کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | و سرانجام زنان
و سرانجام زنان شابک: 9789641941927 318 صفحه 355 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 سرانجام زنان ملوین کونر حسنعلی رونقی علوم انسانی جامعه شناسی زنان

712,500 ریال 950,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ یکم

کتاب «و سرانجام، زنان: جنسیت، تکامل و پایان تبعیض جنسیتی» نوشتۀ ملوین کونر
کتابی علمی علیه مردسالاری و تاریخ مذکر. کتاب «و سرانجام، زنان: جنسیت، تکامل و پایان تبعیض جنسیتی»، با عنوان اصلی Women After All: Sex, Evolution, and the End of Male Supremacy، کتابی‌ست درباره اینکه زنان نَه برابر با مردان بلکه از آنان برترند.
ملوین کونر در کتاب «و سرانجام، زنان» بر آن است که اثبات کند تفاوت میان زنان و مردان و برتری زنان بر مردان نه ماحصل گفتمانی فرهنگی بلکه ماحصل تکامل و عوامل زیست‌شناختی است.
در کتاب «و سرانجام، زنان» تاریخ جنسیت و رابطۀ میان زن و مرد در طول تاریخ و جایگاه زنان و مردان در جهان از منظری زیست‌شناختی و با توجه به علوم طبیعی روایت شده است.
کونر در کتاب «و سرانجام، زنان» معتقد است که زنان، براساس آنچه زیست‌شناسی به ما می‌گوید، از مردان برترند و پذیرش این موضوع می‌تواند جهانی بهتر را رقم زند؛ جهانی که مردان در آن دست بالا را ندارند و بساط مردسالاری از آن برچیده شده است.
مریدس ف اسمال، استاد انسان‌شناسی دانشگاه کورنل، در وصف کتاب «و سرانجام، زنان» می‌گوید: «این کتاب چنان درگیر کننده و خواندنی است که سخت است آن‌را به زمین گذاشت. نوشته‌ای روان با دانشی ژرف و ناخشنودی از رفتاری که در همه دوره‌های تاریخ با زنان شده است... "و سرانجام، زنان" دادنامه‌ای است که به همه زنان یادآور می‌شود قوی و کوشا باشند.»
همچنین شری تورکل، استاد علوم اجتماعی دانشگاه ام.ای.تی کتاب «و سرانجام، زنان» را این‌گونه وصف می‌کند: «هر برگ این کتاب را که می‌خواندم برایم چالشی بود. در مواردی که مخالف بودم مرا سخت به‌فکر فرو می‌برد. آنجا که موافق بودم مدارک و نمونه‌های سودمند بسیاری می‌یافتم. همان چیزی که از یک کتاب خوب انتظار است: تاثیرگذار، گفتمانی علمی، چالش‌برانگیز و پویا.»
جوانا اسکتس نیز در «واشنگتن پست» درباره کتاب «و سرانجام، زنان» می‌نویسد: «کونر برای رسیدن به جامعه‌ای کوشش می‌کند که در آن زنان حق برابر برای گفتار و شنیده شدن داشته باشند. در چنین جامعه‌ای است که یک آینده آزاد، دمکراتیک و مردمی دست‌یافتنی است.»
متن اصلی کتاب «و سرانجام، زنان» اولین بار در سال 2015 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «و سرانجام، زنان»
کتاب «و سرانجام، زنان» از پیشگفتار، ده فصل و یک گفتار پایانی به نام «آری، همه زنان» تشکیل شده است. لُبّ کلام ملوین کونر در کتاب «و سرانجام، زنان» این است که زنان، به دلیل ویژگی‌های زیست‌شناختی‌شان، در عرصه‌های گوناگون جامعه کارآمدتر از مردان‌اند و می‌توانند نقشی مثبت‌تر و سازنده‌تر و انسانی‌تر از مردان داشته باشند.
کونر برتری زنان بر مردان را ریشه‌دار در عوامل زیست‌شناختی و تکاملی می‌داند و در کتاب «و سرانجام، زنان» نشان می‌دهد که تفاوت زن و مرد از تفاوت‌هایی در مغز و بدن این دو جنس می‌آید نه از گفتمان‌های فرهنگی.
کونر در کتاب «و سرانجام، زنان» بحثی علمی را پیش می‌کشد تا ضرورتی جامعه‌شناختی و فرهنگی را یادآور شود: ضرورت پایان‌دادن به مردسالاری و به‌‌رسمیت‌شناختن جایگاه واقعی زنان در اجتماع.
تأکید کتاب «و سرانجام، زنان» بر اهمیت و تأثیر حضور فعال زنان در عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی و نقشی‌ست که زنان می‌توانند در ساختن جهانی بهتر و انسانی‌تر ایفا کنند.
فصل‌های ده‌گانۀ کتاب «و سرانجام، زنان» عبارتند از: «متفاوت شو؛ یاخته فرمان می‌دهد»، «در هاله‌ای از ابهام»، «ماده‌های مشکل‌پسند، نرهای بی‌قید»، «امکانات عموزاده‌ها»، «برابری در آغاز؟»، «زمینه‌سازی برای چیرگی»، «موی سامسون، پاشنه آشیل»، «مشکل با مردان»، «پرورش دختران» و «میلیاردها برمی‌خیزند».

درباره ملوین کونر، نویسنده کتاب «و سرانجام، زنان»
پروفسور ملوین جوئل کونر (Melvin Joel Konner)، متولد 1946، انسان‌شناس، استاد دانشگاه و پژوهشگر امریکایی است.
ملوین کونر دارای دکترای انسان‌شناسی از دانشگاه هاروارد است. او دو سال، به‌همراه همسرش و به‌قصد تحقیق، در کشور بوتسوانا در افریقا و در میان قبیلۀ کانگ در این کشور، که زندگی‌شان شبیه انسان‌های اولیۀ شکارگر – خوراک‌جو است، زندگی کرده است.
از کونر، به‌جز کتاب «و سرانجام، زنان»، کتاب‌هایی دیگر و نیز مقالات فراوانی در مجلات مهم امریکا و دیگر کشورها منتشر شده است. او همچنین طرف مشورت مجلس سنای امریکا، برای مشکلات پایان عمر و اصلاح نظام بهداشت و تندرستی، بوده است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «و سرانجام، زنان»
کتاب «و سرانجام، زنان: جنسیت، تکامل و پایان تبعیض جنسیتی» با ترجمه و مقدمۀ حسنعلی رونقی در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
دکتر حسنعلی رونقی، متولد فسا، مؤلف، استاد دانشگاه و مترجم ایرانی است. رونقی دارای لیسانس از دانشکده کشاورزی شیراز، فوق لیسانس اقتصاد کشاورزی از دانشگاه جنوبی ایلینوی و دکترای جمعیت و منابع کشوری از دانشگاه ویسکانسین امریکاست.
دکتر رونقی تدریس در دانشگاه ایالتی اوهایو، مدیریت کل صندوق کشاورزی ایران، تدریس در دانشگاه شیراز به‌عنوان استاد مدعو، همکاری با اولین شهردار تهرانِ بعد از انقلاب به‌عنوان مشاور شهردار برای کمک به بهبود ترابری شهر و تدریس در دانشگاه چنگ چونِ چین را در کارنامۀ کاری خود دارد.
از دکتر حسنعلی رونقی چهار کتاب و بیش از سی مقاله در روزنامه‌های ایران و مجله‌های علمی امریکا منتشر شده است. او به ساختن دو آموزشگاه، به‌نام مادر و پدر، در شهر زادگاهش، فسا، کمک کرده است که امروز حدود هزار و دویست دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند. به‌یاری او آموزشگاه دیگری نیز به‌نام دبیرستان دخترانۀ بتول رونقی در دست ساخت است.

رتبۀ کتاب «و سرانجام، زنان» در گودریدز: 3.68 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down