و آگاهی پرداخته‌اند.
موضوع اصلی کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» ارائۀ شرحی از ماجرای پایه‌گذاری اندیشه‌هایی‌ست که به درک رابطۀ میان ذهن و مغز کمک کرده‌اند و به اندیشه‌های پایه‌ای برای رسیدن به چنین درکی بدل شده‌اند. این ماجرا از دکارت آغاز می‌شود و می‌رسد به متفکران مهمی که در قرن بیستم و بیست و یکم به فلسفۀ ذهن و موضوع تفکر و آگاهی پرداخته‌اند.
نویسندگان مقالات کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» همگی از متخصصان حوزه فلسفه‌اند. با خواندن کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» با رَوَند شکل‌گیری و پیشرفت تفکر و نظریه‌پردازی درباره ذهن، تفکر و آگاهی آشنا می‌شویم و اطلاعاتی جامع درباره رابطۀ میان ذهن و مغز و نظریه‌های مهمی که درباره آگاهی مطرح شده است به دست می‌آوریم.
متن اصلی کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» اولین بار در سال 2013 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن»
هدف از تألیف و گردآوری کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن»، چنانکه اندرو بیلی، گردآورنده و تدوین‌گر این کتاب، در مقدمۀ آن اشاره می‌کند، ارائۀ «بینشی دلنشین در باب بعضی از مهم‌ترین گرایش‌ها در فلسفۀ جدید ذهن و بعضی از شخصیت‌های جالبی که روند آن را رقم زده‌اند» بوده است.
کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» از پانزده مقاله تشکیل شده است. مقالۀ اول این کتاب، با عنوان «90 سال فلسفۀ ذهن»، که حکم مقدمۀ کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» را دارد، و نیز مقالۀ آخر، با عنوان «فلسفۀ ذهن – ده سال آینده» که بعدالتحریر کتاب است و در پایان کتاب آمده، هر دو نوشتۀ اندرو بیلی هستند.
دیگر مقالاتی که در کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» می‌خوانید عبارتند از: «رمزگشایی از "افسانۀ" ذهن دکارت» نوشتۀ پاتریشا ایستن، «ادموند هوسرل و پدیدارشناسی» نوشتۀ درمات موران، «مرلوپونتی: فلسفۀ پدیدارشناسی ذهن و بدن» نوشتۀ سارا هاینما، «گیلبرت رایل و رفتارگرایی منطقی» نوشتۀ ویلیام لیونز، «مساهمت‌های یو. تی. پلِیس، ایچ. فایگل و جی. جی. سی. اسمارت در زمینۀ نظریۀ این‌همانی درباره آگاهی» نوشتۀ برایان پی. مک‌لاگین و رانلد پلینر، «دیوید لوئیس، دیوید آرمسترانگ و نظریۀ علّی ذهن» نوشتۀ دیوید برادن – میچل، «هیلری پاتنم و کارکردگرایی محاسباتی» نوشتۀ اورون شاگریر، «جری فودر و نظریۀ بازنمودی ذهن» نوشتۀ مثیو کتس، «دانلد دیویدسن، دنیل دنت و سرآغازهای مدل هنجاری ذهن» نوشتۀ اندرو بروک، «بازنمودگرایی پی گردی: ویلیام لایکن، فرد درتسکی و مایکل تای» نوشتۀ دیوید بورژه و آنجلا مندلویچی، «عصب‌فلسفه‌های پاتریشا و پال چرچلند» نوشتۀ جان بیکل، «اندری کلارک، آنتونیو داماسیو و شناخت بدن‌مند» نوشتۀ مانیکا کاورت و «دیوید چالمرز در باب ذهن و آگاهی» نوشتۀ ریچارد براون.
در بخشی از مقدمۀ اندرو بیلی بر کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» می‌خوانید: «بیشتر فیلسوفان ذهن تلاش می‌کنند نظریه‌هایی طبیعت‌گرایانه و دارای قوّت تجربی درباره حیات ذهنی ما به دست دهند. اما مسئله‌ای و حتی می‌توان نشان داد که جنبه‌ای از مسئلۀ کلیدی‌ای را که فیلسوفان معاصر ذهن عزم خود را بر حلش جزم کرده‌اند مطرح می‌کند: تجربۀ رنگی آگاهانۀ ما (یا احساس آزادی اراده‌مان یا توانایی‌مان در تفکر و رفتارِ مطابق با آنچه عقلانی یا درست است، یا قابلیت‌مان در تولید شماری ظاهراً نامحدود از گزاره‌ها یا ماهیت ما در مقام موجوداتی هیجانی و عاطفی...) به‌راحتی ممکن است چنان جدا از جهان فیزیکی به نظر بیاید که ظاهراً هیچ توضیحی برای این موضوع که اصلاً این پدیده‌های ذهنی چگونه از یک سازوکار مادیِ محض پدید می‌آیند در اختیار نداشته باشیم. مسئلۀ پیش روی فیلسوفان ذهن این است که نشان دهند چنین نیست، یا اینکه چیزی مفید درباره اتفاقی که دارد می‌افتد به ما بگویند.»

درباره اندرو بیلی، گردآورنده و تدوین‌گر کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن»
اندرو بیلی (Andrew Bailey) دانشیار فلسفه در دانشگاه گوئلف در انتاریو است. تمرکز او در کار پژوهش فلسفی، بر مسئلۀ آگاهی، شناخت بدن‌مند و اندیشه‌های ویلیام جیمز است. بیلی تدوین‌گر سه کتاب است و نیز چندین مقاله درباره زامبی‌ها و فیزیکالیسم نوشته است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن»
کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» با ترجمۀ یاسر پوراسماعیل در نشر لِگا منتشر شده است. یاسر پوراسماعیل، متولد 1361 در بابل، مترجم، پژوهشگر و مدرس فلسفه و اخلاق‌پژوه ایرانی است. پوراسماعیل دارای دکترای فلسفۀ تحلیلی از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) تهران است. کار پژوهشی او بیشتر در زمینۀ فلسفۀ ذهن، معرفت‌شناسی و معرفت‌شناسی اخلاق است.
پوراسماعیل در پروژه ترجمۀ مقالات استنفورد نیز همکاری داشته است. از ترجمه‌های یاسر پوراسماعیل می‌توان به کتاب‌های «فضیلت‌های اجتماعی به روایت مدرسۀ دوباتن»، «آن زن دیگر»، «کوئنتین تارانتینو و فلسفه: چگونه با یک انبردست و چراغ لحیم‌کاری فلسفه‌ورزی کنیم؟»، «فلسفۀ رمان» و «پینک فلوید و فَلسَفِه: مراقب آن اصل باش، یوجین!» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «متفکران بزرگ فلسفۀ ذهن» در گودریدز: 3.80 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down