خموشان شابک: 9786220108146 132 صفحه 150 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 خموشان آلبر کامو محمدمهدی شجاعی علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

1,020,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ هفتم

کتاب «خموشان» نوشته «آلبر کامو»
Exile and the Kingdom
کتاب «خموشان» نوشته «آلبر کامو» مجموعه داستان‌هایی است که دغدغه‌های فلسفی و سیاسی، همچنین روانشناختی نویسنده را آشکار می‌کند. کامو داستان‌ها را در اوج قدرت هنری خود نوشته ‌است. داستان‌ها موضوعات مشترکی در مضمون دارند، مانند: وجود، آزادی، تنهایی و انزوا. جنگ الجزایر هم بر روی بسیاری از روشنفکران فرانسوی اثر گذاشت و تا مدت‌های طولانی نویسندگان بسیاری در رمان، مقاله، جستار و فیلم در آثارشان از جنگ و پیامدهایش الهام ‌گرفته‌اند. جنگ الجزایر یا انقلاب الجزایر مجموعه‌ای از زد و خورد‌های میان فرانسه و الجزایر‌های استقلال‌طلب زیر استعمار این کشور بود که در سال 1954 تا 1962به وقوع پیوست و منجر به استقلال الجزایر شد.
به خوانندگان علاقه‌مند برای درک بهتر مجموعه داستان «خموشان» پیشنهاد می‌شود؛ ابتدا کارهای مهم کامو مانند: «بیگانه»، «افسانه سیزیف»، «سقوط» و «طاعون» را مطالعه کنند. زیرا کامو بسیار ظریف از شخصیت‌های داستان‌هایش بهره برده است. اگر خواننده از هسته اصلی آثار کامو بی‌خبر باشد به احتمال زیاد هسته مرکزی داستان‌های مجموعه را از دست خواهد داد. نیاز است، خواننده ابتدا با جهان داستانی و ایده‌های کامو در نوشته‌ها و داستان‌هایش آشنا باشد تا درک بهتری از مجموعه به دست آورد. کامو در کل زندگی‌اش که بسیار کوتاه بود، یک روشنفکر متعهد بود. دغدغه کامو به هنر و ادبیات سبب شده کتاب «خموشان» هم مانند دیگر کتاب‌های کامو دغدغه فرمی و سبکی داشته باشد. او می‌دانست فرم هیچ نیست جز خود محتوا، بنابراین با این اوصاف داستان‌های کتاب «خموشان» دارای تنوع هستند.

درباره کتاب «خموشان»
کتاب «خموشان» دارای 6 داستان است. این داستان‌ها مردم را در لحظات مهم و سرنوشت‌ساز زندگی‌شان را به تصویر می‌کشد. قهرمانان داستان تبعید می‌شوند و با سر و صدایی بسیار دوبار به کشور باز می‌گردند. اینگونه است که خواننده مضمونی چون درگیری داخلی در سرزمین و کشوری استعماری و استقلال‌طلب را حس می‌کند. داستان‌ها در منظره‌هایی مانند خورشید الجزایر، فلات و کویر همچنین دشت‌های زیبا، جنگل‌های انبوه و رودخانه با توصیف‌هایی از بی‌رحمی و دلزدگی همچنین انزوا تصویر می‌شوند. کامو می‌گوید: «انسانی که این جهان را مکانی پوچ برای زندگی می‌داند در گرمای غیر قابل تحمل و خورشید سوزان الجزایر به بهترین شیوه ممکن تلاش می‌کند تا از طریق آزادی معنایی کسب کند.» بنابراین داستان‌های کتاب «خموشان» با نثری غنی و قوی از آلبر کامو برای خواننده تفکربرانگیز می‌شوند. کتاب همچنین نشانه‌هایی آشکار و روشن از زندگی شخصی و خانوادگی کامو را در داستان‌ها نشان می‌دهد. داستان «میزمان» که شخصیت داستان معلم است، داستان «دارو» که دغدغه‌های شخصیتش را بیان می‌کند و شغل بشکه‌سازی در داستان «خموشان» که پیشه‌ی خانوادگی کامو بوده است.
در بخشی از داستان «میزمان» می‌خوانیم:
«وقتی بیدار شد، آسمان صاف بود؛ از پنجره که خوب بسته نمی‌شد هوایی سرد و تمیز وارد اتاق می‌شد. عرب خواب بود، حالا زیر پتوهایش کز کرده بود، با دهان باز، کاملا آسوده. اما وقتی دارو تکانش داد، از جا پرید، وحشت‌زده، دارو را نگاه می‌کرد و او را به جا نمی‌آورد، با چشمانی دیوانه و حالتی چنان ترسیده که معلم گامی پس رفت. "نترس. منم.باید چیزی بخوریم." عرب سرش را تکان داد و گفت "بله" آرامش به چهره‌اش بازگشت، اما حال و روزش همچنان پریشان و آشفته بود.»

درباره نویسنده کتاب «خموشان»
آلبر کامو در سال 1913 در الجزایر چشم به جهان گشود. او کودکی سخت و طاقت‌فرسایی داشت. پدرش در جنگ جهانی اول کشته شد. کامو در محلی فقیرانه کودکی‌اش را گذراند. اما شانس بزرگ کامو معلم دبستانش بود. او کسی بود که استعداد نویسندگی کامو را شناخت و حمایتش کرد. آلبر با حمایت معلمش توانست بورسیه تحصیلی از دولت روسیه بگیرد و در دبیرستان دولتی تحصیل کند. آلبرکامو داوطلبانه در جنگ جهانی دوم به میدان جنگ رفت. اما تشخیص بیماری سل مانع از ادامه او در جنگ شد. پس از جنگ جهانی دوم، آلبر کامو به پاریس مهاجرت کرد. او در سال 1942 نخستین رمانش را که «بیگانه» نام گذاشت در پاریس منتشر کرد. اما کتاب «بیگانه» تنها اثر مشهور او نیست. کتاب «طاعون» هم یکی از پر طرفدارترین کتاب‌های کامو در سراسر دنیا شناخته شده است. «طاعون» هم در سال 1947 منتشر شد. کامو انتقادات بسیاری به دنیای امروز داشت و آن را علیه انسانیت می‌دانست او در نوشته‌هایش می‌کوشید به افراد آگاهی بخشد تا از این طریق برای آزادی و علیه استبداد بایستند. از دیگر آثار مورد توجه او می‌توان «افسانه سیزیف»، «سقوط» و نمایشنامه «سوءتفاهم» و «کالیگولا» را نام برد. پس از مرگ کامو دو کتاب دیگر به نام‌های «مرگ خوش» و «آدم اول» نیز منتشر شدند. البته رمان اول نیمه تمام منتشر شد. آلبر کامو دومین نویسنده جوان دنیای ادبیات است که جایزه نوبل دریافت کرده است.
ناگفته نماند: در زمان تولد «آلبرکامو» الجزایر مستعمره فرانسه بود. از این جهت نام این نویسنده در کنار نویسندگان مشهور فرانسوی مانند «رولان بارت» و «ژان پل سارتر» قرار دارد.
آلبر کامو در سال 1960 بر اثر سانحه رانندگی از دنیا رفت.

درباره ترجمه فارسی کتاب «خموشان»
کتاب «خموشان» توسط «محمدمهدی شجاعی» به فارسی ترجمه شده است. ترجمه شجاعی برای دوستداران به مطالعه از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

رتبه کتاب «خموشان» در گودریدز: 3.9 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down