کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | چگونه سکولار نباشیم؟
چگونه سکولار نباشیم؟ شابک: 9786008091936 208 صفحه 270 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 چگونه سکولار نباشیم؟ جیمز کی. ای. اسمیت حامد قدیری علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

735,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: ترجمان علوم انسانی

چاپ یکم

کتاب «چگونه سکولار نباشیم: تقریری از اندیشۀ چارلز تیلور» نوشتۀ جیمز کی. ای. اسمیت
روایتی خلاصه‌شده و به زبانی ساده و آسان‌فهم از کتاب «عصر سکولار» چارلز تیلور. کتاب «چگونه سکولار نباشیم: تقریری از اندیشۀ چارلز تیلور»، با عنوان اصلی How (Not) to Be Secular: Reading Charles Taylor، کتابی است که جیمز کی. ای. اسمیت در آن، مباحثِ مطرح در کتاب مهم «عصر سکولار» چارلز تیلور را خلاصه و به زبانی ساده و شیرین بیان کرده است.
چارلز تیلور در کتاب «عصر سکولار» سِیرِ شکل‌گیری سکولاریسم در غرب را شرح داده و مسائلی را مطرح کرده که جوامع امروزی غرب، به‌واسطۀ سکولاریسم، با آن‌ها مواجهند و رویکردهای مختلف جوامع غربی به سکولاریسم را مورد بحث قرار داده است.
کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» امکانی فراهم می‌آورد برای آشنایی اولیه با اصل و اساس دیدگاه‌ها و مفاهیمی که چارلز تیلور در کتاب «عصر سکولار» از آن‌ها سخن گفته است.
کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» هم می‌تواند کسانی را که می‌خواهند کتاب «عصر سکولار» را بخوانند و برای خواندنش نیاز به یک آشنایی اولیه با مباحث اصلی آن کتاب دارند یاری کند و هم می‌تواند برای کسانی که آن کتاب را خوانده‌اند اما برای درک بعضی قسمت‌هایش نیاز به خواندن شرحی ساده‌تر از آن دارند کتابی مفید و کارآمد باشد.
کتاب «سکولار نباشیم؟» همچنین فتح بابی است برای ورود به پاره‌ای از مباحث فلسفی و اعتقادی مهم و حساس جهان امروز و تأمل در آن‌ها.
متن اصلی کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» اولین بار در سال 2014 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟»
کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» از یکی از موضوعات مهم مطرح در جهان امروز، یعنی جایگاه دین در عصر مدرن و سکولار، سخن می‌گوید. موضوع این کتاب همان موضوعی است که چارلز تیلور در کتاب «عصر سکولار» به‌تفصیل به آن پرداخته است. تیلور در کتاب «عصر سکولار» رَوَند گذار جوامع غربی به دوران مدرن و عصر سکولار را شرح داده است و جیمز کی. ای. اسمیت در کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟»، چنانکه در مقدمۀ حامد قدیری بر ترجمۀ فارسی این کتاب توضیح داده شده، «تلاش کرده تا شاخ‌وبرگ انبوهِ تحلیل و استدلال تیلور در کتاب عصر سکولار را کمی هرس کند و مدعای او را در قالبی ساده‌تر و تُنک‌تر به ما عرضه کند» و باز بنا به آنچه در همین مقدمه اشاره شده کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» را می‌توان «دروازه‌ای به سرزمین پرفرازونشیبِ عصر سکولار دانست.»
اسمیت در کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» مباحث تیلور در کتاب «عصر سکولار» را به زبانی ساده و شیرین بازگو می‌کند و توضیح می‌دهد و از همین رو کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» کتابی مناسب و قابل فهم برای مخاطبان غیرمتخصص در مباحث فلسفی مربوط به سکولاریسم و دین اما علاقمند به این مباحث است.
اسمیت خود در پیش‌گفتار کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» درباره رویکرد و هدفش در این کتاب و نسبت کتابش با کتاب «عصر سکولار» چارلز تیلور و شیوه‌اش در بیان خلاصۀ مباحث تیلور در آن کتاب، می‌نویسد: «هدف من ارائۀ شرح مختصری است که مخلصِ منطق و گام‌های استدلال تیلور را بشناساند. چه‌بسا بتوان گفت که من از جنگل عصر سکولار نقشه‌ای به خوانندگان می‌دهم به این امید که امکانِ موقعیت‌یابی را طوری برایشان فراهم کنم که بتوانند واردِ جنگل انبوهِ کتاب تیلور شوند و به همۀ درختانِ آنجا توجه داشته باشند. من در فرایند تلخیص و ذکر جانِ کلام استدلال و تحلیلِ تیلور تلاش کرده‌ام که برخی از مدعیاتِ او را چنان پرداخت کنم که دلالتِ وجودی‌شان عیان شود. این کار را گاهی با ارائۀ مثال‌هایی از مسائل فرهنگیِ معاصر انجام می‌دهم که شاید نزد خوانندگانِ جوان‌تر طنین بیشتری داشته باشند. البته کسانی که نمی‌توانند دل به دریای آن مجلد قطور و عظیم بزنند می‌توانند این کتاب را مستقلاً بخوانند ولی غرضِ کتابِ مختصر من آن است که درنهایت قرینِ کشتی مادر، که همان کتاب پرجلالتِ تیلور است، بماند. اما آن‌هایی که در ساحلِ آرامش این کتاب را پی می‌گیرند باید بدانند که ساختار آن با طرح کلی تیلور هم‌ساز است: پنج فصل من متناظرند با پنج بخش عصر سکولار و در آن فصول نیز قسمت‌های من کمابیش متناظرند با فصول تیلور.»
کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟» از پیشگفتار، درآمدی با عنوان «اکنونِ تحتِ فشارِ قیچی‌وار: سکونت در عصرِ سکولار» و این پنج فصل تشکیل شده است: «اصلاح اعتقاد: امر سکولار به مثابۀ دستاوردِ مدرن»، «مسیر دینی به‌سوی اومانیسم انحصاری: از دئیسم به الحاد»، «رخوت ساحت درون‌ماندگار: "حس" عصر سکولار»، «مناقشه در برنهاد سکولاریزاسیون» و «چگونه نزیستن در عصر سکولار».

درباره جیمز کی. ای. اسمیت، نویسنده کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟»
جیمز کی. ای. اسمیت (James K. A. Smith)، متولد 1970، فیلسوف کانادایی – امریکایی است. اسمیت استاد فلسفه در دانشگاه کالوین و سردبیر مجلۀ ادبیِ تصویر است. او متفکر و پژوهشگری است که پژوهش‌هایش مرز میان فلسفه و الهیات و اخلاق و زیبایی‌شناسی و علم و سیاست را دربرمی‌گیرد. از جمله آثار جیمز کی. ای. اسمیت می‌توان به «شما همان چیزی هستید که دوست دارید: قدرت معنوی عادت»، «چگونه در زمان ساکن شویم: درک گذشته، رویارویی با آینده، زندگی صادقانه در حال حاضر»، «در جاده با سنت ‌آگوستین: معنویت دنیای واقعی برای قلب‌های بی‌قرار»، «شاگردی در زمان حال: تأملاتی در ایمان و فرهنگ»، «سقوط تفسیر: مبانی فلسفی برای هرمنوتیک خلاق» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «چگونه سکولار نباشیم؟»
کتاب «چگونه سکولار نباشیم: با ترجمه و مقدمۀ حامد قدیری در انتشارات ترجمان منتشر شده است. دکتر حامد قدیری پژوهشگر فلسفه، استاد دانشگاه و مترجم ایرانی است. قدیری دارای دکترای فلسفه از دانشگاه تربیت مدرس است. او همچنین سطوح عالی حوزوی را در قم و تهران گذرانده است. قدیری در فلسفه بیشتر به حوزه‌های متافیزیک تحلیلی، فلسفۀ دین، منطق و فلسفۀ منطق و فلسفۀ زبان گرایش دارد. او پادکست لوگوس را، به‌قصد بیان مسائل و مباحث فلسفی برای مخاطبان عام و آشنا کردن آن‌ها با فلسفه و علاقمند کردنشان به فلسفه‌ورزی، راه‌اندازی کرده است.
از ترجمه‌های حامد قدیری می‌توان به کتاب‌های «مرگ با تشریفات پزشکی: آنچه پزشکی درباره مُردن نمی‌داند»، «سلطنت ترس»، «رستاخیز داعش» و «اینترنت ما: اطلاعات زیاد و فهم کم در عصر کلان‌داده» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم