کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | سبک زندگی | در باب زندگی مینیمالیستی
در باب زندگی مینیمالیستی شابک: 9786220403555 232 صفحه 260 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 زندگی مینیمالیستی فومیو ساساکی شبنم سمعیان علوم انسانی روانشناسی سبک زندگی

1,020,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ چهارم

کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی: خداحافظ وسایل اضافه»، اثر فومیو ساساکی
چگونه بی‌چیزتر اما راحت‌تر و شادتر زندگی کنیم؟ فومیو ساساکی در کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی: خداحافظ وسایل اضافه» از راز شاد زیستن از طریق خلوت کردنِ دور و بَرِ خود از اشیاء و وسایل اضافه سخن می‌گوید.
از هنر مینیمالیستی و ادبیات مینیمالیستی زیاد شنیده‌ایم، اما کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» درباره مینیمالیسم و کاربرد آن در زندگی واقعی و روزمره است و تأثیر سبک زندگی مینیمالیستی بر روح و روان انسان.
فومیو ساساکی در کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» از فلسفۀ مینیمالیسم می‌گوید و به نسبت مینیمالیسم با فلسفۀ ذن بودیسم اشاره می‌کند و از طریق این اشاره یادآور می‌شود که مینیمالیسم با فلسفۀ کهن شرق دور نیز پیوندی محکم دارد.
آنچه فومیو ساساکی در کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی»، از طریق شرح مواهب مینیمالیسم و با نقل تجربۀ زیستۀ خود و تحول مثبتی که با مینیمالیست شدن در او پدید آمد، سعی در اثبات آن دارد این است که آدم‌ها با رها کردن خود از شرّ مادیات و اشیاء اضافه و زندگی با حداقل ضروریات می‌توانند زندگی‌ای شادتر داشته باشند و از سنگینی بار مادیات و عوارض منفی این سنگینی خلاص شوند.
متن اصلی کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» نخستین بار در سال 2015 منتشر شده است.

مروری بر کتاب در باب زندگی مینیمالیستی
کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» از توضیحی درباره ساختار کتاب، مقدمه، پنج فصل و نیز مجموعه عکس‌هایی شرح‌دار از سبک‌های مختلف زندگی مینیمالیستی تشکیل شده است. در ابتدای کتاب درباره ساختار و مطالب آن و آنچه در این کتاب خواهیم خواند توضیحاتی داده شده و آن‌گاه، قبل از مقدمه، عکس‌ها و شرح‌هایشان آمده است. فومیو ساساکی، که خود روزگاری ماکسیمالیستی افراطی بوده و زندگی‌ای شلوغ و نامرتب و پر از اشیاء و وسایل اضافه داشته، در یکی از عکس‌های کتاب اتاق شلوغ خود را در آپارتمانی که قبلاً در آن زندگی می‌کرده به نمایش گذاشته و در عکس‌هایی دیگر تصاویری از زندگی‌اش را بعد از مینیمالیست شدن. فومیو ساساکی در این تصاویر رَوَندِ هرچه مینیمالیست‌تر شدن خود را نشان می‌دهد و آن‌گاه در عکس‌هایی بعدی، ضمن معرفی چند مینیمالیست دیگر، سبک زندگی آن‌ها را با ارائۀ تصاویری از اتاق‌های خانه‌هایشان معرفی می‌کند. بعضی از این مینیمالیست‌ها مجردند و بعضی متأهل و ساساکی با بردن ما به درون زندگی مینیمالیست‌هایی با سبک‌های زندگی مختلف و متفاوت با یکدیگر نشان می‌دهد که مینیمالیست بودن و دور ریختن وسایل اضافه ربطی به مجرد یا متأهل بودن و بچه داشتن یا نداشتن ندارد و خانواده‌ای چهارنفره هم می‌توانند مینیمالیستی زندگی کنند و لذت این نوع زندگی را دریابند.
ساساکی بعد از نشان دادن این عکس‌ها، در مقدمۀ کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» از خودش می‌گوید و از گذشتۀ ماکسیمالیستی و اکنونِ مینیمالیستی‌اش و از اینکه «راز شادمانی در کمتر داشتن نهفته است» و «بدرود گفتن با مایملکتان تمرینی برای فکر کردن درباره شادمانی واقعی است». بعد از این مقدمه فصلهای پنجگانۀ کتاب آغاز می‌شود. عنوان‌های این فصل‌ها عبارتند از: «چرا مینیمالیسم؟»، «در اولین گام، چرا این‌قدر وسیله جمع می‌کنیم؟»، «پنجاه و پنج راهکار مفید برای خداحافظی با وسایلتان»، «دوازده عادتی که از زمان خداحافظی با وسایلم آن‌ها را تغییر داده‌ام» و «احساس شادمانی کردن به جای شادمان شدن».
ساساکی در فصل نخست کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» از فلسفۀ مینیمالیسم و چیستی و معنای آن می‌گوید و از اینکه چرا در سال‌های اخیر تعداد مینیمالیست‌ها و گرایش به مینیمالیسم بیشتر شده است.
فصل دوم کتاب درباره دلیل علاقۀ مردم به جمع‌آوری چیزهای زیاد است. ساساکی در این فصل به ریشه‌یابی علاقه به داشته‌ها و اندوخته‌های زیاد می‌پردازد تا نشان دهد چرا مردم دوست دارند دور خود را این‌قدر با انواع و اقسام خرت‌وپرت شلوغ کنند و دارایی فراوان گرد آورند.
فصل سوم کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» به آموزش روش‌های پایه‌ای دور انداختن چیزهای اضافه و خلوت کردن دورِ خود اختصاص دارد. ساساکی در این فصل به مخاطبان خود یاد می‌دهد که چطور از شرّ اموال اضافۀ خود خلاص شوند. او همچنین در این فصل فهرستی تدارک دیده است برای آن دسته از مینیمالیست‌هایی که می‌خواهند هرچه بیشتر و بیشتر از شرّ اشیاء اضافه‌ای که دورشان را گرفته است خلاص شوند. مینیمالیست‌های معتاد به دور انداختن اشیاء اضافه موضوع دیگری است که در این فصل از کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» به آن پرداخته شده است. ساساکی در این فصل از شیوه درمانیِ ابداعیِ خود برای این مینیمالیست‌های افراطیِ معتاد به دور ریختن سخن می‌گوید.
فومیو ساساکی در فصل چهارم کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» از زاویه‌ای شخصی‌تر به مواهب مینیمالیسم می‌پردازد و از این مواهب سخن می‌گوید. او در این فصل تعریف می‌کند که مینیمالیسم چه تأثیرات مثبتی بر زندگی خود او گذاشته و با تبدیل شدن از یک ماکسیمالیست به یک مینیمالیست چه تحولی را از سر گذرانده است و این تحول چه اتفاقات خوبی را برایش رقم زده و چگونه احساس شادمانی را برایش فراهم آورده است.
در فصل پنجم و پایانی کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» ساساکی به ما می‌گوید که چرا تحولی که او با مینیمالیست شدن از سر گذرانده است باعث شادمانی‌اش شده و او طی این تحول و در جریان آن چه چیزهایی در باب شادمانی آموخته است.
به اعتقاد ساساکی مینیمالیست‌ها تنها زاده عصر جدید و سال‌های اخیر نیستند و دیوژن، فیلسوف کلبی‌مسلکِ یونان باستان که معروف است در بشکه‌ای زندگی می‌کرده، نیز یک مینیمالیست بوده است.

درباره فومیو ساساکی، نویسنده کتاب در باب زندگی مینیمالیستی
فومیو ساساکی (Fumio Sasaki)، متولد 1979، نویسنده و ویراستار ژاپنی است. ساساکی خود به شیوه‌ای مینیمالیستی و با حداقل وسایل ضروری زندگی می‌کند، چرا که به تجربه دریافته است یک زندگیِ جمع‌وجورِ مینیمال به مراتب شادمانه‌تر و راحت‌تر از یک زندگی شلوغِ سنگین از بار وسایل اضافه و دارایی‌های فراوان و بی‌شمار است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب در باب زندگی مینیمالیستی
کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی: خداحافظ وسایل اضافه» با ترجمۀ شبنم سمیعیان در انتشارات ققنوس منتشر شده است. شبنم سمیعیان، متولد 1358، مترجم و شاعر ایرانی است. او ترجمۀ کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف، از ادبیات داستانی گرفته تا شادمانی و شاد زیستن و نیز کتاب‌هایی درباره انیمیشن و کارتون و کمیک استریپ، را در کارنامۀ کاری خود دارد.
از جمله ترجمه‌های شبنم سمیعیان می‌توان به کتاب‌های «زنانی که شگفتی آفریدند»، «چگونه کارتون انیمیشن بسازیم»، «کارتون‌ها»، «آرامش در پرتو ایمان»، «در کشور مردان»، «این خانه مال من است»، «هر روز پنجشنبه است» و «حصارهای پنج‌گانۀ شادکامی» اشاره کرد.
از سمیعیان همچنین دفتر شعری با عنوان «آنچه نامش را تو نامیدم» منتشر شده و نیز کتابی با عنوان «از من تا عشق» که شامل گفت‌وگوهای او با جمعی از هنرمندان ایرانی است.

رتبۀ کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» در گودریدز: 3.79 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down