کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | فلفل ام الخبائث و پشم
فلفل ام الخبائث و پشم شابک: 9789641941811 60 صفحه 65 گرم قطع: جيبی نوع جلد: شوميز تیراژ: 300 فلفل الخبائث کارلو ام. شیپولا رامین مستقیم علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

150,000 ریال 200,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ یکم

کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم: عوامل توسعه اجتماعی اقتصادی در قرون وسطی» نوشتۀ کارلو ام. شیپولا
روایتی فشرده و جمع‌وجور و طنزآمیز از سرچشمه‌های رنسانس. کارلو ام. شیپولا در کتاب کم‌حجمِ «فلفل، ام‌الخبائث و پشم: عوامل توسعه اجتماعی اقتصادی در قرون وسطی» تاریخ تحول اروپا از قرون وسطی به رنسانس را با شوخ‌طبعی و با محوریت چند محصول که آنها را در این تحول مؤثر دانسته روایت کرده است. این سه محصول همان چیزهایی هستند که نامشان در عنوان کتابِ «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» ذکر شده است.
کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» جستاری است با روایتی شیرین و طنزآمیز که در آن به‌جای مقوله‌های کلان، امور جزئی و حاشیه‌ای و معمولی به‌عنوان دلیل جنگ‌ها و تحولات و رویدادهای بزرگی معرفی شده‌اند که به گذار از قرون وسطی به رنسانس انجامیدند.
شیپولا در کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» به نوعی تاریخ‌نگاری وارونه دست زده است که در آن جزئیات به‌ظاهر کوچک حضوری پررنگ‌تر و اساسی‌تر از کلیات بزرگ دارند.
کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» نوعی تاریخ‌نگاری اقتصادی طنزآمیز است.

مروری بر کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم»
کارلو ام. شیپولا در کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» تاریخ‌نگاریِ اقتصادیِ مفرح و سرخوشانه و طنزآمیز خود را با روایت ماجرای سقوط امپراتوری رُم آغاز می‌کند و سپس در طول کتاب از رویدادهایی چون جنگ‌های صلیبی و طاعون بزرگِ اروپا و تجارت در قرون وسطی سخن به میان می‌آورد، به تأثیر طاعون بر هنر اروپای غربی اشاره می‌کند و سرخوشانه پیش می‌رود و از چیزهای دیگری که تاریخ‌نگاری وارونه و طنزآمیز خود را برپایۀ آنها بنا کرده است حرف می‌زند. «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» جستاری است تاریخی - اقتصادی که در ده فصل تنظیم شده است. گفتنی است که در این تاریخ‌نگاریِ اقتصادی، از بین سه محصولی که نامشان در عنوان کتاب آمده است و شیپولا جستار خود را بیشتر حول محور آن‌ها و نقششان در تحولات قرون وسطی شکل داده است، فلفل جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و مدام سروکله‌اش در کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» پیدا می‌شود. شیپولا در جایی از این کتاب در باب قابلیت تجاری فلفل در قرون وسطی و تأثیر آن بر مناسبات اقتصادی آن عصر می‌نویسد: «فلفل قابلیت مهم ماندگاری داشت. این کالا همچنین خاصیت نقدشدگی زیادی داشت؛ زیرا هیچ انسان عاقلی از فلفل رویگردان نبود. فلفل با این ویژگی‌ها، نه‌تنها به‌عنوان منبع انرژی فردی، بلکه به‌عنوان وسیلۀ مبادلۀ کالا نیز استفاده می‌شد. زمانی که فلفل نقش پول را ایفا کرد، تجار فلفل بانکدار شدند و در این حوزه بانکداریِ مبتنی بر فلفل، با هوشمندی، هم از مردم فقیر و هم از شاهزاده‌های ولخرج ربا می‌گرفتند.»
کتاب ««فلفل، ام‌الخبائث و پشم: عوامل توسعه اجتماعی اقتصادی در قرون وسطی» با ترجمۀ رامین مستقیم در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.

درباره کارلو ام. شیپولا، نویسنده کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم»
کارلو ام. شیپولا (Carlo M. Cipolla)، متولد 1922 و درگذشته به سال 2000، مورخ اقتصادی و جستارنویس ایتالیایی بود. شیپولا تحصیلکرده دانشگاه پاویا در ایتالیا، دانشگاه پاریس و مدرسۀ اقتصاد لندن بود. او در دانشگاه کاتانیا تدریس می‌کرد و همچنین در سال 1957 به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه کالیفرنیا به تدریس پرداخت.

رتبۀ کتاب «فلفل، ام‌الخبائث و پشم» در گودریدز: 4.12 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down