نقشه جدید جهان شابک: 9786002537904 536 صفحه 530 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 700 نقشه جدید جهان دانیل یرگین امیر میرحاج علوم انسانی جامعه شناسی جامعه شناسی اقتصادی

2,212,500 ریال 2,950,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ سوم

کتاب «نقشۀ جدید جهان» نوشته دانیل یرگین
انرژی، تغییرات اقلیمی و تقابل ملت‌ها
The new map: energy,climate,and the clash of nations,
امروزه جهان با تغییرات بسیاری روبه‌روست. از تغییرات اقلیمی و دگرگونی‌های طبیعت گرفته تا تحولات سیاسی و اقتصادی. در این میان انرژی و تغییرات ناشی از آن در جریان‌های جهانی بسیار تأثیرگذار است. به عقیده بعضی پژوهشگران تغییرات آب و هوایی و چگونگی تأمین انرژی در جهان سبب نقشه‌ای جدید خواهد بود. کتاب «نقشۀ جدید جهان» نوشته دانیل یرگین به دنبال توضیح و شفاف‌سازی این نقشۀ جدید است. یرگین در مقدمه می‌نویسد: «روابط بین ایالات متحده و چین با چه سرعتی (و به طور بالقوه خطرناکی) از تعامل به رقابت استراتژیک و آنچه به‌نظر می‌رسد جنگ سرد باشد، تغییر می‌کند؟ خاورمیانه که هنوز یک‌سوم کل نفت جهان و مقدار قابل توجهی از گاز طبیعی آن را تأمین می‌کند، چقدر ناپایدار است؟ چگونه سیستم آشنای نفت و خودروها، که بیش از یک قرن سابقه دارد، اکنون با انقلاب جدید حمل و نقل به چالش کشیده شده است.» یرگین معتقد است تحولات و سیاست‌های جدید کشورها را تحولات انرژی سوق می‌دهد.
درباره کتاب «نقشۀ جدید جهان»
کتاب در چندین قسمت به جغرافیای سیاسی و انرژی می‌پردازد. تحولات جهان و تغییر وضعیت انرژی در بازارهای جهانی، همچنین نقش آمریکا در جهان از مواردی هستند که در کتاب به آنها پرداخته شده است.
نخستین بخش «نقشۀ جدید آمریکا» نام دارد. در این قسمت موارد مربوط به مبحث نظیر کشف نفت شیل، صادرکنندۀ جدید گاز، نبردهای خطوط لوله، بستن و بازکردن: مکزیک و برزیل و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرند. در مبحث بعدی که «نقشۀ روسیه» نام دارد، نویسنده به پروژۀ بزرگ پوتین، بحران گاز، درگیری بر سر امنیت انرژی، نفت و دولت و موارد دیگر پرداخته است. «نقشۀ چین» عنوان دیگر کتاب است و در آن مباحثی مانند: زمین خطرناک، خردمندی نسل آینده، کشتی‌های گنجِ جدید چین، آزمایش احتیاط و... شرح داده می‌شوند. در قسمت دیگر کتاب با عنوان «نقشۀ خاورمیانه» نویسنده به انقلاب ایران، جنگ در خلیج‌فارس، جنگ سرد در منطقه، مبارزه برای عراق، ظهور مدیترانه شرقی و... می‌پردازد. «نقشۀ راه» و «نقشۀ آب و هوا» از دیگر عناوین کتاب هستند که با شرکت‌های فناوری خودرو، تحول انرژی، فناوری‌های پیشرو، توافق‌های سبز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. درنهایت کتاب با «نتیجه‌گیری: آیندۀ از هم گسیخته» به پایان می‌رسد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
یک روز صبح در سال 2007 مارک پاپا برای جلسۀ هیئت مدیره در هیوستون آماده می‌‌شد. او مدیرعامل ای.او.جی، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های مستقل در شیل بارنت بود. در حالی‌که به اسلایدهایی که به مقدار گاز یافت شده توسط ای.او.جی در بارنت اشاره داشت، نگاه می‌کرد، ذهنش در مسیری آزاردهنده قرار گرفته بود. پاپا فکر کرد اندازه‌ها تغییر کرده است. ای.او.جی به عنوان یک شرکت، در گذشته برای ذخایر گاز طبیعی خود به میلیاردها فوت مکعب فکر می‌کرد. اکنون، با تمام گاز شیل موجود در بارنت، در مورد واحدهایی هزار برابر بزرگ‌تر صحبت می‌کرد، تریلیون فوت مکعب. این واحد، تا زمان بارنت، معمولا مختص چیزی مانند اندازه‌گیری کل ذخایر گاز ایالات متحد بود، نه منابع یک شرکت واحد!
شرکت‌های دیگر در حال یافتن مقادیر مشابهی بودند. پاپا اعداد را در ذهنش جمع کرد. نتیجه نگران کننده بود. وی فهمید: «این امر بر بازار گاز طبیعی تأثیر می‌گذارد.»
پاپا نگاهِ استاد شیمی را داشت که تازه فهمیده بود برای تدریس دیر شده است. وی در خارج از پیتسبورگ بزرگ شده بود و پس از آنکه با بروشور یک شرکت نفتی روبرو شد، تصمیم گرفت در دانشگاه پیتسبورگ مهندسی نفت بخواند.
او یک‌بار گفت:«این غیر علمی به نظر می‌رسد، اما بیشتر مناطقی که نفت در آن پیدا می‌شود نسبتا گرم است. من گرما را دوست دارم.»
پاپا در طول زندگی حرفه‌ای خود یاد گرفته بود نگاهش کلان باشد و تصویر بزرگ را مدنظر داشته باشد. او یک‌بار برای اقتصاددانی کار کرده بود که از نزدیک اوپک و نوسانات بازار نفت را دنبال می‌کرد. پاپا گفت: «فهمیدم که بهتر است به عرضه و تقاضا توجه کنی. من فرایند عرضه و تقاضا را دوست دارم.»
درباره نویسنده کتاب «نقشۀ جدید جهان»
دانیل هاوارد یرگین مورخ اقتصادی و کارشناس انرژی آمریکایی است که در سال 1947 به دنیا آمد. مقالات یرگین تاکنون در وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، واشینگتن پست و فایننشال تایمز منتشر شده است. او همچنین چندین کتاب در حوزۀ انرژی و اقتصاد جهان نوشته است. یرگین برای تألیفاتش برندۀ جایزۀ پولیتزر نیز شده است. همچنین به سبب نگارش کتاب نقشۀ جدید جهان او برندۀ جایزۀ نویسندۀ سال در حوزۀ انرژی از سوی انجمن انرژی ایالات متحده شد.
یرگین اکنون مدیر نهادهایی مانند شورای روابط خارجی و انجمن انرژی آمریکاست.
دیگر آثار دانیل هاوارد یرگین عبارتند از: «دستاورد: جستجوی حماسی برای نفت»، «پول و قدرت»، «جستجو: انرژی»، «امنیت و بازسازی جهان مدرن»، «تکه‌پاره‌های صلح: ریشه‌های جنگ سرد»
درباره ترجمه کتاب «نقشۀ جدید جهان»
کتاب «نقشۀ جدید جهان» با عنوان فرعی «انرژی، تغییرات اقلیمی و تقابل ملت‌ها» را امیر میرحاج به فارسی برگردانده است. بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه کتاب را برای دوستداران مطالعه چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «نقشۀ جدید جهان» در گودریدز: 4.2 از 5

ادامه keyboard_arrow_down