کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | زناشویی | بگومگوهای زندگی مشترک به روایت مدرسه دوباتن
بگومگوهای زندگی مشترک به روایت مدرسه دوباتن شابک: 9786226420846 224 صفحه 185 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 بگومگوهای زندگی مشترک روایت مدرسه دوباتن آلن دوباتن مریم خدادادی علوم انسانی روانشناسی زناشویی

1,237,500 ریال 1,650,000 ریال

ناشر: کرگدن

چاپ سوم

کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» به‌روایت مدرسۀ دو باتن
آیا رابطۀ زناشویی ایدئال رابطه‌ای بدون دعوا و مشاجره و همیشه در صُلح‌وصفاست؟ کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» می‌گوید که چنین نیست و بگومگو امری عادی و طبیعی در زندگی زناشویی است.
کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» روایت «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن از زندگی زناشویی و مشاجرات و جروبحث‌هایی‌ست که بین زوج‌ها درمی‌گیرد.
در کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» به‌سبک‌وسیاق معمول در آثار آلن دو باتن و کتاب‌هایی که در «مدرسۀ زندگی» او نوشته و منتشر می‌شود، یعنی به‌زبانی جذاب و شیرین و ساده و صمیمی، از جروبحث‌های زوج‌ها سخن رفته و ماهیت این جروبحث‌ها و ریشه‌هایشان مورد بررسی قرار گرفته است.
در این کتاب همچنین به این موضوع پرداخته شده که چطور می‌توان با بگومگوهای زندگی مشترک کنار آمد و آن‌ها را پذیرفت و در مواردی تعدیل کرد.
با کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» به درون زندگی زناشویی نگاه می‌کنیم و زوایایی از آن را درمی‌یابیم که چه بسا صرفاً با نگاه به ظاهر زندگی مشترکِ زوج‌ها و آنچه از این زندگی که در جمع به نمایش گذاشته می‌شود به آن‌ها پی نبریم.
کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» کتابی‌ست روان‌شناختی در حوزه خودیاری که هم به زوج‌ها یاری می‌کند که واقع‌بینانه با مسائل زندگی زناشویی‌شان مواجه شوند و هم به کسانی که هنوز وارد زندگی مشترک نشده‌اند یا در آستانۀ زندگی مشترک قرار دارند دیدی روشن‌تر نسبت به زندگی مشترک می‌دهد.

مروری بر کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک»
در کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» از انواع بگومگوهای زوج‌ها و دلایل و انگیزه‌های مختلف این بگومگوها سخن رفته است و همچنین از احساسات متناقض زوج‌ها نسبت به یکدیگر که گاه عاشقانه است و گاه برآمده از نفرت.
با خواندن کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» می‌آموزیم که بگومگو لزوماً نشانۀ بحرانی جدی و عمیق در زندگی زناشویی نیست و امری‌ست طبیعی که باید با آن کنار آمد و البته در مواردی از میزان و شدت آن کاست.
کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» ما را با واقعیت‌های پیچیده و ظریف زندگی زناشویی مواجه می‌کند و به ما می‌گوید که زندگی شیرین و ایدئال، آن تصویر کلیشه‌ای از خوشبختی نیست که در آن زوج‌ها همیشه با هم در اوج تفاهم و صلح‌وصفا به‌سر می‌برند و هیچ مشاجره‌ای بین‌شان درنمی‌گیرد.
این کتاب به ما می‌آموزد که واقع‌بینانه با زندگی زناشویی برخورد کنیم و اختلاف و بگومگو را هم به‌عنوان جزوی از زندگی مشترک بپذیریم و با شناخت ماهیت و ریشۀ انواع بگومگوها، نگذاریم که اختلافات طبیعی و عادی به بحران‌های عمیق و تهدیدی جدی برای زندگی زناشویی‌مان تبدیل شوند.
کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» از سی و هفت فصل تشکیل شده است که عبارتند از: «وقتی بی‌پرده‌تر دعوا می‌کنیم»، «آیا هنوز عاشقم هستی؟»، «چرا نیاز داریم به احساسات ما بی‌اعتنایی نشود؟»، «پنج سؤال که باید درمورد رفتار بد بپرسیم»، «هنر گلایه کردن»، «چالش‌های گفت‌وگو»، «چگونه در زندگی مشترکمان کمتر درگیر دعواهای تلخ شویم»، «وقتی از سرِ احساس گناه دعوا می‌کنیم»، «وقتی برای جلب توجه دعوا می‌کنیم»، «وقتی شریک زندگی‌مان شورِ منطقی بودن را درمی‌آورد»، «وقتی به شریک زندگی‌مان می‌گوییم ما آدمی عادی هستیم و او غیرعادی است»، «وقتی شریک زندگی‌مان نمی‌گذارد رشد کنیم»، «وقتی وسط دعوا شریک زندگی‌مان گریه‌ای عصبی سرمی‌دهد»، «چرا بعضی وقت‌ها کاری می‌کنیم که حال خوب شریک زندگی‌مان را خراب کنیم»، «چرا آدم‌ها در روابطشان حالت تدافعی به خود می‌گیرند»، «تاریخچۀ دعواها»، «دعوا کردن وقتی از رابطۀ جنسی خبری نیست»، «در زوج‌درمانی چه می‌توانیم بیاموزیم؟»، «در باب گرایش به عشق و نفرت مفرط»، «اگر بخواهیم کنترل‌گر نباشیم»، «چرا خشم در عشق جایی دارد؟»، «چرا از شریک زندگی‌مان می‌رنجیم»، «چرا (گاهی) آرزوی مرگ کسانی را می‌کنیم که دوستشان داریم»، «چرا آنچه روزگاری تحسینش می‌کردیم حالا این‌قدر اعصابمان را خرد می‌کند؟»، «عشق و قهر»، «در باب آسیب دیدن وقتی که عمدی پشت آن نبوده است»، «چرا همیشه تقصیر شریک زندگی‌مان است؟»، «چطور "انتقال" باعث می‌شود که زندگی کردن با ما برای دیگری سخت شود»، «کاش هنوز مجرد بودم»، «اگر به‌خاطر تو نبود...»، «مشکلات پنهانی سایر زوج‌ها»، «در زندگی مشترکمان چطور باید دعوا کنیم»، «چطور گله و شکایت کنیم که شریک زندگی‌مان به آن گوش دهد»، «چرا (احتمالاً) آدم خوش‌بیانی نیستیم»، «چرا در صورت بی‌نصیب ماندن از نوازش در زندگی مشترک، بهتر است سکوت نکنیم و بی‌صدا رنج نکشیم»، «اهمیت مشاوره گرفتن در زندگی مشترک» و «تغییری باش که می‌خواهی شاهدش باشی».

درباره آلن دو باتن
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدوده دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمره انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزی را بیاموزد که به درد زندگی روزمرة شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برنده جایزه «یاران شوپنهاور» در جشنواره نویسندگان ملبورن شده است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک»
کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» با ترجمۀ مریم خدادادی در مجموعۀ «خوب زیستن» نشر کرگدن منتشر شده است. این کتاب، هشتمین کتاب از مجموعۀ «خوب زیستن» است، که به‌دبیری بابک عباسی، استادیار واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی، و با مقدمۀ او در نشر کرگدن منتشر شده است.
مجموعۀ «خوب زیستن»، چنانکه در یادداشت دبیر مجموعه اشاره شده، در پی طرح این سؤالات است که در زندگی «چه ارزش‌هایی داشته باشیم، اهدافمان را چگونه انتخاب کنیم، و چگونه با زندگی کنار بیاییم» و «این سؤالِ مهم که چگونه می‌توانیم زندگی را عمیق‌تر، همچون یک اثر هنری، و به‌منزله خلق خویشتن بفهمیم.»
مجموعۀ «خوب زیستن»، باز بنا به آنچه در یادداشت دبیر این مجموعه آمده است، «دعوتی است به فلسفۀ عملی، پرورش و ارتقای هوش عاطفی، انعطاف‌پذیری روانی، و زندگی همراه با حضور و تأمل».
از مریم خدادادی، مترجم کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک»، ترجمه‌های دیگری هم منتشر شده است که بعضی از آن‌ها عبارتند از: «عشق و آگوستین قدیس»، «شش نام زیبایی» (ترجمۀ مشترک با یاسر پوراسماعیل)، «رشک» و «فلسفه قاره‌ای در قرن بیستم».

رتبۀ کتاب «بگومگوهای زندگی مشترک» در گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down