کتاب | دانش | سلامت | عمومی | غلات و مغز ما
غلات و مغز ما شابک: 9789648898705 352 صفحه 420 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 غلات دیوید پرلماتر کریستین لوبرگ مریم دولت آبادی دانش سلامت عمومی

1,440,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: دات

چاپ دوم

کتاب «غلات و مغز ما» نوشتۀ دکتر دیوید پرلماتر و کریستین لوبرگ
کتابی درباره تأثیر غلات و مواد غذایی مختلف بر اختلالات مغزی. کتاب «غلات و مغز ما: حقایقی شگفت‌انگیز درباره قاتلانِ خاموشِ مغز – کربوهیدرات‌ها، گندم و شکر»، با عنوان اصلی Grain Brain: The Surprising Truth about Wheat, Carbs, and Sugar--Your Brains Silent Killers، ماحصل تحقیقات علمی دکتر دیوید پرلماتر درباره تأثیرات مخرب غلات و مواد غذایی گوناگون بر مغز انسان و نقش آن‌ها در اختلالات مغزی است.
کتاب «غلات و مغز ما» با همکاری کریستین لوبرگ نوشته شده و در آن، مباحث علمی درباره رابطۀ میان خوراک و عارضه‌های مغزی به زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان عادی و غیرمتخصص در مباحث پزشکی بیان شده است.
کتاب «غلات و مغز ما»، چنانکه در یادداشت مریم دولت‌آبادی بر ترجمۀ فارسی این کتاب اشاره شده، نتایج سال‌ها مطالعات آزمایشگاهی و بالینی دیوید پرلماتر است و پرالماتر در این کتاب «به تأثیر غلات بر مغز انسان و نیز آثار زیان‌بار مصرف کربوهیدرات‌ها و شکر می‌پردازد.»
پرلماتر در کتاب «غلات و مغز ما»، چنانکه خود در پیشگفتار این کتاب توضیح می‌دهد، بر آن است که با استناد به مدارک علمی نشان دهد اختلالات مغزی، از جمله بیماری آلزایمر، تقدیر ژن‌ها و دی‌ان‌ای نیست و ریشه در خوراک انسان دارد و برخلاف تصورات و تبلیغات رایج، غلات و میوه‌ها و سایر کربوهیدرات‌ها و همۀ مواد غذایی‌ای که به‌عنوان خوراکی سودمند شناخته می‌شوند، تهدیدی علیه مغز ما هستند.
کتاب «غلات و مغز ما» به زبانی ساده نوشته شده و برای مخاطبان غیرمتخصص نیز کتابی قابل استفاده و سودمند و کاربردی برای پیشگیری از اختلالات مغزی است.
متن اصلی کتاب «غلات و مغز ما» اولین بار در سال 2013 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «غلات و مغز ما»
کتاب «غلات و مغز ما» از پیشگفتاری با عنوان «علیه غلات»، مقاله‌ای با عنوان «ارزیابی وضعیت خود: عوامل خطرآفرین برای شما چیست؟»، سه بخش و مؤخره‌ای با عنوان «حقیقتی مسحورکننده» تشکیل شده است.
بخشهای سه‌گانۀ کتاب «غلات و مغز ما» عبارتند از: «حقایقی درباره غلات سبوس‌دار»، «توان‌بخشی مغز» و «با مغز غلات خداحافظی کنید».
نویسنده در کتاب «غلات و مغز ما»، ضمن شرح و توضیح علمی آسیب‌های غلات برای مغز و عواملی که باعث اختلالات مغزی می‌شوند و مغز ما را تحلیل می‌برند، برنامه‌ای غذایی برای داشتن مغزی سالم ارائه داده است که بنا به تحقیقات او، با اجرای آن می‌توان مغزی سالم‌تر داشت و از اختلالات مغزی پیشگیری کرد.
پرلماتر در بخشی از پیشگفتار کتاب «غلات و مغز ما» درباره هدفش از نگارش این کتاب می‌نویسد: «هدف من از نوشتن کتاب غلات و مغز فراهم آوردن اطلاعاتی صحیح بر اساس دیدگاه‌های متحول‌کننده علمی و فیزیولوژیک امروزی است. این کتاب فراسوی چارچوب باورهای جزمیِ عامیانه و نیز البته خلاف منافع شرکت‌های تولیدکننده این نوع مواد غذایی است. این کتاب روشی جدید برای درک علت اصلی بیماری‌های مغزی را مطرح کرده و البته نویدهایی هم می‌دهد: ما می‌توانیم تا حد زیادی با انتخاب‌های درست در طول زندگی جلو بیماری‌های مغز را بگیریم.»
نویسنده همچنین در پیشگفتار کتاب «غلات و مغز ما» تأکید می‌کند که «این کتاب فقط کتابی دیگر برای رژیم غذایی و یا راهنمایی‌های پیشگیرانه برای سالم ماندن نیست. این کتاب درواقع می‌خواهد اساساً بازی را تغییر دهد.»
پرلماتر در کتاب «غلات و مغز ما» در پی اثبات این است که اختلالات مغزی تقدیری ژنتیکی نیست و می‌توان با اجرای الگوی غذایی درست جلو آسیب‌ها و اختلالات مغزی را گرفت.
در بخشی دیگر از کتاب «غلات و مغز ما» می‌خوانید: «غلاتِ امروزی به صورتی آرام در حال نابود کردن مغز ما هستند. منظورم از "امروزی" فقط آرد سفید تصفیه‌شده، پاستاها و برنج نیست که مخالفان چاقی آنها را زیان‌بار اعلام کرده‌اند؛ منظورم تمامی دانه‌ها و غلات و فرآورده‌های حاصل از آنهاست که به عنوان مواد غذایی سالم و مفید پذیرفته شده‌اند، مثل سبوسِ گندم، سبوسِ جو، هفت‌غله و سایر انواع غلات. در اصل منظور من همۀ مواد غذایی مورد علاقه و قبول ماست که با ارزش‌ترین عضو بدن ما یعنی مغز را تهدید می‌کنند. به شما نشان خواهم داد که چطور میوه‌ها و سایر کربوهیدرات‌ها می‌توانند در درازمدت برای سلامتی مضر باشند و نه‌تنها سبب آسیب به جسم مغز می‌شوند بلکه روند پیری را نیز تسریع می‌کنند. این یک داستان علمی – تخیلی نیست، حقیقتی است مستند.»
کتاب «غلات و مغز ما: حقایقی شگفت‌انگیز درباره قاتلانِ خاموشِ مغز – کربوهیدرات‌ها، گندم و شکر» با ترجمۀ مریم دولت‌آبادی و یادداشتی از مترجم در نشر دات منتشر شده است.

درباره دکتر دیوید پرلماتر و کریستین لوبرگ، نویسندگان کتاب «غلات و مغز ما»
دکتر دیوید پرلماتر (David Perlmutter)، متولد 1954، پزشک عصب‌شناس امریکایی است. پرلماتر عضو کالج تغذیۀ امریکاست و جوایز مختلفی را به‌خاطر فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی‌اش گرفته که از جملۀ آن‌ها می‌توان به جایزه انسان‌دوستی سال از کالج تغذیۀ امریکا و جایزه لینوس پالینگ برای تحقیق پیشگامانه درباره بیماری‌های تحلیل‌برنده سیستم عصبی اشاره کرد. او مقالات فراوانی در کتابهای پزشکی منتشر کرده است. پرلماتر در هیأت مشورتی پزشکی برای نمایش تلویزیونی دکتر آز نیز حضور دارد و در این نمایش و بسیاری از برنامه‌های دیگر رادیویی و تلویزیونی، از جمله سی‌ان‌ان و فاکس نیوز شرکت کرده است.

کریستین لوبرگ (Kristin Loberg)، که در نگارش کتاب «غلات و مغز ما» با دیوید پرلماتر همکاری داشته است، متخصص در تبدیل ایده‌های علمی و تخصصی به کتاب‌های جذاب و عامه‌پسند و پرفروش است و با دانشمندان و متخصصان در این زمینه همکاری‌های موفقی داشته است.

رتبۀ کتاب «غلات و مغز ما» در گودریدز: 3.90 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down