کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | با پیشوا تا ابد: خاطرات عکاس شخصی هیتلر
با پیشوا تا ابد: خاطرات عکاس شخصی هیتلر شابک: 9786226683395 316 صفحه 390 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 پیشوا ابد: خاطرات عکاس شخصی هیتلر هاینریش هافمن پریسا ابن یامینی علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

825,000 ریال 1,100,000 ریال

ناشر: ترنگ

چاپ سوم

کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر» نوشته هاینریش هوفمان
Hitler Was My Friend
با پیشوا تا ابد
کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر» نوشته هاینریش هوفمان کتابی خواندنی و جذاب درباره زندگینامه و دوستی هافمن با هیتلر است. هافمن سال 1920 به حزب نازی پیوست و از همان زمان ارتباطش با هیتلر شروع شد. او 25 سال با هیتلر دوست بود و از دوستی با او لذت برد. هافمن عکاس شخص هیتلر شد و در سفرهای زیادی همراهش بود. او بیش از دو میلیون عکس از هیتلر گرفت که سود بسیاری برایش داشت. هافمن با هیتلر بسیار صمیمی بود و به همین دلیل کتابش دارای جزئیات جذابی است.
در بخشی از پیشگفتار کتاب، ریچارد هِنری استیونز درباره هافمن می‌نویسد: «فکر می‌کنم او بیش از حد متواضع بوده است. مورخی مسئول که با در اختیار داشتن آرشیوها و اسناد تلاش می‌کند تا گزارشی دقیق از حقایق ارائه کند تا شاید به مجموعۀ دانش تاریخی‌مان چیزی بیفزاید و با موجه نشان دادن تفاسیر به ارائۀ توضیح، پذیرش یا رد آن از سوی خوانندگانش کمک کند.»
مطالعه‌ی کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر» خواننده را با زندگینامه جذاب مردی با تجربه که در دوره‌ای مهم حضور داشته آشنا می‌کند. در کتاب همراه با زندگینامه و دیدگاه هافمن، او از نوشتۀ منشی هیتلر، خاطرات پیشخدمت شخصی هیتلر و خاطرات راننده هیتلر هم سخن می‌گوید.
درباره کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر»
کتاب دارای خاطرات جالب توجه و مشاهداتی استثنایی از هافمن در دوره حزب نازی و زمان هیتلر است. هافمن در آن دوران خودش را تنها به جنبه‌های شخصی محدود می‌کند. او به دلیل رابطه صمیمی‌ای که با هیتلر داشت از ابتدای حزب نازی تا انحلال آن حضور داشته و از جنگ و پس از آن روایتی جذاب را بازگو می‌کند. هافمن در کتابش از رخدادهایی می‌گوید که در آنها نقش داشته است یا از کسانی‌که نقش اصلی در وقایع داشتند و هافمن آنها را از نزدیک می‌شناخته سخن می‌گوید. البته گویا حزب نازی، ‌هاینریش هافمن را فردی سیاسی در نظر نمی‌گرفته است. هافمن خودش هم ادعا کرده که علاقه‌ای به سیاست نداشته و به دنبال درجه و مقام در ارتش نازی نبوده است. اما رابطه دوستی و صمیمیت او با شخص هیتلر که طراح اصلی هولوکاست بود و ایدئولوژی نازیسم داشت با ادعای سیاسی نبودن او در تناقض است!
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
در سال‌های اول دوستی‌ام با هیتلر، همسرم که طرفدار پروپاقرص افکار سیاسی حزب شده بود، از نابسامانی که زندگی شاد و موفق‌مان را فراگرفته بود احساس ناراحتی می‌کرد؛ دخترمان مهدکودک را تمام کرده بود، پسر کوچک‌مان، هاینریش، که در 1916 به دنیا آمده بود، به سرعت به سنی پا می‌گذاشت که حضور مداوم پدر و هم‌صحبتی با او می‌توانست نقشی سرنوشت‌ساز در شکل‌گیری شخصیتش داشته باشد. اما به‌نظرم ناپایداری واضح زندگی‌مان بیشتر از نابسامانی‌اش او را اذیت می‌کرد. آیا من باعث شدم او طرفدار متعصب حزب شود، او کاملا می‌فهمید، اما نمی‌خواست و احساس می‌کرد من زندگی‌مان را خراب کرده‌ام، حرفه‌ام را به خطر انداختم، تنها به خاطر برآورده کردن آرزوی رفیق شدن با کسی که روح هنری مشابهی داشت ـ که خدا می‌داند به اندازۀ کافی در جرگۀ دوستان ما بودند. به سهم خودم، از تمام این چیزها آگاه بودم، با یک‌دندگی، مدام به دوستم نزدیک‌تر می‌شدم؛ احساسات او به من کاملا صادقانه بود، این را می‌دانستم و همین‌طور متوجه شده بودم که او چقدر تنهاست، و چقدر به این دوستی وابسته است که به او جهانی کاملا متفاوت را عرضه کرده بود.
درباره نویسنده کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر»
هاینریش هوفمان (آلمانی: Heinrich Hoffmann) عکاس آلمانی و عکاس رسمی آدولف هیتلر بود. او سال 1885به دنیا آمد. عکاس‌هایی که هافمن از هیتلر انداخته قسمت مهمی از تبلیغات هیتلر برای معرفی خودش بوده است. هیتلر از عکس‌ها برای معرفی خود بهره بسیار برده است.
هافمن حق استفاده از تصاویر هیتلر بر تمبرهای پستی را دریافت کرد که همین مورد سبب شد در دوران حکومت هیتلر او ثروتمند شود. تا جایی‌که پس از اتمام جنگ جهانی دوم او را دادگاهی کردند و به اتهام سودجویی از جنگ به چهار سال زندان محکوم شد. همچنین محققان غارت هنری متفقین هافمن را به‌عنوان مجرم اصلی در غارت هنر یهودیان توسط نازی‌ها معرفی کرد. به این دلیل که هر دو فروشنده و کلکسیونر هنری و مجموعه هنری او از آثار غارت شده یهودیان پر شده بود. متفقین به همین دلیل دستور توقیف آثار را صادر کردند. سال 1956 ایالت باواریا دستور صادر کرد تا تمام هنرهای تحت کنترل خود که قبلا در اختیار هافمن بود؛ به او بازگردانده شود.
هافمن پس از اینکه عکاس رسمی ارتش آلمان شد، نخستین کتاب عکس خود را سال 1919 منتشر کرد.
هاینریش هافمن در 16 دسامبر سال 1957 در 72 سالگی درگذشت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر»
کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر» را پریسا ابن‌یامینی به فارسی ترجمه کرده است. نشر ترنگ چاپ و نشر کتاب را به عهده داشته است.
رتبه کتاب «خاطرات عکاس شخصی هیتلر» در گودریدز: 3.9 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم