کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | نقد تحریف مدرن امام خمینی: جنگ عراق و ایران
نقد تحریف مدرن امام خمینی: جنگ عراق و ایران شابک: 9789648978322 360 صفحه 403 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 تحریف مدرن امام خمینی: عراق ایران سید عطاء الله مهاجرانی علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

735,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: امید ایرانیان

چاپ یکم

کتاب نقدِ «تحریفِ مدرن» امام خمینی نوشته «سید عطاء الله مهاجرانی»
(جنگ ایران و عراق)
کتاب نقدِ «تحریفِ مدرن» امام خمینی نوشته «سید عطاء‌الله مهاجرانی» آغاز جنگ هشت‌ساله بین ایران و عراق را بررسی می‌کند. در این کتاب مهاجرانی دو پرسش را مطرح کرده و به پاسخ آنها پرداخته است. اینکه چرا عراق علیه ایران جنگ آغاز کرد؟ و دوم اینکه چرا تحریف درباره جنگ آغاز شده است؟ مهاجرانی تحریف در این‌باره را تبدیل شدن به امری دیگر برمی‌شمرد. مهاجرانی می‌نویسد: «تحریف را جزو مغالطات منطقی به شمار آورده‌اند که گاه در تغییر واژه اتفاق می‌افتد و گاه در معنا. نوع سومی از تحریف وجود دارد که هم واژه تغییر داده می‌شود و هم معنا؛ گونه‌ی دیگری از تحریف که نویسنده "نقد تحریف مدرن" معتقد است در مورد سخن و شخصیت امام خمینی (ره) تا به امروز صورت گرفته است.» جنگ ایران و عراق در بسیاری از منابع عربی با عنوان جنگ اول خلیج فارس شناخته می‌شود، هشت سال به طول انجامید. جنگ تحمیلی ایران و عراق طولانی‌ترین جنگ در قرن بیستم و دومین جنگ درازمدت این قرن پس از جنگ ویتنام بوده است. جنگ با درگیر‌های پراکنده مرزی دو کشور آغاز شد و همزمان نیروهای عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران حمله کردند. جنگی که در نهایت یک میلیون نفر کشته به جای گذاشت و خسارات مالی بسیاری نصیب دو کشور کرد. سرانجام، پس از حدود هشت سال با قبول آتش‌بس از جانب ایران و عراق به پایان رسید.

درباره کتاب نقدِ «تحریفِ مدرن» امام خمینی
نویسنده با توجه به مدارک و اسناد سری دولت عراق، اظهارات ژنرال‌ها و مقامات سیاسی و حزبی دولت عراق و ایران، همچنین چهره‌های برجسته و مطلع به شبهاتی در این زمینه جنگ می‌پردازد.
در بخش اول و دوم کتاب، روایت‌هایی از شخصیت‌های نظامی و شناخته شده ایرانی و عراقی که مطلع هستند آورده شده است. بسیاری از سخنان این مطلعین عینا در کتاب نوشته شده است. در بخش سوم نویسنده، علل و عوامل حمله به ایران را بررسی می‌کند. آخرین بخش کتاب، حمایت کشورهایی نظیر فرانسه، شوروی، انگلستان، آمریکا و بسیاری دیگر از صدام حسین را شرح می‌دهد و همچنین به نقش کشورهای عربی مانند: مصر، اردن، کویت و عربستان و... می‌پردازد.
عناوین بخش‌های کتاب عبارتند از: «هوشمندی، موقعیت سنجی و آینده نگری امام خمینی»، «آغازگر جنگ ایران و عراق»، «انگیزه‌ها و دلایل حمله عراق به ایران»، «پشتیبانان صدام حسین».
در بخشی از کتاب نقدِ «تحریفِ مدرن» امام خمینی می‌خوانیم:
«سازمان فدائیان خلق ایران، در سنجش با امام خمینی افرادی عامی، هیجان‌زده و ناآشنا با ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب در ایران بودند. به عنوان نمونه، تراب حق‌شناس از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران که به اتفاق تقی شهرام با انشعاب از سازمان و مصادره سازمان، در سال 1354 مارکسیست ـ لنینیست شدند و سازمان پیکار را تشکیل دادند ـ از ملاقات خود با امام خمینی در سال 1349 در نجف روایت کرده است... سازمان مجاهدین خلق از "انقلاب توده‌ای مسلحانه فراگیر" سخن می‌گوید. امام خمینی به آنان تذکر می‌دهد که این راه به جایی نمی‌رسد و موجب تلف شدن جان جوانان می شود. روایت حمید اشرف، از بنیانگذاران سازمان فدائیان خلق، در شرح و بسط ماجرای سیاهکل، سند مهمی در شناخت سادگی و نپختگی جوانانی‌ست که گمان می‌کردند ایران کوباست و آنان نیز چهره‌های چریک همانند کاسترو و چگوارا و جنگل‌های کوهستانی "سییرا مایسترا"ی کوباست؛ همگی قلع و قمع شدند. هر سه روایتی که درباره ملاقات و مباحثی که بین امام خمینی و تراب حق‌شناس و حسین روحانی مطرح شده است، نشانه روشنی از کیاست و آینده‌بینی امام خمینی‌ست.»

درباره نویسنده کتاب نقدِ «تحریفِ مدرن» امام خمینی
سید عطاءالله مهاجرانی سیاستمدار و نویسنده ایرانی است. او سال 1333 متولد شد. تحصیلاتش را در رشته تاریخ در دانشگاه اصفهان گذراند. کارشناسی ارشد را در دانشگاه شیراز و دوره دکترایش را در تهران به پایان رسانید. مهاجرانی نماینده شیراز در دوره‌ی اول مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی نخست وزیر در دوران میرحسین موسوی بود. از دیگر فعالیت‌های سیاسی مهاجرانی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در دوران ریاست هاشمی رفسنجانی و عضویت در شورای سیاستگذاری صدا و سیما را می‌توان نام برد. همچنین او وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در ایران بوده است. مهاجرانی که عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس بود، اکنون در کشور انگلستان زندگی می‌کند.
کتاب‌های عطاءالله مهاجرانی عبارتند از: شیخ بی خانقاه، حاج آخوند، مسیحیت و اسلام، گوهر نماز و نیایش، قرائت دینی، فلسطینی‌ها، حکایت همچنان باقی‌ست، استیضاح، سلمان فارسی، افسانۀ نیما، انقلاب عاشورا، حماسۀ فردوسی، پیام‌آور عاشورا، گزند باد، نقد توطئه آیات شیطانی، اسلام و غرب.
همچنین مهاجرانی چند رمان به نام‌های «میناگران»، «برف»، «سهراب کشان»، «بهشت خاکستری» نیز نوشته است.

درباره چاپ و نشر کتاب نقدِ «تحریفِ مدرن» امام خمینی
کتاب نقدِ «تحریفِ مدرن» امام خمینی با ویراستاری جمیله کدیور همسر عطاءالله مهاجرانی در 360 صفحه، از سوی انتشارات امید ایرانیان منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down