کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | تاریخ مصور بشر: تولد انسان
تاریخ مصور بشر: تولد انسان شابک: 9789644186691 248 صفحه 617 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 3300 تاریخ مصور بشر: تولد انسان دیوید وندرمولن دنیل کاساناوه جواد سروش علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,650,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: آسیم

چاپ یکم

تاریخ مصور بشر: تولّد انسان
انسان به زبان ساده و به روایت تصویر؛ کتاب «تاریخ مصور بشر: تولّد انسان» روایتی است تصویری و به زبانی آمیخته به طنز و شوخ‌طبعی، از پیدایش انسان و تکامل او. دیوید وندرمولنِ بلژیکی و دنیل کاساناوه‌ی فرانسوی، که هر دو علاوه بر فعالیت‌هایی دیگر به نگارش کُمیک‌بوک نیز می‌پردازند‌، در کتاب «تاریخ مصور بشر» تاریخ پیدایش انسان را در قالب کُمیک‌بوک و به‌صورت مختصر و فشرده به مخاطبان علاقمند به این مباحث ارائه داده‌اند. در کتاب «تاریخ مختصر بشر» از پیدایش «هوموساپینس»، یعنی گونه‌ای از انسان که ما انسان‌های کنونی نیز جزئی از آن هستیم، سخن رفته است.
بیل گیتس کتاب «تاریخ مصور بشر» را کتابی با «نگاهی گیرا و طنزآمیز به تاریخ بشر» وصف می‌کند و معتقد است «وقتی این کتاب را به دست گرفتید دیگر نمی‌توانید آن را زمین بگذارید.»
باراک اوباما، رییس جمهور اسبق امریکا، نیز در وصف کتاب «تاریخ مصور بشر» می‌گوید: «تاریخ مصور بشر کتابی است پرکشش و تأمل‌برانگیز... و به شما این درک و بینش را می‌بخشد که چه مدت زمان اندکی را در این کره خاکی به‌سر برده‌ایم، چه مدت کوتاهی از پدید آمدن چیزهایی مانند کشاورزی و علم می‌گذرد، و چرا نباید آنها را دست کم بگیریم.»
«واشینگتن پست» کتاب «تاریخ مصور بشر» را «کتابی ارزشمند برای انسان‌های خردمند و ژرف‌نگری که می‌خواهند در خود تأمل کنند» وصف کرده و درباره این کتاب نوشته است: «تاریخ مصور بشر خوانندگان را به سفری همه‌جانبه به تاریخ گونۀ انسان می‌برد و بر بزرگ‌ترین نقاط عطف سرگذشت بشر پرتو می‌افکند.»
همچنین نشریۀ «پابلیشرز ویکلی» درباره این کتاب می‌نویسد: «این کتاب از مبانی تکامل انسان رفع ابهام می‌کند و روشن می‌سازد که صدهزار سال پیش دست کم شش گونۀ انسان وجود داشته است. پرسش‌های وجودیِ پیچیده‌ای درباره نقش انسان در کره زمین با پاسخ‌های روشنگر در این کتاب مطرح می‌شود. هم دانش‌دوستان جوان و هم فیلسوفان بزرگ‌سال از خواندن این اثرِ هوشمندانه و مختصر و مفید لذت خواهند برد.»
متن اصلی کتاب «تاریخ مصور بشر: تولّد انسان» نخستین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «تاریخ مصور بشر»
در کتاب «تاریخ مصور بشر» این عقیده مطرح شده است که تاریخ انسان و آنچه به دست انسان در طول تاریخ انجام شده جدا از علوم فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی نیست. راوی کتاب «تاریخ مصور بشر» تاریخدانی است که ما را با خود به سفری در گذشته‌های بسیار دور می‌برد و روایت خود را از حدود 14 میلیارد سال پیش و به وجود آمدن ماده و انرژی و زمان و فضا آغاز می‌کند و بعد از مقدماتی فشرده به پیدایش انسان و گونه‌های انسانی و تولّد گونۀ «هوموساپینس»، که ما انسان‌های کنونی نیز متعلق به آن هستیم، می‌رسد. این راوی تاریخدان با شوخ‌طبعی به مخاطبان خود می‌گوید که می‌داند که تاریخدان‌ها معمولاً در مورد فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی حرف نمی‌زنند و بیشتر در مورد انقلاب فرانسه و اتفاق‌هایی از این دست حرف می‌زنند، «اما تاریخ انسان در واقع تداوم مستقیم فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی است» و «نمی‌توانیم اموری چون انقلاب فرانسه را بفهمیم مگر اینکه تکامل انسان را درک کرده باشیم.» در این کتاب این دیدگاه مطرح شده که «هر چیزی که در تاریخ حیات رخ داده تابع قوانین فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی است.»
در کتاب «تاریخ مصور بشر» می‌بینیم که پیوندی که راوی تاریخدان این کتاب از آن سخن می‌گوید چه نوع پیوندی است و تاریخ انسان چگونه به زیست‌شناسی و فیزیک و شیمی پیوند خورده است.
با خواندن کتاب «تاریخ مصور بشر» درمی‌یابیم که چگونه از بین شش گونۀ مختلف انسان گونۀ «هوموساپینس» باقی ماند و بر زمین مسلط شد. «تاریخ مصور بشر» با ما از چگونگی به وجود آمدن فرهنگ سخن می‌گوید و از اینکه انسانی که «هوموساپینس» نامیده می‌شود چگونه از شکارگری و جابه‌جاییِ مدام به کشاورزی و یکجانشینی رسید و بعد از کشاورزی چه تحولات دیگری را پدید آورد و این تحولات زاده‌ چه تغییرات تکاملی در انسان بودند و نیز بر اساس چه نیازها و شرایط و اقتضائاتی به وجود آمدند. این کتاب همچنین از تأثیرات تکامل انسان بر کره‌ زمین سخن می‌گوید و از اینکه ما انسان‌هایی که اکنون در کره‌ زمین ساکنیم از کجا به اینجا رسیده‌ایم و محصول چه تغییر و تحولاتی هستیم و نسل‌اندرنسل بر روی کره‌ زمین چه کرده‌ایم و چه تأثیری بر آن گذاشته‌ایم. این کتاب کمک می‌کند که هم دیروزمان را از طریق تحولات امروزِ دانش بشناسیم و هم امروز را در پرتوِ دیروز بهتر درک کنیم و دریابیم که چقدر از رفتارها و عادت‌ها و خواسته‌هایمان ریشه در گذشته‌های بسیار دور دارد و برخی افسانه‌های قدیمی چه پیوندی با شیوه‌ زیست انسان در گذشته‌های دور داشته‌اند.
«تاریخ مصور بشر»، با زبان ساده و روایت سرگرم‌کننده‌اش، می‌تواند سرآغاز تأملات و مطالعاتی ژرف‌تر و جدی‌تر در زمینۀ پیدایش و تحول و تکامل انسان و تأثیر او بر کره‌ زمین باشد.
کتاب «تاریخ مصور بشر: تولّد انسان» با ترجمۀ جواد سروش در انتشارات آسیم منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «تاریخ مصور بشر» در گودریدز: 4.43 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down