کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | عمومی | سرگذشت جامعه سیال
سرگذشت جامعه سیال شابک: 9786002537591 376 صفحه 348 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 سرگذشت جامعه سیال اومبرتو اکو هانیه رجبی مهدی موسوی علوم انسانی جامعه شناسی عمومی

1,687,500 ریال 2,250,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «سرگذشت جامعه سیال» نوشته اومبرتو اکو
کتاب «سرگذشت جامعه سیال» نوشته اومبرتو اکو مقاله‌ها و نوشته‌های نویسنده است که در طول سال‌ها در مجلۀ هفتگی چاپ شده است. برای حفظ این آثار اکو تصمیم می‌گیرد با حذف برخی از مقاله‌های تکراری آن‌ها را به صورت کتاب گردآوری کند، تا مخاطبان بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند. اصطلاح جامعۀ سیال یا مدرنیته توسط زیگموند باومن مطرح شد. جامعۀ سیال اصطلاحی است که پدیده‌های مختلفی از فلسفه و ادبیات تا معماری را در کنار هم گردآوری می‌کند. کتاب با کنار هم گذاشتن مقالات به دیدگاه‌ و نقطه نظرات مختلفی در جامعه پرداخته است که برای دوستداران مطالعه مفید و مناسب است.
درباره کتاب «سرگذشت جامعه سیال»
کتاب «سرگذشت جامعه سیال» دارای مقاله‌های متعددی است که اومبرتو اکو بین سال‌های2000 تا 2015 نوشته است. بازتابی گوناگون از جامعه‌های سیال که یکجا گردآوری شده‌اند. عناوین کتاب عبارتند از: عقب کشیدن ساعت، دیده شدن، پیر و جوان، آنلاین، درباب تلفن‌های همراه، در باب توطئه، در باب رسانه‌های جمعی، انواع نژادپرستی، نفرت و مرگ، مذهب و فلسفه، در باب کتب و مابقی موارد و از حماقت تا بلاهت. در هر یک از این عناوین مقاله‌های متعددی گنجانده شده‌ که متناسب با موضوع اصلی است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«بحران در مفهوم جامعه، فردگرایی خودسرانه‌ای را افزایش می‌دهد، مردم دیگر همشهری نیستند، بلکه رقبایی هستند که باید چهار چشمی مراقب آن‌ها بود. این سوبژکتیویسم پایه‌های مدرنتیته را تهدید کرده، آن را آسیب‌پذیر ساخته و موقعیتی بدون هیچ نقطۀ مرجعی ایجاد کرده است که در آن همه چیز به نوعی سیالیت تبدیل می‌شود. قطعیت قانون از بین می‌رود، نظام قضایی به عنوان دشمن در نظر گرفته می‌شود و تنها راه‌حل، برای افرادی که هیچ نقطۀ مرجعی ندارند این است که خود را به هر قیمتی در معرض دید قرار دهند و این انگشت‌نما شدن را به‌عنوان یک ارزش در نظر گیرند و به دنبال مصرف‌گرایی باشند. با این حال، مصرف‌گرایی مورد اشاره از آن نوعی نیست که به دنبال کسب ابژه‌های مطلوبی باشد که رضایت ایجاد می‌کنند، بلکه هدف آن دستیابی به چیزی است که بلافاصله چنین ابژه‌هایی را منسوخ می‌کند. مردم با ولعی سیری‌ناپذیر و بی‌هدف، از یک کنش مصرف‌گرایانه به کنشی دیگر می‌پرند، تلفن همراه جدید بهتر از تلفن همراه قدیمی نیست، اما تلفن همراه قدیمی باید دور انداخته شود تا فرد بتواند در این عیاشی خواسته‌ها شرکت کند.»
درباره نویسنده کتاب «سرگذشت جامعه سیال»
اومبرتو اکو نشانه‌شناس، منتقد ادبی، نویسنده و فیلسوف ایتالیایی بود که سال 1932 در شهر آلساندریا به دنیا آمد. پدرش حسابدار بود اما در طول جنگ جهانی به جبهه رفت. در مدت زمان جنگ جهانی، اومبرتو با مادرش در دهکده‌ای کوچک زندگی کردند. اومبرتو پس از جنگ به دانشگاه بولونیا رفت و به مطالعۀ فلسفۀ قرون وسطی و ادبیات پرداخت. سال 1954 موفق به دریافت لیسانس شد. پایان‌نامۀ اکو درباره «توماس آکویناس» با نام مسائل زیبایی‌شناسی در اندیشۀ توماس قدیس بود. سال 1956 اکو با گسترش تز دکترایش نخستین کتاب خود را با نام «مسائل اخلاقی سنت توماس» منتشر کرد. پس از 4 سال در سال 1959 کتاب «تکامل زیبایی‌شناسی سده‌های میانه» از اومبرتو اکو انتشار یافت که در واقع تکمیل کنندۀ رسالۀ قبلی او بود. اما کتاب سوم اکو پس از سی سال با عنوان «هنر و زیبایی در زیبایی‌شناسی سده‌های میانه» سال 1987 منتشر شد. اکو را می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلسوفان و نویسندگان معاصر دانست. او 40 دکترای افتخاری از دانشگاه‌های سراسر دنیا دریافت کرده است و کتاب‌های او به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند. اکو به سبب علاقۀ بسیار به زبان اسپرانتو، زبان فراساخته‌ی اسپرانتو را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و از آن حمایت و پشتیبانی کرد.
اومبرتو اکو در دانشگاه‌هایی مانند تورینو، میلان و فلورانس و بولونیا فلسفه و نشانه‌شناسی تدریس می‌کرد. پس از انتشار کتابی با نام «اثر گشوده» که مربوط به هنر مدرن بود؛ اومبرتو اکو مشهور شد و بر سر زبان‌ها افتاد. اما برای بیشتر اهالی ادبیات اکو با مشهورترین رمانش با عنوان «نام گل سرخ» شناخته می‌شود که سال 1980 به چاپ رسید.
آثار فلسفی به جای مانده از اومبرتو اکو عبارتند از: «اثر گشوده»، «نظریۀ نشانه‌شناسی»، «نقش خواننده»، «نشانه‌شناسی و فلسفۀ زبان»، «حدود تأویل»، «ایمان یا بی‌ایمانی»، «سرندیپیتی‌ها؛ یافته‌های ناجسته، زبان و دیوانگی»، «تاریخ زیبایی»، «تاریخ زشتی»، «تأویل و تأویل افراطی» و «در جستجوی زبان کامل»
از رمان‌های اکو که به فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان «نام گل سرخ»، «آونگ فوکو»، «جزیرۀ روز پیشین»، «بائودولینو»، «شعلۀ مرموز ملکه لوئانا»، «گورستان پراگ» و «شماره صفر» را نام برد.
اومبرتو اکو سال 2016 بر اثر سرطان در منزلش در شهر میلان، چشم از جهان فروبست.
درباره ترجمه فارسی کتاب «سرگذشت جامعه سیال»
کتاب «سرگذشت جامعه سیال» را ریچارد دیکسون از ایتالیایی به انگلیسی برگردانده است. کتاب حاضر نیز از متن انگلیسی با عنوان Chronicles of a liquid society توسط هانیه رجبی و مهدی موسوی به فارسی ترجمه شده است. بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه این کتاب را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم