کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکا | ادبیات بزرگان: پیرمرد و دریا
ادبیات بزرگان: پیرمرد و دریا شابک: 9786222671303 252 صفحه 303 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 ادبیات بزرگان: پیرمرد دریا ارنست همینگوی محمد تقی فرامرزی علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکا

364,000 ریال 520,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ یکم

کتاب «پیرمرد و دریا» نوشته «ارنست همینگوی»
The Old Man and the Sea
کتاب «پیرمرد و دریا» نوشته «ارنست همینگوی» رمانی درباره مبارزه ماهیگیری با تجربه است. همینگوی در رمانش مفاهیمی از پیروزی، شکست و استقامت را برای خواننده به تصویر می‌کشد و خواننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. رمان کوتاه «پیرمرد و دریا» یکی از آثار به یادماندنی و خواندنی ادبیات جهان است. همینگوی نویسنده‌ای سخت‌کوش بود که آثارش را بسیار بررسی و بازنویسی می‌کرد. ارنست همینگوی رمان «پیرمرد و دریا» را نزدیک به دویست‌بار بازنویسی می‌کند. بنابراین دور از ذهن نیست که این شاهکار همچنان در دنیا برای نسل‌های جدید هم پرطرفدار است.
ویلیام فاکنر درباره رمان به یادماندنی «پیرمرد و دریا» گفته است:
His best. Time will show it to be the best single piece of any of us, I mean his and my contemporaries.
«بهترین [اثر] او. زمان نشان خواهد داد که این بهترین اثر در میان همه‌ی ماست. منظورم [بهترین کار] خودش و معاصرانم است.»

همچنین Sunday Times نوشته است:
he best story Hemingway has written...No page of this beautiful master-work could have been done better or differently.
«بهترین داستانی که همینگوی نوشته است... هیچ صفحه‌ای از این شاهکار نمی‌توانست به شکلی بهتر یا متفاوت به تحریر درآید.»

یادآوری می‌شود؛ کتاب «پیرمرد و دریا» برای ارنست همینگوی جایزه ادبی نوبل را به همراه داشت. همچنین کتاب سال 1953 هم موفق به کسب جایزه پولیتزر شده است. سال 1958 نیز فیلمی به کارگردانی جان استرجز با همین عنوان از داستان اکران شده است.

درباره کتاب «پیرمرد و دریا
داستان درباره ماهیگیر پیری است که در دریا برای صید نیزه‌ماهی وارد مبارزه مرگ و زندگی می‌شود. پیرمرد سانتیاگو نام دارد و اهل کوبا است. او تقریبا 84 روز است که ماهی صید نکرده و بعضی‌ها به دلیل بدشانسی با او همراه نمی‌شوند. شاگرد او مانولین با اینکه از طرف خانوده اجازه دیدن پیرمرد را ندارد اما به او علاقه‌مند است و شب‌ها به کلبه پیرمرد سر می‌زند. مانولین برای پیرمرد گاهی غذا می‌برد و درباره مسابقات بیسبال با او گفتگو می‌کند. شبی پیرمرد به مانولین می‌گوید او می‌خواهد برای صید ماهی به دل دریاهای دور برود. سانتیاگو راهی دریا می‌شود و هنگامیکه از ساحل دور شد، طعمه را به آب میاندازد. ماهی طعمه را می‌گیرد اما پیرمرد قادر به بالاکشیدن ماهی بزرگ نیست تا اینکه متوجه کشیدن قایق توسط ماهی می‌شود. دو روز و دو شب به همین صورت می‌گذرد تا اینکه او در مبارزه‌ای ماهی عظیم‌الجثه را می‌کشد. اما هنگام بازگشت به ساحل کوسه‌ها به دنبال لاشه ماهی می‌آیند او با چند کوسه مبارزه می‌کند. اما کوسه‌ها در شب گوشت ماهی را می‌خورند و فقط اسکلت ماهی باقی می‌ماند. سانتیاگو به ساحل می‌رسد، ولی تنها اسکلت یک ماهی بزرگ همراه قایقش است. او به کلبه‌اش می‌رود تا استراحت کند و...
در جملاتی از کتاب «پیرمرد و دریا» می‌خوانیم: «پیرمرد لاغر و نحیف بود و پشت گردنش چروک‌های عمیق داشت. بر گونه‌هایش لکه‌های قهوه‌ای سرطان خوش‌خیم پوست بود که از تابش آفتاب بر دریای حاره عارض می‌شود. لکه‌ها از دو گونه‌اش به پایین راه گرفته بودند، و بر دستانش داغ زخم‌هایی عمیق بود که از کشیدنِ طنابِ ماهی‌های سنگین به‌وجود آمده بود. اما زخم‌ها همه کهنه بودند. به کهنگی شیارهای برهوت بی‌ماهی. پیرمرد همه‌چیزش پیر بود، مگر چشمانش که به رنگ دریا بود و شاد و شکست‌ناپذیر بود.»


درباره نویسنده کتاب «پیرمرد ودریا»
ارنست میلر همینگوی نویسنده مشهور آمریکایی است. او سال 1899 متولد شد. پدر ارنست پزشک و مادرش معلم پیانو و آواز بود. او تابستان‌ها همراه با خانواده‌اش به شمال میشیگان می‌رفتند و در همانجا او متوجه علاقه خود به ماهیگری شد. او در سال‌های 1921 تا 1926 به عنوان نویسنده شناخته شد. سبک نوشتاری همینگوی منحصر به فرد و تأثیرگذار است. ارنست همینگوی پس از ازدواج با پیشنهاد «شروود اندرسن» پاریس را برای زندگی مشترکشان انتخاب کردند. او در تمام زندگی‌اش به ماجراجویی پرداخت. همچنین جوایز معتبری مانند «پولیتزر» و «نوبل» برای داستان‌هایش دریافت کرد. دیگر آثار ارنست همینگوی عبارتند از: «در زمان ما»، «مردان بدون زنان»، «خورشید همچنان می‌دمد»، «برنده هیچ نمی‌برد»، «وداع با اسلحه»، «مرگ در بعدازظهر»، «تپه‌های سبز آفریقا»، «برف‌های کلیمانجارو»، «داشتن و نداشتن»، «زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند»، «ستون پنجم و چهل و نه داستان کوتاه»، «بهترین داستان‌های جنگ تمام زمان‌ها»، «در امتداد رودخانه به سمت درخت‌ها» و «مجموعه اشعار»
ارنست همینگوی سال 1961 میلادی با یکی از تفنگ‌های مورد علاقه‌اش خودکشی کرد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «پیرمرد و دریا»
کتاب «پیرمرد و دریا» مانند دیگر آثار مشهور دنیا چندین بار به فارسی برگردانده شده است. کتاب توسط «نجف دریابندری» به فارسی است ترجمه شده است. ترجمه دریابندری را انتشارات خوارزمی منتشر کرده است. ترجمه« نجف دریابندری» از انتشارات خوازرمی یکی از بهترین ترجمه‌های فارسی کتاب «پیرمرد و دریا» برای مطالعه است.
«محمد تقی فرامرزی» از انتشارات نگاه «مهدی افشار» از انتشارات مجید (به سخن)، «علی‌اکبر عبداللهی» از انتشارات دبیر نیز دیگر مترجمان فارسی کتاب «پیرمرد و دریا» هستند. همچنین «حمیدرضا رضایی» از انتشارات روزگار، «محمدتقی بهرامی حران» از انتشارات بدرقه جاویدان، «نازی عظیما» از انتشارات افق، «فاطمه اختیار وکالتی» از انتشارات امیرکبیر و «منا زنگنه» از انتشارت آوای چکامه دیگر مترجمان فارسی این رمان مشهور هستند.
نسخه حاضر ترجمه «محمد تقی فرامرزی» از انتشارات نگاه در دسترس علاقه‌مندان است.
رتبه کتاب «پیرمرد و دریا» در گودریدز: 3.8 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم