کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکا | جاده ی انقلابی
جاده ی انقلابی شابک: 9786227280180 324 صفحه 313 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 جاده انقلابی ریچارد ییتس فرناز حائری علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

600,000 ریال 800,000 ریال

ناشر: برج

چاپ دوم

کتاب «جاده انقلابی» نوشته «ریچارد ییتس»
Revolutionary Road
کتاب «جاده انقلابی» نوشته «ریچارد ییتس» داستانی تراژیک از زندگی یک خانواده آمریکایی را به تصویر می‌کشد. داستانی شبیه به زندگی بیشتر انسانها که همراه با نگرانی، خیانت، شکست، حسادت، بیم و ترس پیش می‌رود. مواردی که در زندگی همه انسان‌ها ممکن است به وجود آید. پوسترهای تبلیغاتی دهه پنجاه در آمریکا، حومه نشینان را خوشبخت و شادمان تصویر می‌کرد. اما سرنوشت چیز دیگری بود که گریبانشان را می‌گرفت. زندگی روزمره و تلاش برای رهایی از آن، جانمایه داستان «جاده انقلابی» است. آیا تا به حال شاهد زندگی خوشبخت افراد از دور بوده‌اید؟ افرادی که در ظاهر خوشحال‌ و خوشبخت هستند اما در ساده‌ترین مسائل زندگی غرق می‌شوند و چاره‌ای برایش ندارند. داستان «جاده انقلابی» خواننده را با مسائل خانواده‌ای آشنا می‌کند که راهی برای نجات خودشان ندارند!
«ریچارد ییتس» برای کتاب «جاده انقلابی» توانست نظر منتقدان را جلب کند و مورد تحسین آنان قرار بگیرد. همچنین نامزد جایزه ملی کتاب آمریکا شود.
در سال 2005 تایم کتاب «جاده انقلابی» را جزء صد رمان برتر انگلیسی زبان از سال 1923 معرفی کرد. همچنین «کورت ونه گات» کتاب «جاده انقلابی» را «گتسبی بزرگ» دوران خود نامیده و گفته یکی از بهترین داستان‌‌هایی است که توسط هم‌نسلان او نوشه شده است.
سال 2008 فیلم اقتباسی از داستان کتاب به کارگردانی «سام مندس» ساخته شد. فیلم مندس نامزد جایزه اسکار برای هنرپیشه مکمل مرد و برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین هنرپیشه زن فیلم درام شد.
مروری برکتاب «جاده انقلابی»
داستان کتاب «جاده انقلابی» درباره یک زوج ظاهرا خوشبخت آمریکایی است. خانواده ویلر به شدت نگران هستند در آینده به آرزوهایشان نرسند و مانند خانواده‌هایشان باشند. جامعه امریکای پس از جنگ هم هنوز سنتی است و نگاهش به زنان بچه‌زایی و مراقبت از فرزندان است. اما این خانواده می‌خواهند طناب‌های سنت را از پایشان باز کنند و خودشان را کمی رهاتر ببینند. بنابراین بیشتر از اینکه به فکر بچه‌ها باشند به فکر خودشان هستند. دنبال آرزوها و رویاهایی هستند که همیشه در سر داشتند. این حرکت خانواده میلر درست خلاف سنت جامعه آمریکایی است و ساکنان شهرک انقلابی را متعجب می‌کند. پسر خانواده‌ی گیوینگز، که برای خانواده جایگاهی مقدس قائل نیست، در برابر اشتباهاتشان ساکت نمی‌نشیند و نهایتاً به عنوان دیوانه از جامعه حذف می‌شود. زن به همسرش پیشنهاد می‌دهد به پاریس بروند تا در جایی که عاشق آن هستند زندگی کنند. مرد با اینکه از شغلش متنفر است اما ریسک این تغییر را ندارد و دلخوش به ترفیع شغلی و معشوقه‌ای است که لحظاتی حماقتش را فراموش کند. مرد اگرچه در ظاهر با حرف‌های همسرش موافق است و او را همراهی می‌کند ولی جرأت چندانی ندارد! در این بین زن که حال خوبی ندارد و دچار افسردگی است متوجه بارداری ناخواسته خود برای سومین‌ بار می‌شود. او فکر می‌کند بهتر است جنین را سقط کند ولی...
در قسمتی از داستان «جاده انقلابی» می‌خوانیم:
«مسئله این بود که از همان ابتدای کار از این می‌ترسیدند که خودشان را مضحکه عام و خاص کنند و چون از پذیرش آن ترس نیز واهمه داشتند، ترسشان دوچندان شده بود. اوایل تمرین‌هایشان روزهای شنبه برگزار می‌شد_انگار همیشه یکی از آن بعدازظهرهای فوریه یا مارس بود که باد نمی‌وزید و آسمان سفید و ابری بود و درخت‌ها تیره و مزارع و تکه‌جنگل‌های قهوه‌ای، برهنه و بی‌پناه، مابین دلَمه‌های برفِ کهنه نشسته بودند. بازیگرها که از درهای جورواجور آشپزخانه‌هایشان بیرون می‌آمدند و مکثی می‌کردند تا دکمه‌های پالتوهایشان را ببندند یا دستکش‌هایشان را دست کنند، منظره‌ای می‌دیدند که صرفاً معدود خانه‌های قدیمی و فرسوده با آن جور درمی‌آمد؛ در آن منظره خانه‌های خودشان وصله‌هایی ناجور بودند و به مشتی اسباب‌بازی نو می‌ماندند که سهل‌انگارانه و اتفاقی شبِ قبل بیرون خانه مانده و باران بر آن‌ها باریده باشد. ماشین‌هایشان هم همان‌قدر ناجور بودند_ بی‌جهت بزرگ و براق با رنگ‌های آب‌نباتی، انگار هر بار گِل به هوا پاشیده بود، خودشان را پس کشیده بودند مبادا گِلی شوند، شرمناک از میان خیابان‌ها و جاده‌های پرچاله‌چوله می‌خزیدند که از هر سو به بزرگراه هموار و بی‌انتهای دوازدهم منتهی می‌شد.»
درباره نویسنده کتاب «جاده انقلابی»
ریچارد ییتس نویسنده آمریکایی است. او سال 1926 در نیویورک به دنیا آمد.
ییتس در سال 1961 اولین رمانش که «جاده انقلابی» بود را منتشر کرد. این رمان را می‌توان الهام گرفته و تأثیر پذیرفته از «گتسبی بزرگ»، «خورشید همچنان می‌درخشد»، «اتوبوسی به ‌نام هوس» و «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» دانست. ریچارد ییتس از نویسندگان بسیاری در نوشتن داستان تأثیر پذیرفته و بر نویسندگان زیادی هم تأثیر گذاشته است. نویسندگانی که زوال جامعه آمریکایی را تصویر کرده‌اند بیشترین تأثیر را بر ییتس داشتند. از ریچارد ییتس در مجموع 10 اثر به جای مانده است که شامل مجموعه داستان کوتاه و رمان می‌شود.
ریچارد ییتس در سال 1992 درگذشت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «جاده انقلابی»
کتاب «جاده انقلابی» توسط «فرناز حائری» به فارسی برگردانده شده است. انتشارات برج چاپ و نشر کتاب را برای علاقه‌مندان به عهده داشته است.
رتبه کتاب «جاده انقلابی» در گودریدز: 3.9 از 5

ادامه keyboard_arrow_down