کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | سبک زندگی | کتاب کوچک لوکا
کتاب کوچک لوکا شابک: 9786229801031 334 صفحه 470 گرم قطع: جيبی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 کتاب کوچک لوکا مایک وایکینگ ملیحه فخاری علوم انسانی روانشناسی سبک زندگی

1,540,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: کتاب مجازی

چاپ دهم

نقشه‌ای برای یافتن خوش‌حالی. مایک وایکینگ در «کتاب کوچک لوکا: رازهای خوش‌حال‌ترین مردم دنیا» مخاطبان خود را به نقاطی از دنیا می‌برد که در هر یک از آن‌ها شاخص یا شاخصه‌هایی از خوش‌حالی و رضایت از زندگی، مثبت است و مردم از جنبه‌هایی به خوش‌حالی و رضایت از زندگی دست یافته‌اند.
«کتاب کوچک لوکا»، با عنوان اصلی The Little Book of Lykke: Secrets of the Worlds Happiest People، یک کتاب انگیزشی کوچک و جمع‌وجور درباب راههای رسیدن به خوش‌حالی و تولید خوش‌حالی، یعنی به دست آوردن و ایجاد همان چیزی‌ست که دانمارکی‌ها به آن «لوکا» می‌گویند.
مایک وایکینگ در «کتاب کوچک لوکا» خوانندگان خود را در خوش‌حال‌ترین ممالک دنیا می‌گرداند و جلوه‌های گوناگون و متنوع و رنگارنگ خوش‌حالی و عواملی را که در نقاط مختلف دنیا به خوش‌حالی منجر شده‌اند، با زبانی گرم و صمیمی و خودمانی به آن‌ها معرفی می‌کند.
در «کتاب کوچک لوکا» آداب خوش‌حالی و خوش‌حال‌کردن دیگران را یاد می‌گیریم و با هزار نکتۀ ریز و درشت درباره خوش‌حالی و چگونگی رسیدن به رضایت از زندگی آشنا می‌شویم.
مایک وایکینگ در «کتاب کوچک لوکا» بر آن است که انواع و اقسام کلیدهایی را که برای گشودن گنج شادی و خوشبختی در نقاط مختلف عالم وجود دارند به دست خوانندگانش بدهد و به آن‌ها بیاموزد که از چه راههایی می‌توانند شاد و خوش‌حال باشند و از زندگی‌شان رضایت داشته باشند و نیز دیگران را به خوش‌حالی و رضایت برسانند.
متن اصلی «کتاب کوچک لوکا» اولین بار در سال 2017 منتشر شده است. این کتاب جزو پرفروش‌های «نیویورک تایمز» بوده است.

مروری بر «کتاب کوچک لوکا»
در «کتاب کوچک لوکا»، چنانکه پیش‌تر اشاره شد، صحبت از خوش‌حالی است. «کتاب کوچک لوکا» در واقع ماحصل و فشرده پژوهش نویسنده درباب خوش‌حالی و علل و عوامل آن و نیز تأثیرات آن است.
مایک وایکینگ، به‌عنوان مدیر عامل مؤسسۀ شادی‌پژوهی در کپنهاگ، در «کتاب کوچک لوکا» آنچه را از پژوهش‌هایش درباره میزان و درک و تولید خوشحالی به دست آورده، به زبانی ساده و صمیمی با مخاطبان خود در میان می‌گذارد. او در این کتاب بر آن است که نشان دهد شادی چیزی ورای قومیت و ملیت و نژاد و رنگ پوست است و عاملی‌ست که مردم همۀ دنیا را با فرهنگ‌های گوناگون به هم متصل می‌کند.
«کتاب کوچک لوکا» سفری‌ست برای یافتن شادی و مصادیق آن و نیز درک و اندازه‌گیری آن در جوامع و فرهنگ‌های مختلف و درک اینکه مردم خوش‌حال و راضی دنیا چگونه به چنین حسی رسیده‌اند.
وایکینگ بعد از طرح مباحثی مقدماتی، بحث خود را درباب شادی، با کشور خودش، دانمارک، شروع می‌کند که جزو صدرنشین‌های فهرست کشورهای خوش‌حال جهان است. با این حال وایکینگ معتقد است که خوش‌حالی فقط منحصر به دانمارک و دیگر کشورهای اسکاندیناوی نیست و می‌شود آن را در جاهای دیگر جهان هم پیدا کرد. او می‌گوید: «ما می‌تونیم از مردم سراسر دنیا درس‌های خوش‌حالی رو یاد بگیریم. کلیدهای خوش‌حالی در سراسر زمین پنهان شده، این وظیفه‌ی ماست که اون‌ها رو جمع کنیم.»
در «کتاب کوچک لوکا» شش فاکتور برای خوش‌حالی در نظر گرفته شده و نویسنده فصل‌هایی را به هر یک از این فاکتورها اختصاص داده و درباره‌شان بحث کرده است. او در «کتاب کوچک لوکا» توضیح می‌دهد که چطور می‌شود خوش‌حالی را اندازه گرفت و نیز درباره ابعاد مختلف خوش‌حالی حرف می‌زند.
وایکینگ در «کتاب کوچک لوکا» می‌خواهد یادمان بدهد که چطور با مثبت‌اندیشی و کنار هم چیدن قطعات مختلف خوش‌حالی، که در این کتاب از آن‌ها سخن رفته، به رضایت از زندگی دست یابیم.
وایکینگ اما در «کتاب کوچک لوکا» صرفاً به عوامل فردی رسیدن به خوش‌حالی توجه ندارد و از عوامل و شاخص‌های اجتماعی دخیل در خوش‌حالی و دست‌یابی به احساس رضایت از زندگی نیز می‌گوید. او به عواملی چون ارتقای بهداشت عمومی و شیوه شهرسازی و توجه به مکان‌های عمومی و نظایر این‌ها نیز، به‌عنوان عوامل ایجاد خوش‌حالی، اشاره می‌کند و اهمیت آن‌ها را در ایجاد خوش‌حالی یادآور می‌شود.
«کتاب کوچک لوکا» از نُه فصل تشکیل شده که عبارتند از: «نقشه‌ی گنج»، «چطوری خوش‌حالی رو اندازه می‌گیرین؟»، «با هم بودن»، «پول»، «سلامتی»، «آزادی عمل»، «اعتماد»، «مهربانی» و «ساختن پازل خوش‌حالی».
در بخشی از «کتاب کوچک لوکا» می‌خوانید: «هدف این کتاب کوچیک، شمردن چالش‌های پیش روی ما نیست. من خودم به نحو دردناکی از مشکلاتی که خیلی‌ها دارن آگاهم، این که چه دوران بحرانی‌ای رو سپری می‌کنن و این‌ که اکثریت مردم چه سهم وحشتناکی از این مشکلات دارن. اما این روزها دیگه نمی‌تونیم از پس ترس، بی‌اعتمادی و بدبینی بربیایم. این‌ها هرگز ما رو به سوی جهانی شادتر نمی‌برن.
چیزی که ما رو به جلو می‌بره، روح اعتماد و همکاری و درک این موضوعه که ما همگی، حواس‌مون به هم‌دیگه هست. چیزی که ما رو به جلو می‌بره، رهایی از ترس و مهربانی کردن با غریبه‌هاست. چیزی که ما رو به سمت جلو سوق می‌ده، طراحی مجدد شهرها به منظور اطمینان از بهداشت، خوش‌حالی و حذف برچسب قیمت از کیفیت زندگیه.»

درباره مایک وایکینگ، نویسنده «کتاب کوچک لوکا»
مایک وایکینگ (Meik Wiking)، متولد 1978، نویسنده دانمارکی کتاب‌هایی در حوزه شادی و شادی‌پژوهی است. او مدیرعامل مؤسسۀ شادی‌پژوهی کپنهاگ و از متخصصان پیشرو در زمینۀ خوش‌حالی در جهان است و با کشورهای مختلف دنیا برای کشف و بررسی راه‌های رضایت از زندگی همکاری می‌کند. وایکینگ چنان با علاقه و وسواس به پژوهش درباره شادی و درک خوش‌حالی و کیفیت زندگی مشغول است که یک‌نفر را به‌طور اختصاصی به این کار گماشته که لبخندهای مردم در کافی‌شاپ‌ها را بشمارد.
از مایک وایکینگ، پیش از «کتاب کوچک لوکا»، کتاب دیگری هم درباره خوش‌حالی، به نام «کتاب کوچک هوگا: رازهای دانمارکی خوش‌حال زیستن»، منتشر شده است که آن کتاب نیز، مانند «کتاب کوچک لوکا»، با استقبال مواجه شد و در فهرست پرفروش‌های «نیویورک تایمز» قرار گرفت.

درباره ترجمۀ فارسی «کتاب کوچک لوکا»
«کتاب کوچک لوکا: رازهای خوش‌حال‌ترین مردم دنیا» با ترجمۀ ملیحه فخّاری در نشر کتاب مجازی منتشر شده است. ملیحه فخاری، متولد 1368، مترجم ایرانی است. کتاب‌های «بادام»، «شه‌مات ملکه» و «کتاب کوچک هوگا: رازهای دانمارکی خوش‌حال زیستن» دیگر ترجمه‌های اوست.

رتبۀ «کتاب کوچک لوکا» در گودریدز: 3.97 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم