زنان زندگی ام شابک: 9786227280722 176 صفحه 190 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1500 زنان زندگی ایزابل آلنده سعید متین علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکای لاتین

945,000 ریال 1,350,000 ریال

ناشر: برج

چاپ یکم

روایت ایزابل آلنده از زن‌بودن و زندگی و عشق. کتاب «زنان زندگی‌ام: درباره‌ی عشق ناشکیبا، زندگی طولانی و ساحرگان نیک»، با عنوان اصلی Mujeres del alma mía: Sobre el amor impaciente, la vida larga y las brujas buenas، مجموعه‌ای‌ست از روایت‌های کوتاه و جذاب غیرداستانی که عصاره‌ای از خاطرات و تجربه‌های شخصی و تأملات ایزابل آلنده درباره موضوعاتی چون عشق و زندگی و فمینیسم و مسائل زنان در جهان مردانه را در خود دارند.
ایزابل آلنده در کتاب «زنان زندگی‌ام» به‌شیوه‌ای موجز و با نقلی شیرین که جاهایی رنگ طنز به خود می‌گیرد، از زنانگی و زن‌بودن می‌گوید و از اینکه خودش به‌عنوان یک زن چه تجربه‌ای از زندگی و جهان دارد.
در کتاب «زنان زندگی‌ام» با تصویری شخصی از ایزابل آلنده فمینیست و مدافع حقوق زنان مواجه می‌شوید. آلنده در کتاب «زنان زندگی‌ام» به زبانی راحت و صریح و صمیمی با مخاطبان خود سخن می‌گوید و تجربه‌ها و احساسات و خاطرات و تأملات و نظراتش را روی دایره می‌ریزد.
لس‌آنجلس‌تایمز کتاب «زنان زندگی‌ام» را «رهایی‌بخش‌ترین و آزادترین کتاب ایزابل آلنده» و آسوشیتدپرس آن را «کاوشی جسورانه درباب زنانگی، فمینیسم، فرزندپروری، سالمندی، عشق و هرآنچه زندگی است» توصیف کرده است.
متن اصلی کتاب «زنان زندگی‌ام» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است. ایزابل آلنده این کتاب را در دوران همه‌گیری کرونا و قرنطینۀ خانگی نوشته و در آن به کرونا هم اشاره کرده است.

مروری بر کتاب «زنان زندگی‌ام»
ایزابل آلنده کتاب «زنان زندگی‌ام» را با خاطراتی در این باب آغاز می‌کند که چطور شد که او از کودکی و دوران مهدکودک فمینیست بار آمد. آلنده با این شروع، به کودکیِ تلخ و دشوارش نقب می‌زند و به رنج‌هایی که مادرش به‌عنوان یک زن کشیده است و این‌گونه، خیلی کوتاه و فشرده و با آمیزه‌ای از طنز و شوخ‌طبعی و قریحۀ قصه‌پرداز خود، به مخاطبانش می‌گوید که چرا از کودکی فمینیست بوده است و این بحث را در فصل‌هایی دیگر از کتاب «زنان زندگی‌ام» هم ادامه می‌دهد و ریشه‌های خشم خود از مرسالاری و مبارزه‌اش برای احقاق حقوق زنان را می‌کاود.
در واقع می‌توان گفت فمینیسم و نقد جامعه و نظام و فرهنگ مردسالار و انتقاد از خشونت علیه زنان موضوع محوری کتاب «زنان زندگی‌ام» و عاملی‌ست که فصل‌های کوتاه این کتاب را به هم متصل می‌کند.
اما آلنده در کتاب «زنان زندگی‌ام» نه فقط از منظری تئوریک، بلکه بیشتر از منظری شخصی از فمینیسم سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که فمینیسم و مبارزه با نظام مردسالار چگونه در وجود او نهادینه شده و با گوشت و خونش آمیخته است. او فمینیسم شخصی خودش را در «زنان زندگی‌ام» روایت می‌کند. در جای‌جای این روایت، مادر ایزابل آلنده جایگاهی ویژه دارد. او مدام خاطراتی از مادرش نقل می‌کند و ضمن نقل این خاطرات و روایت پاره‌هایی از سرگذشتش، فرهنگ مردسالار و ویژگی‌های این فرهنگ را می‌کاود.
خشونت علیه زنان در نقاط مختلف دنیا یکی از موضوعات اصلی کتاب «زنان زندگی‌ام» است. آلنده در این کتاب جابجا از این خشونت سخن می‌گوید و به نقد آن و نقد جهان مردانه و نظام مردسالاری که این خشونت از دل آن بیرون آمده است می‌پردازد.
ایزابل آلنده در کتاب «زنان زندگی‌ام» به شکل‌های گوناگونِ خشونت علیه زنان، از خشونت‌های خانگی و خشونت در متن زندگی روزمره گرفته تا خشونت‌های برآمده از جنگ‌ها، اشاره می‌کند و تاریخِ دشوار زیست زن را در متنِ تاریخ و فرهنگ و جامعۀ مردسالار روایت می‌کند.
او همچنین به شور عاشقانه و عشق‌و‌عاشقی‌های خودش در گذشته اشاره می‌کند و از آنچه زنانگی نامیده می‌شود سخن می‌گوید و نیز از تجربه‌اش از سالخوردگی و تحول احساسات عاشقانه‌اش در پیری و اینکه امروزه به عشق و شور عاشقانه چطور می‌نگرد و به‌عنوان زنی سالخورده چه نگاهی به خودش دارد. در کتاب «زنان زندگی‌ام» از رسوم جدید عشق‌ورزی و روابط عاطفی و عاشقانه در عصر اینترنت و فضای مجازی هم سخن رفته است.
آلنده در جاهایی از کتاب «زنان زندگی‌ام» هم به آثارش گریز می‌زند. او، هم قصه‌پردازی چیره‌دست است و هم رند و شوخ‌طبع و صریح و بی‌تعارف و این ویژگی‌ها از عوامل مهم جذابیت کتاب «زنان زندگی‌ام» هستند. او در این کتاب اگرچه از واقعیت‌ها می‌گوید اما واقعیت‌ها را به‌شیوه‌ای قصه‌وار نقل می‌کند و چاشنی طنز و شوخ‌طبعی هم به آن می‌زند؛ همچنین بی‌تعارف از خودش سخن می‌گوید و با صراحت جهان مردسالار را نقد می‌کند و از مسائل و بحران‌هایی که زنان در چنین جهانی با آن‌ها درگیرند می‌گوید.

درباره ایزابل آلنده، نویسنده کتاب «زنان زندگی‌ام»
ایزابل آلنده، متولد 1942 در پرو، داستان‌نویس و نویسنده آثار غیرداستانی و روزنامه‌نگار شیلیاییِ ساکن و تبعۀ امریکا و از فعالان و مدافعان حقوق زنان است. پدرش، توماس آلنده، دبیر دوم سفارت شیلی در پرو و پسرعموی سالوادور آلنده، رئیس جمهور شیلی در سالهای 1970 تا 1973، بود. او در سال 1945 زن و فرزندان خود را رها کرد و ناپدید شد. با ناپدیدی پدر، مادرِ ایزابل آلنده با بچه‌هایش به شیلی بازگشت. چند سال بعد مادر با مرد دیگری ازدواج کرد که او هم دیپلمات بود و به‌واسطۀ شغل ناپدری بخشی از کودکی و دوران تحصیل ایزابل آلنده در لبنان و بولیوی گذشت. از کودکی به مطالعه علاقه داشت و ویلیام شکسپیر نویسنده مورد علاقه‌اش بود. سالوادور آلنده که رییس جمهور شیلی شد، ناپدریِ ایزابل آلنده را به سفیری شیلی در آرژانتین منصوب کرد. بعد از کودتای پینوشه و سرنگونی دولت آلنده، به مادر و پدرخوانده ایزابل آلنده سوء‌قصد شد که البته آن‌ها از این سوء‌قصد جان سالم به‌در بردند. ایزابل نیز به مرگ تهدید شد و به ونزوئلا گریخت. در سیزده سالی که در ونزوئلا بود برای یکی از معروف‌ترین روزنامه‌های آن کشور مقاله می‌نوشت و مدتی هم به‌عنوان مدیر مدرسه مشغول به کار شد. نخستین رمان ایزابل آلنده با عنوان «خانۀ ارواح»، که مشهورترین اثر اوست، در سال 1982 و بعد از دوران شکوفایی ادبیات امریکای لاتین منتشر شد و آلنده را به‌عنوان نویسنده‌ای مطرح به دنیا شناساند.
آثار داستانی ایزابل آلنده عمدتاً از نوع ادبیات رئالیسم جادویی‌اند. از دیگر آثار او می‌توان به «گلبرگی از دریا»، «جنگل کوتوله‌ها» و «دخترِ بخت» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «زنان زندگی‌ام»
کتاب «زنان زندگی‌ام: درباره‌ی عشق ناشکیبا، زندگی طولانی و ساحرگان نیک» با ترجمۀ سعید متین در نشر برج منتشر شده است. سعید متین، متولد 1365، مترجم ایرانی است. متین تحصیلکرده رشته‌های زبان و ادبیات اسپانیایی و فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران است. او آثاری را از حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال به فارسی ترجمه کرده است. از ترجمه‌های سعید متین می‌توان به کتاب‌های «نیم‌قرن با بورخس»، «ادگار آلن پوی جوان: قتل عجیب ماری روژه»، «ادگار آلن پوی جوان: راز جنایت خیابان مورگ»، «یک عدد بهترین دوست به فروش می‌رسد»، «یک عدد مامان به فروش می‌رسد»، «یک عدد بابا به فروش می‌رسد» و «روزگار سخت» اشاره کرد.
کتاب «زنان زندگی‌ام» را علی‌اکبر عبدالرشیدی نیز با عنوان «روح یک زن» به فارسی ترجمه کرده است. این ترجمه در نشر نون منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «زنان زندگی‌ام» در گودریدز: 4.04 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده