کتاب | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ اقتصاد | سقوط اقتصادی 2008
سقوط اقتصادی 2008 شابک: 9789642072606 756 صفحه 1130 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 سقوط اقتصادی 2008 آدام توز پیروز اشرف علوم انسانی اقتصاد تاریخ اقتصاد

2,800,000 ریال 3,500,000 ریال

ناشر: اختران

چاپ یکم

سقوط اقتصادی 2008:
چگونه یک دهه درگیری با بحران‌های مالی جهان را تغییر داد
آدام توز
پیروز اشرف
ناشر: اختران

کتاب «سقوط اقتصادی 2008» اثر آدام توز
بحران اقتصادی سال 2008 که به عنوان بحران بزرگ مالی یا کسادی بزرگ شناخته شده یکی از نقاط حساس اقتصاد جهانی در دوران معاصر است. این بحران، اقتصاد سرمایه‌داری جهانی را دچار رکودی بزرگ کرد و سال‌‌ها پس از وقوع آن امریکا، کشورهای اروپایی و ژاپن همچنان با تبعات آن درگیر بودند. در پی بحران سال 2008 رشد اقتصادی کاهش یافت، بیکاری گسترش پیدا کرد، کشورهای متعددی دچار ناپایداری مالی شدند و رکودی همه‌گیر شایع شد. بحران بزرگ مالی در سال 2008 ناشی از چه بود و چه عواملی در آن دخیل بودند؟ آیا امکان پیشگیری از این بحران وجود داشت؟ چرا این بحران سراسر جهان را متاثر کرد؟ و آیا باید منتظر بحران‌های بزرگ بعدی باشیم؟ این‌ها پرسش‌هایی است که از 2008 به این‌سو بارها مطرح شده‌اند. آدام توز در کتابی با عنوان «سقوط اقتصادی 2008» با بررسی روندهای کلان به این پرسش‌ها و پرسش‌هایی دیگر پاسخ داده است.
کتاب «سقوط اقتصادی 2008» با عنوان فرعی «چگونه یک دهه درگیری با بحران‌های مالی جهان را تغییر داد» اثر آدام توز یکی از جامع‌ترین و دقیق‌ترین آثاری است که به بحران‌ اقتصادی سال 2008 پرداخته است.
آدام توز در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» زمینه‌‌ها و روندهایی را که به بحران مالی منجر شدند بررسی کرده و تبعات آن را در نقاط مختلف جهان نشان داده است.
کتاب «سقوط اقتصادی 2008» یک دهه پس از بحران نوشته شد و در سال 2018 به چاپ رسید. این کتاب پس از انتشار بسیار مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یکی از بهترین گزارش‌های مربوط به بحران شناخته شد.
بحران مالی سال 2008 پس از رکود بزرگ سال 1929، به عنوان بدترین فاجعه اقتصادی رخ داد و تبعات ویرانگری به بار آورد که به کاهش قیمت مسکن و افزایش شدید نرخ بیکاری منجر شد. آدام توز با نوشتن کتاب «سقوط اقتصادی 2008» جوایزی به دست آورد و اثرش به عنوان کتاب قابل توجه نیویورک تایمز در سال 2018 معرفی شد.

مروری بر کتاب «سقوط اقتصادی 2008»
درباره بحران مالی سال 2008 کتاب‌‌ها و مقاله‌های متعددی نوشته شده اما آدام توز در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» تلاش کرده ابعاد مختلف بحران را واکاوی کند. این کتاب چند ویژگی قابل توجه دارد که آن را به اثری متمایز بدل می‌کند.
کتاب «سقوط اقتصادی 2008» تفسیری هوشمندانه از مکانسیم‌ها و روند‌های ایجاد بحران و واکنش‌ها نسبت به آن ارایه داده است. یکی از نقاط قابل توجه این کتاب این است که ماهیت درهم‌تنیده نظام‌های مالی اروپا و امریکا را به روشنی نشان داده است.
آدام توز یک دهه بعد از بحران مالی 2008، به پیامدهای ده ساله آن توجه کرده و در بخش‌های مختلف کتاب «سقوط اقتصادی 2008» شوک‌های متعدد ناشی از بحران را بررسی کرده است.
آدام توز در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» با دنبال کردن سیر وقایع نشان داده که حوادثی که امروز رخ می‌دهند ریشه‌های عمیق در گذشته دارند و تبعات تصمیمات و اقدامات گذشته در آینده دامنگیر کشورهای مختلف جهان خواهد شد.
پس از ظهور اولین نشانه‌های بحران سال 2008 تلاش‌هایی برای کم‌اهمیت جلوه دادن آن انجام شد. تلاش‌هایی که قصد داشتند نشان دهند این بحرانی محلی و قابل کنترل است اما خیلی زود ابعاد واقعی ماجرا روشن شد. پس از آن معلوم شد آنچه در وال استریت در ابتدای سال 2008 رخ داد، حادثه‌ای با ابعاد گسترده جهانی است که از بازارهای مالی بریتانیا و اروپا گرفته تا اقتصادهای آسیا، خاورمیانه و امریکای جنوبی را متاثر خواهد کرد. آدام توز در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» با نگاهی تاریخی به جزئیات و پیامدهای این بحران توجه کرده و چشم‌اندازی از آینده هم ترسیم کرده است.
کتاب «سقوط اقتصادی 2008» به مناسبت دهمین سالگرد بحران نوشته شد و به عنوان گزارشی معتبر بارها مورد ارجاع قرار گرفته است. این کتاب یک ویژگی قابل توجه دیگر هم دارد و آن این است که زبانی ساده و قابل فهم دارد و از این‌رو طیف گسترده‌تری از مخاطبان می‌توانند این کتاب را بخوانند و از اطلاعات زیادی که در آن ارایه شده استفاده کنند.
توز در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» ابعاد چندگانه بحران اقتصادی را نشان داده و تحلیلی قانع کننده که همراه با تاریخچه‌ای از جزئیات اقتصادی و سیاسی است به دست داده است. کتاب مقدمه‌ای با عنوان «نخستین بحران در عصری جهانی» دارد و به جز این، دارای چهار بخش با این عناوین است: «نزدیک شدن توفان»، «بحران جهانی»، «منطقه یورو» و «پس‌لرزه‌ها».
وقایع و پدیده‌هایی مثل برگزیت، ظهور ترامپ، الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 و نقش فزاینده چین در اقتصاد جهانی در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» مورد توجه قرار گرفته‌اند و اینها حوادثی‌اند که در سال‌های اخیر با وضوح بیشتری جهان را متاثر کرده‌اند.
آدام توز در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» فقط به روایتی از بحران اکتفا نکرده بلکه به پیچیدگی‌های سیاسی سقوط، کمک‌های مالی پس از آن و تبعاتی که در سیاست پدید آمدند هم توجه کرده است. تحلیل او در بخش‌های مختلف این کتاب پیکربندی قابل توجهی دارد که بحران در امریکا را با سیاست در اروپا و سیاست‌های مالی در چین در کنار هم بررسی کرده و نشان داده که چگونه در سرمایه‌داری متاخر اقتصاد این کشورها درهم‌تنیده و به هم مرتبط است.
آدام توز در بررسی‌هایش در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» بر روی وضعیتی متناقض دست گذاشته است. او معتقد است که اگرچه بحران مالی 2008 ناکارآمدی و ناکامی‌های مدل اقتصادی امریکا را عیان کرد اما در عین حال پیامدهای آن، سلطه همین مدل اقتصادی را هم نشان داد.
آدام توز در کتاب «سقوط اقتصادی 2008» از منظر اقتصاد سیاسی به بحران مالی 2008 و پیامدهای سیاسی و ژئوپلتیکی آن توجه کرده و از این حیث این اثر نه فقط تحلیلی اقتصادی است بلکه با علوم اجتماعی و علوم سیاسی هم مرتبط است.

درباره آدام توز، نویسنده کتاب «سقوط اقتصادی 2008»
آدام توز، متولد 1967، مورخ و تحلیل‌گر بریتانیایی است. او استاد تاریخ اروپا در دانشگاه کلمبیا (نیویورک) و مدیر بخش مطالعات اروپایی این دانشگاه است. او در زمینه توسعه اجرایی با چندین شرکت بزرگ همکاری داشته و برای نشریات متعددی چون فاینشنال تایمز، گاردین، وال استریت ژورنال، اشپیگل، نیو لفت ریویو مقاله و تحلیل نوشته است. در سال‌های اخیر مطالعات اقتصادی و تاریخی او بسیار مورد توجه بوده‌اند.

درباره ترجمه فارسی کتاب «سقوط اقتصادی 2008»
کتاب «سقوط اقتصادی 2008» با ترجمه پیروز اشرف در نشر اختران منتشر شده است.
پیروز اشرف، متولد 1332، مترجم ایرانی است که عمدتا به ترجمه در حوزه‌های تاریخی و اقتصادی پرداخته است. «دنیای پنهان نفت» و «تکنولوژی‌های انقلابی» از جمله ترجمه‌های او هستند.

ادامه keyboard_arrow_down