کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکای لاتین | بایگانی کودکان گمشده
بایگانی کودکان گمشده شابک: 9786229761854 384 صفحه 385 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 بایگانی کودکان گمشده والریا لوئیزلی ویدا اسلامیه علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکای لاتین

735,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: اگر

چاپ یکم

کتاب «بایگانی کودکان گمشده» نوشته والریا لوییزلی
Lost Children Archive
کتاب «بایگانی کودکان گمشده» نوشته والریا لوییزلی رمانی جذاب و خواندنی درباره مهاجرت و رویدادها و حوادث مختلف زندگی است.
داستان «بایگانی کودکان گمشده» وقایعی از دوره‌های مختلف زندگی شخصیت‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد تا به کلیت موردنظر نزدیک شود. بازگشت به گذشته، مهاجرت غیر قانونی مکزیکی‌ها به آمریکا، تحمل سختی‌های بسیار، آوارگی، کشته و گم‌شدن کودکان و از بین رفتن قلمروی سرخپوستان از مواردی است که خواننده به طور تدریجی در مسیر داستان با آن مواجه می‌شود. سفری که برای مخاطب نیز به یادماندنی می‌شود.
مراسم اعطای جوایز سالانه‌ ادبی «فولیو» در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا آنلاین برگزار شد. در این مراسم جایزۀ نخست و 30 هزار پوندی این رویداد ادبی برای کتاب «بایگانی کودکان گمشده» به والریا لوییزلی اختصاص یافت.
بهتر است بدانید: کتاب «بایگانی کودکان گمشده» علاوه بر جایزۀ «فولیو»، نامزد دریافت جایزه‌ی من بوکر سال 2019، برنده‌ی جایزه اندرو کارنگی و نامزد نهایی جایزه ملی کتاب انجمن منتقدان و جایزه کرکوس شده است.
درباره کتاب «بایگانی کودکان گمشده»
داستان از زبان مادر خانواده و پسر 10 ساله خانواده روایت می‌شود. در بخشی از مسیر داستان یک راوی سوم شخص روایتی دیگر را وارد داستان اصلی می‌کند. این خانواده که شامل پدر و مادر و دو فرزندشان هستند؛ سفری زمینی در جاده‌های آمریکا را شروع کرده‌اند. شروع آنها با تاریخ شکل‌گیری آمریکا مواجه می‌شود که بحران مهاجرت را به همراه دارد و بیشتر حوادث در همین سفر اتفاق می‌افتد. داستان به چگونگی انسجام خانواده و از هم پاشیدگی آن می‌پردازد و روند فاجعه‌آمیز مهاجرت را به تصویر می‌کشد. در نهایت، داستان با زاویه دید پسر و مادر خانواده، همچنین خرده‌روایت‌هایی پیش می‌رود و مخاطب را با دغدغه‌ها و عواطف ژرف انسانی روبه‌رو می‌کند.
در بخشی از داستان می‌خوانیم:
در جعبه را با دقت زیاد باز کردم. نقشه‌ی راه‌ها، صدا ضبط‌کن و کتاب قرمز را که عکس‌هایم لای ورق‌هایش بود درآوردم و هر سه را روی میزپاتختی، کنار آباژور گذاشتم. می‌خواستم در جعبه را دوباره ببندم و برای خواندن آماده شوم که حسی سراغم آمد. نمی‌توانم درباره‌اش توضیح بدهم، حس می‌کردم باید ببینم چه چیزهایی دیگری در جعبه است. باید تمام آن چیزهایی را که می‌دانستم همیشه زیر کتاب کوچک قرمزند و چون اجازه نداشتم، هرگز ندیده بودمشان، می‌دیدم. در آن لحظه، هیچ‌کس من را نمی‌دید و می‌توانستم تمام چیزهای داخل جعبه را دورتادور چیزهایی که می‌خواستم، بچینم. آخرسر هم اگر هر چیزی را سر جای خودش می‌گذاشتم، مامان هرگز نمی‌فهمید.
آهسته و بی‌صدا، چیزهای داخل جعبه را یکی‌یکی درآوردم و حواسم بود که همه را به ترتیب روی تخت بچینم تا بعد بتوانم به همان ترتیب به داخل جعبه برگردانم. اولین چیزی را که از روی جعبه برداشتم، سمت چپ پایین تشک گذاشتم که جای خودم بود. دومی را کنارش و سومی و چهارمی را کنارشان گذاشتم. وسایل خیلی بیشتر از آنی بود که فکرش را می‌کردم. کلی بریده روزنامه و یادداشت و عکس و چند نوار بود. چند پوشه، چندین شناسنامه و مدارک رسمی دیگر، تعدادی نقشه و کتاب در داخل جعبه بود. وقتی آخرین چیز را در آوردم، تقریبا تمام فضای تشک اشغال شده بود. از ترس اینکه تکان بخوری و همه صفحه‌ها را به هم بریزی، نمی‌خواستم چیزی روی تو بگذارم، اما آخرسر مجبور شدم چند نقشه و کتاب را رویت بگذارم. مدتی به وسایل مامان نگاه می‌کردم که روی تشک پهن بودند و آن‌قدر کنار تخت‌بالا و پایین رفتم که سرم داشت گیج می‌رفت. بالاخره پوشه‌ای را برداشتم و بازش کردم که رویش نوشته بود «گزارش مرگ‌ومیر مهاجران».
درباره نویسنده کتاب «بایگانی کودکان گمشده»
والریا لوییزلی نویسنده مکزیکی ساکن آمریکا است. او سال 1983 در مکزیکوسیتی به دنیا آمد. والریا پس از تحصیل در رشته فلسفه از دانشگاه مکزیکو، به نیویورک رفت و در آنجا به تحصیل در رشته ادبیات تطبیقی در دانشگاه کلمبیا پرداخت. او تحصیلاتش در این رشته را تا مقطع دکتری ادامه داد. والریا لوییزلی که اکنون در ایالات متحده زندگی می‌کند در دانشگاه هوفسترا به تدریس ادبیات و نویسندگی خلاق مشغول است. او همچنین با گالری‌های هنری متفاوت همکاری می‌کند. لوییزلی تاکنون 5 رمان نوشته که بیشتر آنها مورد استقبال مخاطبان بسیاری بوده است.
همانگونه که اشاره شد، رمان «بایگانی کودکان گمشده» برنده چند جایزه در آمریکا بوده و مورد استقبال قرار گرفته است.
درباره ترجمه فارسی کتاب «بایگانی کودکان گمشده»
کتاب «بایگانی کودکان گمشده» توسط ویدا اسلامیه به فارسی ترجمه شده است. انتشارات «اگر» چاپ و نشر کتاب را برای علاقه‌مندان به عهده داشته است. ترجمه دیگری از کتاب با عنوان «آرشیو کودکان گمشده» توسط مهسا علی کاهی از سوی نشر جمهوری نیز در بازار کتاب ایران موجود است.
ویدا اسلامیه سال 1346 به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی است. اسلامیه از سال 1370 به ترجمه مشغول است. او مدتی هم ویراستار بوده است. اسلامیه ترجمه داستان‌های آگاتا کریستی و کتاب‌های هری پاتر را در کارنامه‌‌اش دارد.
رتبه کتاب «بایگانی کودکان گمشده» در گودریدز: 3.8 از 5

ادامه keyboard_arrow_down