کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | پیروزی
پیروزی شابک: 9786002537133 416 صفحه 550 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 پیروزی پیتر شوایتزر میرجواد سید حسینی علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

2,475,000 ریال 3,300,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «پیروزی» اثر پیتر شوایتزر
راهبرد پنهانی دولت ریگان برای تسریع در فروپاشی شوروی
Victory: the Reagan administration`s secret strategy that hastened the ollapse of the Soviet Union,c1994.
آیا ریگان فقط قصد نابودی اتحاد جماهیر شوروری را در سر داشت؟ آیا سیاست‌های او فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری را سرعت بخشید؟ پیتر شوایتزر در کتاب «پیروزی» ماجرای مبارزۀ رونالد ریگان در کاخ سفید بر کمونیسم را شرح می‌دهد. کتاب جزئیات جذابی از چگونگی تضعیف اقتصاد شوروی و منابع رو به کاهش آن توسط ریگان ارائه می‌کند. ریگان از شخصیت‌هایی بود که در دوره ریاست جمهوری‌اش ابتکارات جدید سیاسی و اقتصادی‌ای را به کار گرفت. در واقع سیاست‌های رونالد ریگان در برابر شوروی نسبت به گذشته از اساس متفاوت بود. ریگان به صورت واضح از مارکسیسم ـ لنینیسم بیزار بود. او اعتقاد داشت که رژیم‌های کمونیستی یک نابهنجاری عظیم هستند. ریگان در بیشتر سخنانش به ضعف اساسی و زیربنایی شوروی اشاره می‌کرد و می‌خواست از این نقاط ضعف برای رسیدن به اهداف راهبردی‌اش سود ببرد. اما بخش بسیار زیادی از راهبردهای ریگان مخفیانه اجرا می‌شدند و فقط چند نفر از مهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور از آن اطلاع داشتند. نویسنده در کتاب «پیروزی» یکی از مبارزات حماسی قرن بیستم را برای خواننده شرح و توضیح می‌دهد. آنچه در دنیا با نام جنگ سرد شناخته می‌شود. ریشه‌های جنگ سرد بر می‌گردد به پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و اتمام اتحاد موقت آمریکا و شوروی بر علیه آلمان نازی. کتاب «پیروزی» فروپاشی شوروی را با توجه به اهداف و سیاست‌های آمریکا بررسی می‌کند.
واشنگتن تایمز درباره کتاب می‌نویسد:
«این کتاب حاصل تحقیقات و گفتگوهایی با رهبران تأثیرگذار و استادان برجستۀ شطرنج نهایی جنگ سرد است. نویسنده جزئیات تاریخی جالبی ارائه می‌دهد که چگونه و تقریبا با ابزاری مسالمت‌آمیز یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های روی زمین فروپاشید.»
درباره کتاب «پیروزی» اثر پیتر شوایتزر
کتاب در 18 فصل به شرح ماجرای راهبردی ریگان در سقوط شوروی می‌پردازد. کیسی و واینبرگر اعضای اول کابینۀ ریگان نقش برجسته و مهمی در راهبردهای او ایفا کردند. کتاب در واقع علاوه بر سیاست‌های آمریکا حاصل مراودات و ارتباطات ریگان با افرادی است که مخفیانه عملیات‌های مربوط را اجرا می‌کردند.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
کیسی به رئیس‌جمهور گفت هر وقت ما سعی می‌کنیم کاری انجام دهیم: «آن کار مثل غربال نشت می‌کند. من قصد دارم عملیات مخفیانه‌ای انجام دهم که واقعا مخفیانه باشد.» ریگان بلافاصله موافقت کرد. این توافق جدید امتیاز سری بودن مطلق را به وجود آورد. گروه برنامه‌ریزی امنیت ملی نه تنها دربارۀ عملیات مخفیانۀ پیشنهادی مورد بحث قرار خواهند گرفت نیز اطلاع قبلی نداشتند. مدارکی که دستیاران کیسی تهیه کرده بودند در پایان جلسه به اعضا داده می‌شد و همان‌جا مورد بحث قرار می‌گرفت. گروه برنامه‌ریزی امنیت‌ملی می‌توانست به تنهایی و بدون اطلاعات کارکنان پشتیبانی تصمیمات خود را اخذ کند. جان لنچوفسکی، مسئول امور شوروی و اروپای شرقی در شورای امنیت ملی، چنین تعریف می‌کند: «ما اطلاع چندانی راجع‌به اتفاقات مخفیانه نداشتیم. کیسی خود عملیاتش را اجرا می‌کرد و بحث‌های سیاسی کمی انجام می‌شد. آن‌ها نمی‌خواستند هیچ‌گونه نشتی رخ دهد.»
این ترتیب فوق‌العاده‌ای برای کیسی و در عین حال نشان‌دهندۀ اعتماد ریگان به او و شاهدی بر میزان قدرت کیسی در تعیین سیاست عملیات مخفیانه بود.
کیسی در بازگشت به لانگلی، با رئیس امور اطلاعات دست داد، گویی که او دی. او بود. او اطلاعات دقیقی دربارۀ مسکو می‌خواست. در اواخر فوریه، او اولین جلسات طولانی خود را با رئیس امور اطلاعات برگزار کرد. بروس کلارک تشکیلات را اداره می‌کرد و کیسی از دستاوردهای او راضی نبود. مطمئنا، دستگاه جاسوسی گزارش‌های بسیاری ارائه می‌داد: برآورد اطلاعات ملی (NIE)، آمار و ارقام محلی، و گزارش‌های اقتصادی دربارۀ موضوعات مختلف بین‌المللی، اما کیسی بیشتر آنها را بیهوده تلقی می‌کرد.
درباره نویسنده کتاب «پیروزی»
پیتر فرانتس شوایتزر نویسنده و مشاور سیاسی آمریکایی است که در سال 1964 به دنیا آمد. او رئیس پاسخگوسازی حکومت (GAI) و سردبیر ارشد سازمان رسانه‌ای محافظه‌کار بریت‌بارت نیوز است. مؤسسۀ پاسخگوسازی حکومت از تعدادی پژوهشگر و روزنامه‌نگار تشکیل شده است. مؤسسه در فسادها و تخلفات دولتی همچنین در زمینۀ سوءاستفاده‌ها و فرارهای مالیاتی تحقیق می‌کند.
پیتر شوایتزر در سال‌های اخیر به سبب پژوهش‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش در امریکا جزو شخصیت‌های مطرح و شناخته شده قرار گرفته است.
شوایتزر سال 2001 پس از آنکه بیل و هیلاری کلینتون کاخ سفید را ترک کردند کتابی با عنوان «کلینتون کش Clinton cash» را نوشت که درباره کمک‌های مالی موسسات خارجی به بنیاد کلینیون و درآمد بیل و هیلاری پس از ریاست جمهوری و ترک کاخ سفید بود. دیگر کتاب‌های پیتر شوایتزر عبارتند از: «اخاذی»، «همه‌شان را دور بینداز»، «معماران نابودی»، «بوش‌ها: سیمای یک خاندان»، «امپراتوری‌های مرموز» و «پول نقد کلینتون».
درباره ترجمه فارسی کتاب «پیروزی»
کتاب «پیروزی» با عنوان فرعی «راهبرد پنهانی دولت ریگان برای تسریع در فروپاشی شوروی» را میرجواد سیدحسینی به فارسی برگردانده است. بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه کتاب را برای علاقه‌مندان منتشر کرده است.
رتبه کتاب «پیروزی» در گودریدز: 3.81 از 5

ادامه keyboard_arrow_down