کیم جی یونگ متولد 1982 شابک: 9786002537812 176 صفحه 176 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 یونگ متولد 1982 چو نام جو میثاق خلج علوم انسانی زندگینامه و سفرنامه زندگینامه و خاطرات

735,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» نوشتۀ چو نام جو
یک رمان اجتماعی – خانوادگی درباره وضعیت زنان در کره جنوبی. چو نام جو در رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» داستان زنی از طبقۀ متوسط، ساکن حومۀ سئول، را روایت می‌کند که زندگی‌اش نمودی از زندگی تبعیض‌آمیز زنان در جامعۀ مردسالارِ کره جنوبی است. از همین روست که چو نام جو خود درباره رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» و شخصیت اصلی این رمان گفته است: «زندگی شخصی من چندان تفاوتی با زندگی جی‌یونگ (شخصیت کتاب) نداشت. دلیل اینکه توانستم رمان را در عرض دو ماه بنویسم همین است. فکر می‌کنم جی‌یونگ بیانگر احساسات و تجربیات مشترک بسیاری از زنان کره‌ای است. زنان ما هنوز آزار و اذیت‌ها و نابرابری‌های جنسیتی فراوانی را تجربه می‌کنند، البته نه به اندازه قبل. چون آن‌ها شروع به اعتراض و صحبت درباره این موضوعات کردند و شرایط آرام‌آرام تغییر کرد.»
چو نام جو در رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» با نگاهی انتقادی تصویری از نظام خانواده در کره جنوبی و جایگاه پایینِ زنان در این نظام به دست داده و از مشکلات زنانی سخن گفته است که از تبعیض و نابرابری رنج می‌برند. در این رمان همچنین تصویری از سنت‌ها و سبک زندگی و آداب ‌و رسوم کره جنوبی ارائه شده است.
متن اصلی رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» اولین بار در سال 2016 به زبان کره‌ای منتشر شده است.
براساس رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» در سال 2019 فیلمی به همین نام ساخته شده است.

مروری بر رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982»
رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» داستان زنی است به نام کیم جی‌یونگ که ناگهان دچار بیماری روانی عجیبی شده است. این بیماری نوعی اختلال هویتی است. کیم در لحظاتی خود را دیگری تصور می‌کند. کیم و همسرش سه سال است ازدواج کرده‌اند و دختری یک‌ساله دارند. کیم در مرخصی زایمان است و فعلاً سرکار نمی‌رود اما سختی‌های بچه‌داری و افسردگی زایمان گویی او را از پا درآورده است. شوهر او بیشتر درگیرِ کار است. در چنین اوضاعی است که بیماری روحی کیم عود می‌کند؛ بیماری‌ای که شوهرش را دچار حیرت و وحشت توأمان می‌کند. شوهر برای درمان کیم به روانپزشک رجوع می‌کند. نویسنده بعد از شرحی این‌چنین از وضعیت اکنونِ کیم و زندگی زناشویی و خانوادگی او و ارائۀ صحنه‌هایی از بروز بحران روحی‌اش، به گذشتۀ کیم نقب می‌زند و زمینۀ خانوادگی‌ای را که کیم در آن پرورش یافته است نشان می‌دهد. این‌جاست که هرچه‌بیشتر نابرابری و تبعیض میان زنان و مردان در جامعۀ کره آشکار می‌شود؛ جامعه‌ای که به‌طور سنتی برای پسر منزلتی بیشتر قائل است و فرزند دختر در آن تحقیر می‌شود. کیم زنی است که در چنین جامعه‌ای رشد کرده و بخشی از بحران کنونی او در گذشته ریشه دارد و در فرهنگی که در آن زن در مرتبه‌ای پایین‌تر قرار دارد و برای فرزند پسر ارج‌وقربی قائل‌اند که فرزند دختر از آن محروم است. رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» نقدی اجتماعی است بر این تبعیض.
اینک بخشی از این رمان: «هنوز یک‌سال از تولد کیم جی‌یونگ نگذشته بود که اوه میسوک فرزند سومش را باردار شد. یک شب، خواب دید ببری عظیم‌الجثه جلوی خانه‌اش آمد و پرید روی دامنش نشست. مطمئن بود فرزندش پسر می‌شد. اما مامای مسنی که یون‌یونگ و جی‌یونگ را به‌دنیا آورده بود، چندین‌بار از زیر شکمش تصویربرداری کرد و با نگاه ناخوشایند و خیلی محتاط گفت: "این بچه خیلی‌خیلی... خوشگله. مثل خواهراش می‌مونه."
اوه میسوک، بعد از بازگشت به خانه، گریست و گریست و بعد تمام چیزهایی را که آن روز خورده بود، بالا آورد اما گا بونسون با شنیدن صدای عق‌زدن عروس‌اش پشت در دستشویی رفت و به او تبریک گفت.
"این دفعه بالاآوردن سر صبح‌ات خیلی بدجور شده! وقتی یون‌یونگ و جی‌یونگ رو حامله بودی حتی یه‌بار هم این‌جوری بالا نیاوردی. این دفعه لابد یه‌چیز دیگه‌ست."
اوه میسوک نمی‌خواست از دستشویی بیرون برود، خودش را حبس کرده بود، می‌خواست گریه کند و کمی بیشتر بالا بیاورد. اواخر همان شب که دخترها خوابیدند، وقتی شوهرش در رختخواب غلت می‌زد، اوه میسوک پرسید: "اگه... اگه این‌بار هم بچه‌مون دختر باشه چی؟ بابایی، تو چه‌کار می‌کنی؟"
منتظر بود که شوهرش بگوید، منظورت چیه، چه‌کار باید بکنم؟ پسر و دخترش فرقی نداره، هر چی بود با عشق بزرگش می‌کنیم. ولی شوهرش جوابی نداد.
سیخونکی به او زد و دوباره گفت: "هان؟ بابایی، تو چه‌کار می‌کنی؟"
شوهرش به سمت دیوار چرخید و گفت: "ساکت باش و بخواب. فکرهای شیطانی نکن."»

درباره چو نام جو، نویسنده رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982»
چو نام جو، متولد 1978، نویسنده اهل کره‌ جنوبی است. او پیش از اینکه شروع به قصه‌نویسی کند، به‌مدت نُه سال برای تلویزیون نمایشنامه می‌نوشت. رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» اولین رمان چو نام جو است. استقبال از این رمان و فروش بالای آن در کشورهای مختلف او را به‌عنوان نویسنده‌ای خوش‌آتیه به جامعۀ ادبی معرفی کرد.

درباره ترجمۀ فارسی رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982»
رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» با ترجمۀ میثاق خلج در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. میثاق خلج، متولد 1364، مترجم ادبیات داستانی است. او رمان «ماهیگیران» را نیز به فارسی ترجمه کرده است.
از رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» دو ترجمۀ فارسی دیگر نیز موجود است که یکی از آن‌ها به‌قلم سپیده پوراکبر در انتشارات دختر آفتاب و دیگری به‌قلم فریماه بیابانی در انتشارات دانش آفرین منتشر شده است.

رتبۀ رمان «کیم جی‌یونگ، متولد 1982» در گودریدز: 4.16 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم