کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | موفقیت | 7/5 درس درباره مغز
7/5 درس درباره مغز شابک: 9786002537683 192 صفحه 185 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: شوميز تیراژ: 200 درباره لیزا فلدمن بارت میرجواد سید حسینی علوم انسانی روانشناسی موفقیت

1,162,500 ریال 1,550,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ چهارم

7/5 درس درباره مغز نوشته «لیزا فلدمن بارت»
Seven and a Half Lessons About the Brain
کتاب «7/5 درس درباره مغز» نوشته «لیزا فلدمن بارت» رازهایی از سلو ل‌های خاکستری مغز را بازگو می‌کند. رازهایی درباره مغز که با پژوهش‌های بارت دیدی تازه به خواننده می‌دهند. در کتاب «7/5 درس درباره مغز» بعضی موارد این عضو مهم بدن یعنی آنچه را که ما از حقیقت مغز می‌دانستیم فلدمن نادرست می‌شناسد. «لیزا فلدمن بارت» با لحنی شاعرانه برای مخاطب از پژوهش‌های علمی مغز می‌گوید که برای خواننده بسیار جذاب و سرگرم کننده است. در واقع «بارت» با زبانی ساده، مغز و کارهای مرتبط به این توده خاکستری را مورد بررسی قرار می‌دهد. دانستن مواردی که برای همگان مناسب و مفید است و همه افراد مخصوصا علاقه‌مندان به علوم اعصاب از خواندنش لذت می‌برند.
وب سایت آمازون amazon در نوامبر 2020 کتاب «7/5 درس درباره مغز» را به عنوان یکی از بهترین‌ کتاب‌هایش معرفی کرد و درباره آن این طور نوشت: «این کتاب موجز درباره‌ی خصوصیات اسرارآمیز مغز، کتابی است که راحت و آسان خوانده می‌شود و بسیارسرگرم کننده است، ولی مهم‌تر از همه آنکه اطلاعات را چنان شیوا بیان می‌کند که در ذهن خواننده ماندگار می‌شود. این کتاب علمی که به شیوه‌ای عامه‌پسند نوشته شده، مطالب زیادی را در فضایی کوچک گرد هم آورده است ـ در واقع، درست مثل خود مغز.»
نشریه‌ بوک‌لیست booklist هم درباره کتاب گفته است: «خواندن این کتاب علمی واجب است. نویسنده‌ عصب‌پژوه خواننده را به سفر دور و درازی می‌برد که از نخستین جانداران کره‌ خاکی آغاز می‌شود، اندیشه‌های فلاسفه‌ باستان را درمی‌نوردد، و سرانجام به وضعیت امروزی علوم اعصاب می‌رسد.»
افراد زیادی هم نظراتشان را درباره مقاله‌های علمی «بارت» در کتاب «7/5 درس درباره مغز» بیان کرده‌اند. مانند «مایکل پولان» نویسنده و ژورنالیست آمریکایی درباره کتاب می‌گوید:
«اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی شناخت مغز… نویسنده با چیره‌دستی و با بهره‌گیری از استعاره و داستان، شرح آموزنده‌ای از رشته‌ مورد علاقه‌ی خود ارائه می‌کند… کتاب بسیار کوتاه، جذاب، و خواندنی است و در پایان آن نیز ضمیمه‌ای دارد که موضوعات بحث شده در کتاب را با عمق بیشتر، ولی با همان روشنی، بررسی می‌کند، مباحث متنوعی از غایت‌شناسی گرفته تا آزمون شخصیتی مایِرز-بریگز و نوشته‌های افلاطون درباره‌ روان انسان. اثر برجسته‌ای در زمینه‌ علم عامه‌پسند!»

مروری بر کتاب «7/5 درس درباره مغز»
کتاب «7/5 درس درباره مغز» با نثری ساده و قابل درک برای خواننده نوشته شده است. کتاب دارای هفت مقاله کوتاه و علمی است. همچنین یک مقاله بسیار کوتاه هم درباره تکامل مغز ارائه شده است. تمام این مقاله‌ها درس‌هایی از مقدمه علوم اعصاب شناخته می‌شوند. اما باید دقت کرد که به گفته نویسنده: «کتاب راهنمای کامل و جامع مغز نیست!» بلکه مقاله‌هایی علمی درباره مغز را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. که به زبانی ساده و با مثال‌های روزمره برای درک بهتر خواننده بیان شده است.
در بخشی از مقاله «مغز شما برای فکر کردن نیست» در کتاب اینطور آمده است: «وقتی موجودات توانستند فاصله را درک کنند و حرکات پیچیده‌تری انجام دهند، تکامل به نفع آن‌هایی بود که عملکرد کارآمدتری داشتند. در صورت تعقیب غذا با حرکت کند و آهسته، ممکن بود موجود دیگری آن موجود را شکارکند و بخورد. چنانچه آن‌ها انرژی زیادی را برای فرار از تهدید مصرف می‌کردند، منابع مورد نیاز خود را هدر می‌دادند. کارآیی و بازدهی مصرف انرژی، کلید بقا بود. می‌تونید کارآیی مصرف انرژی را مانند بودجه در نظر بگیرید. بودجه مالی درآمد و هزینه را تعیین می‌کند. بودجه بدن شما نیز به همین ترتیب، منابعی نظیر آب املاح و گلوکز جذب و دفع شده را اندازه‌گیری می‌کند.»
درباره نویسنده کتاب «7/5 درس درباره مغز»
«لیزا فلدمن بارت» استاد دانشگاه و روانشناس آمریکایی است. او در سال 1963 به دنیا آمد. بارت استاد دانشگاه نورت ایسترن است همچنین در بیمارستان ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد نیز فعالیت می‌کند. فلدمن بارت به همراه جیمز راسل موسس مجله Emotion Review است. بسیاری از نویسندگان در نوشته‌ها و پژوهش‌های خود به مقالات و تحلیل‌های تازه فلدمن بارت در حوزه علوم اعصاب و روانشناسی استناد می‌کنند. «لیزا فلدمن بارت» استاد برجسته و ممتاز آمریکایی اکنون در بوستون زندگی می‌کند.
درباره ترجمه فارسی کتاب «7/5 درس درباره مغز»
کتاب «7/5 درس درباره مغز» با عنوان اصلی Seven and a Half Lessons About the Brain چندبار تاکنون به فارسی ترجمه شده است. «پیام یزدانی» یکی از مترجمان کتاب است که ترجمه‌اش توسط نشر اختران منتشر شده است. ترجمه دیگری هم توسط «قاسم کیانی مقدم» به فارسی صورت گرفته است که انتشارات مازیار آن را منتشر کرده است. «میرجواد سیدحسینی» از دیگر مترجمان کتاب «7/5 درس درباره مغز» است. ترجمه سید حسینی را بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر کرده است.
نسخه قابل دسترس شما عزیزان ترجمه «میرجواد سیدحسینی» از بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه است.
رتبه کتاب «7/5 درس درباره مغز» در گودریدز: 4.5 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down