کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | فاشیسم و دموکراسی
فاشیسم و دموکراسی شابک: 9786002537553 64 صفحه 80 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 فاشیسم دموکراسی جورج‏ اورول‏ سودابه قیصری علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

562,500 ریال 750,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ سوم

کتاب «فاشیسم و دموکراسی» نوشته «جورج اورول»
Fascism and democracy
دوستداران و علاقه‌مندان به علوم سیاسی کتاب «فاشیسم و دموکراسی» نوشته «جورج اورول» مناسب مطالعه شما عزیزان است. دموکراسی چیست و چگونه از سوی فاشیسم مورد تهاجم و حمله قرار می‌گیرد؟ آیا فاشیسم و کمونیسم تحمل دموکراسی را دارند؟ آیا طرفداران دیکتاتوری و استبداد از دموکراسی استقبال می‌کنند؟ جورج اورول در کتاب «فاشیسم و دموکراسی» با در نظر گرفتن سیاست حکومت‌ها، فاشیسم و دموکراسی را بررسی می‌کند. اورول در کتابش، فاشیسم و دموکراسی را در کنار و گاهی در برابر یکدیگر قرار می‌‌دهد و با مثال‌هایی ذهن خواننده را متوجه آن می‌کند. جورج اورول عقیده دارد: برای فردی که مجبور است ساعت‌های طولانی از شبانه‌روز را کار کند پس معنا و مفهومی از آزادی سیاسی نمی‌تواند درک کند. زیرا او فقط هر چندسال به خواسته حزب حاکمش رأی می‌دهد. می‌دانیم که: فاشیسم در حکومت‌ها به معنای شیوه‌های تمرکز قدرت حکومت مورد نظر قرار می‌گیرد. در واقع فاشیسم نوع دیگر حکومت دیکتاتوری است که در شرایط بحران اقتصادی، برای پابرجا ماندن حکومت از به قدرت رسیدن سایر بخش‌های جامعه، حاکم می‌شود. در مقابل دموکراسی شیوه‌ای از حکومت است که مردم در آن قدرت بیشتری در انتخاب حاکمان دارند. کتاب «فاشیسم و دموکراسی» در دسته‌بندی علوم سیاسی قرار دارد و با نثری ساده و مفاهیمی قابل درک، حکومت‌ها و ارتباط آن با افراد جامعه‌شان را مورد نظر و بررسی قرار می‌دهد.
جان مورتیمر درباره جورج اورول گفته است:
«چشم معصوم اورول به طرزی ویرانگر تیزبین بود. مردی که با حیرت به جهان می‌نگریست و دقیقا چیزی را که می‌دید با نثری تحسین‌برانگیز می‌نوشت.»
مروری بر کتاب «فاشیسم و دموکراسی»
کتاب «فاشیسم و دموکراسی» با مثال‌هایی ساده و ملموس، سیاست حاکمان و نقش آن بر زندگی افراد در جامعه را مورد توجه قرار می‌دهد. در بخش‌های مختلف کتاب، نویسنده با در نظر گرفتن طبقات مختلف اجتماعی به پرسش‌ها و پاسخ‌هایی در رابطه با دموکراتیک و حکومت استبدادی می‌پردازد. همچنین چگونگی تعاملات افراد در کار و زندگی یک جامعه را در حکومت‌‌های فاشیسم و دموکرات به تصویر می‌کشد. در هر بخش با در نظر گرفتن این دو مقوله سیاسی اورول می‌کوشد چهره‌ای واقعی از حکومت‌های فاشیسم در برابر دموکراسی را نشان دهد.
کتاب دارای 5 بخش است که عبارتند از: فاشیسم و دموکراسی: فوریه 1941، ادبیات و استبداد: مه 1941، آزادی پارک: دسامبر1945، بررسی حمله از مریخ: اکتبر 1940، کابوس آینده‌ای توتالیتر: حوالی سال 1942.
در بخشی از کتاب «جورج اورول» می‌نویسد:
«نظریه‌پردازان ضد جنگ چپ افراطی از چیزی مشابه می‌ترسند یا به ترس تظاهر می‌کنند. اما این تصوری ایستاست که حتی در این برهه، از درک قدرت چیزی که ما برضد آن می‌جنگیم عاجز است. نازیسم ممکن است نقابی برای انحصار سرمایه‌داری باشد یا نباشد، اما به هیچ‌وجه سرمایه‌داری به مفهوم قرن نوزدهمی نیست. با شمشیر اعمال قدرت می‌کند نه با دسته چک، اقتصادی تمرکز یافته است، بر سامان شده برای جنگ و توانا به نهایت استفاده از نیروی کار و مواد خام، آن‌گونه که دلش می‌خواهد، یک دولت سرمایه‌داری سنت‌گرا که همه نیروهایش در جهات مختلف هدر می‌رود...»
درباره نویسنده کتاب «فاشیسم و دموکراسی»
«اریک آرتور بلر» با نام مستعار «جورج اورول» نویسنده، روزنامه‌نگار، منتقد و شاعر انگلیسی بود. او در سال 1903 در شهر موتهاری در انگلستان به دنیا آمد.
جورج اورول در ایران بیشتر با رمان مشهور «قلعه حیوانات» یا «مزرعه حیوانات» و رمان معروف « 1984» شناخته می‌شود. رمان «قلعه حیوانات» به دلایل اشاره‌هایی به شوروی در زمان انتشار بسیار مورد استقبال قرار گرفت. کمتر کسی است که در ایران رمان «قلعه حیوانات» را نخوانده باشد یا درباره آن نداند. بهتر است بدانید: این دو رمان معروف جورج اورول فروش بسیار زیادی داشت و او رابه یکی از نویسنده‌های پرفروش قرن بیستمی تبدیل کرد. اورول در زمان حیاتش نقدهای بسیاری نیز نوشته است. همچنین او را یکی از برجسته‌ترین وقایع‌نگار حوزه فرهنگ و ادب انگلیس لقب داده‌اند.
در دهه 1930مانند دیگر نویسندگان هم دوره‌اش جورج اورول نیز برای جنگ علیه ارتش فاشیست ژنرال فرانکو به اسپانیا رفت. تأثیر این جنگ نه تنها برجسم اورول باقی ماند، بلکه او در کتاب «درود بر کاتولونیا» مشاهداتش را به ثبت رسانید.
دیگر آثار جورج اورول عبارتند از :«روزهای برمه»، «دختر کشیش»، «به آسپیدیستراها رسیدگی کن یا (پول و دیگر هیچ)»، «هوای تازه»، «آس و پاس‌ها در پاریس و لندن» و «جاده به سوی اسکله ویگان»
جورج اورول سال 1950 در سن 46 سالگی درگذشت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «فاشیسم و دموکراسی»
کتاب «فاشیسم و دموکراسی» Fascism and democracy توسط «سودابه قیصری» به فارسی برگردانده شده است. کتاب «فاشیسم و دموکراسی» از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه برای علاقه‌مندان منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down