کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر
معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر شابک: 9786002536112 160 صفحه 180 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر پی یر بوردیو حسن چاوشیان علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

735,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر» نوشته «پی‌‌‌یر بودریو»
The political ontology of Martin Heidegge
کتاب «معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر» نوشته «پی‌‌‌یر بودریو» کتابی فلسفی در نقد و تفسیر هستی‌شناسی هایدگر است.«مارتین هایدگر» یکی از مشهورترین فیلسوفان قرن بیستم محسوب می‌شود. او با روشی به تفکر و تأمل درباره وجود پرداخت که روشی نوین به شمار می‌رفت. فلسفه هایدگر بر نگرش و بینش فلاسفه پس از او تأثیر زیادی گذاشت. «مارتین هایدگر» زمان را به سه نوع تقسیم کرد. زمان روزمره، زمان طبیعی و زمان جهانی. همچنین هایدگر عالم را مجموعه‌ای از موجودات و اشیا نمی‌دانست، او عالم را شبکه نسبت‌های دازاین با وجود می‌دانست. «مارتین هایدگر» بر این باور بود که عالم یکی از مقوله‌های وجود دازاین است. «پی‌یر بودریو» در کتاب «معنای سیاسی هستی‌شناسی مارتین هایدگر» با معیارهای فلسفی هایدگر به بررسی مواضع و نگرش‌های این فیلسوف در هستی‌شناسی در بستر تاریخ می‌پردازد. بودریو نویسنده کتاب که دیدگاه جامعه‌شناسی دارد، با خوانشی دوجانبه سیاسی‌ـ فلسفی روی آورده است. بودریو در مقدمه کتاب بیان می‌کند: «با محک معیارهای فلسفی، گفتار هایدگر از ابتدا تا انتها، ابهام کم نظیری دارد، چون در پی اطلاق مقوله‌های وجودی و هستی‌شناختی به «لحظه» تاریخی معینی است تا این توهم ایجاد شود که درونمایه فلسفی آنها به صورت پیشنی به و ضعیت سیاسی قابل اطلاق است..» مطالعه کتاب «معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر» برای علاقه‌مندان به فلسفه هایدگر مناسب است. کتاب توانسته دیدگاه این فیلسوف مشهور در هستی‌شناسی را در جامعه سیاسی مورد نقد و بررسی قرار ‌دهد.

مروری بر کتاب معنای سیاسی هستی‌شناسی مارتین هایدگر
کتاب «معنای سیاسی هستی‌شناسی مارتین هایدگر» از تفکرات و نظریات فلسفی هایدگر در بررسی مسائل و بحران‌ پس از جنگ جهانی بهره برده است. نگرش هایدگر به وضعیت سیاسی با معیارهای فلسفی از تحلیل‌‌های موجود در کتاب است. علاوه بر مقدمه و پیشگفتار، کتاب دارای 4 بخش است که عبارتند از : فلسفه محض و روح زمان، میدان فلسفی و فضای امکانات، «انقلاب محافظه‌کار» در فلسفه، سانسور و تحصیل شکل، خوانش‌های درونی و حرمت شکل، خودـ تفسیر و تکامل نظام.
در قسمتی از کتاب آمده است: «پرولتاریاهای آکادمیک» یعنی مردانی که دکترایشان را گرفته بودند، اما ناچار بودند پایین‌تر از سطح دانشگاه تدریس کنند. چون کرسی‌های استادی کمیاب بود و «کارگران جوان دانشگاهی» که در نتیجه تبدیل شدن موسسه‌های بزرگ علمی به «کسب وکارهای سرمایه‌داری دولتی» که آکنده از دانشجویانی ابدی بود که منطق دانشگاه آلمانی اجازه می‌داد در مشاغل تدریس رده پایین درجا بزنند، به طور فاحشی فزونی گرفته بودند. از این رو در دل خود نظام دانشگاه، «روشنفکران آزاد حضور داشتند که در شرایط سفت و سخت‌تری به کافه‌های ادبی تبعید می شدند...».
درباره نویسنده کتاب معنای سیاسی هستی‌شناسی مارتین هایدگر
«پی‌یر بوردیو» جامعه‌شناس و مردم‌شناس فرانسوی بود. او در سال 1930 به دنیا آمد و در پاریس تحصیل کرد. بودریو درباره خودش می‌گوید در رشته فلسفه با درجه عالی از دانشگاه فارغ التحصیل شده است. اما به دلیل اعتراض از نوشتن رساله خودداری کرده است. او شیوه آموزش را اقتدارطلبانه و خشک و بی روح دانسته و به همین جهت رساله‌‌اش را نمی‌نویسد.
بودریو در ارائه نظراتش از اندیشمندانی چون هایدگر، گرامشی، مرلوپونتی، ویتگنشتاین، هوسرل، مارکس وبر، دورکیم، کلود لوی استروس و پانوفسکی تأثیر بسیاری گرفته بود. بودریو نظریه‌‌ای مطرح کرد درباره شکل‌های فرهنگی، اجتماعی و سمبلیک سرمایه‌داری در مقابل شکل‌های اقتصادی سرمایه‌داری. او که یکی از جامعه‌شناسان شناخته شده فرانسوی محسوب می‌شود به مسائل مهمی که دینامیک قدرت نامید پرداخته است. دینامیک قدرت، در واقع روش‌های انتقال قدرت در جامعه و بین نسل‌های متفاوت است. میدان سرمایه فرهنگی و عادت‌واره از مفاهیمی بودند که اولین بار توسط پی‌یر بودریو مطرح شدند. عادت‌واره یا ریختار Habitus) ) همان جبر و ضرورت درونی است که تبدیل به قریحه شده و کارهای معنادار را سبب می‌شود.
قابل ذکر است: یکی از کتاب‌های مشهور بوردیو کتاب «تمایز: نقد جامعه شناختی قضاوت درباره سلایق» نام دارد. این کتاب از سوی انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی به عنوان ششمین کتاب جامعه‌شناسی اثرگذار قرن بیستم معرفی شده است.
از دیگر آثار پی‌یر بودریو می‌توان عناوین زیر را نام برد: کتاب «نظریه کنش»، «دلایل عملی و انتخاب عقلانی»، «انسان دانشگاهی» «درسی درباره درس»

درباره ترجمه فارسی کتاب معنای سیاسی هستی‌شناسی مارتین هایدگر
عنوان اصلی کتاب Ontologie politique de Martin Heidegger نام دارد. نسخه کنونی کتاب ترجمه‌ای از متن انگلیسی است با عنوان The political ontology of Martin Heidegge. کتاب «معنای سیاسی هستی‌شناسی مارتین هایدگر» توسط «حسن چاوشیان» برای علاقه‌مندان مطالعه به فارسی برگردانده شده است. این کتاب از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر و راهی بازار کتاب ایران شده است.
رتبه کتاب «معنای سیاسی هستی‌شناسی مارتین هایدگر» در گودریدز: 3.4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down