کتاب | علوم انسانی | مدیریت | عمومی | ذهن متمرکز
ذهن متمرکز شابک: 9786227089172 264 صفحه 290 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 متمرکز مایکل هایت لیلا حیدری علوم انسانی مدیریت عمومی

2,313,000 ریال 2,570,000 ریال

ناشر: آریانا قلم

چاپ چهارم

کتاب «ذهن متمرکز» نوشتۀ مایکل هایت
راهنمایی برای بهره‌وری در کار و زندگی از طریق افزایش تمرکز. کتاب «ذهن متمرکز: سیستمی برای افزایش تمرکز و بهره‌وری در کار و زندگی»، با عنوان اصلی Free to Focus: A Total Productivity System to Achieve More by Doing Less، کتابی است که با خواندن آن یاد می‌گیریم چطور از آنچه حواس‌مان را از کار اصلی‌ای که باید انجام دهیم پرت می‌کند اجتناب کنیم و با تمرکز بیشتر، بهره‌وری را در کار و زندگی‌مان افزایش دهیم.
مایکل هایت در کتاب «ذهن متمرکز» نشان می‌دهد که کلید بهره‌وری در کار، بیشتر کار کردن و زدن از تفریح و اوغات فراغت و امور دیگر زندگی نیست و راز بهره‌وری در کار در تمرکز و مدیریت زمان نهفته است. این البته کاری است دشوار، اما کتاب «ذهن متمرکز» راهکارهایی را ارائه می‌دهد که بر این دشواری فائق آییم و زندگی شغلی مطلوب‌تری داشته باشیم. آموزه‌های کتاب «ذهن متمرکز» هم در زندگی شغلی و هم در زندگی شخصی، کاربردی‌اند.
متن اصلی کتاب «ذهن متمرکز» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «ذهن متمرکز»
مایکل هایت در کتاب «ذهن متمرکز» یادآور می‌شود که وقت ما برای انجام کاری که باید بکنیم نامحدود نیست و ما نمی‌توانیم زمان را از آنچه هست بیشتر کنیم تا کارمان را به‌نحوی سودمند پیش ببریم. کتاب «ذهن متمرکز» به ما می‌گوید که چطور با مدیریت درست زمان و یادگیری چگونگی افزایش تمرکز، بین کارهای زیادی که باید انجام دهیم و وقتی که برای انجام این کارها در اختیار داریم تناسب درستی ایجاد کنیم.
کتاب «ذهن متمرکز» از راهکارهایی سخن می‌گوید که اگر آن‌ها را درست به کار گیریم مجبور نیستیم امور مختلف زندگی‌مان را فدای کار کنیم و از این بابت آسیب ببینیم.
در کتاب «ذهن متمرکز» می‌آموزیم که راه بهره‌وری از کار، کم کردن از روابط خانوادگی و اجتماعی و زدن از تفریح و خواب و استراحت نیست و به جای آن باید از حواشی غیرضروریِ کار و محیط کار بزنیم و به اصلِ کار بپردازیم و تمرکزمان را در کاری که واقعاً باید انجام دهیم بالا ببریم.
هایت در کتاب «ذهن متمرکز» راهنمایی عملی برای افزایش تمرکز و دستیابی به بهره‌وری در کار و زندگی به دست می‌دهد.
کتاب «ذهن متمرکز»، چنانکه در یادداشت سمیه محمدی، مدیرعامل انتشارات آریاناقلم، بر ترجمۀ فارسی این کتاب اشاره شده، اگرچه روی سخنش با مدیران و سرپرستان تیم‌ها است اما نه فقط در زندگی شغلی که در زندگی شخصی نیز کتابی کاربردی است.
مایکل هایت در کتاب «ذهن متمرکز» نشان می‌دهد که چگونه می‌توان، با غلبه بر عواملی که حواس ما را در کار پرت می‌کنند و با تمرکز و اولویت‌بندی و مدیریت زمان، از فشارها و استرس‌های کاری و آسیب‌هایی که این فشارها و استرس‌ها به همراه می‌آورند کاست و بهره‌وری در کار را بالا برد.
در بخشی از کتاب «ذهن متمرکز: سیستمی برای افزایش تمرکز و بهره‌وری در کار و زندگی» می‌خوانید: «آن‌وقت‌ها مشکلم این بود که همۀ کارها را خودم باید انجام می‌دادم. بعدها متوجه شدم که تمرکز بر همه‌چیز به معنی تمرکز بر هیچ‌چیز است. وقتی خیلی شتاب‌زده فهرست بلندبالا و بی‌شماری از وظایف و امور ضروری را انجام می‌دهید، تقریباً غیرممکن است که به چیز شایان توجهی دست یابید. با این‌حال خیلی از ما روزها، هفته‌ها، ماه‌ها، سال‌ها – گاهی، همۀ عمرمان – را این‌طور می‌گذرانیم.
باید تا الان خیلی بهتر متوجه مسئله می‌شدیم. دهه‌هاست که داریم در به‌اصطلاح اقتصاد اطلاعاتی کار می‌کنیم. در سال‌های 1969 و 1970 دانشگاه جان هاپکینز و مؤسسۀ بروکینگز مجموعه کنفرانس‌هایی راجع به اثر فناوری اطلاعات برگزار کردند. یکی از سخنرانان، هِربرت سایمون، استاد روان‌شناسی و علوم کامپیوتر دانشگاه کارنِگی مِلون بود که بعد جایزۀ نوبل را برای کارهایی که در اقتصاد انجام داده بود از آنِ خود کرد. او در سخنرانی‌اش هشدار داد که رشد اطلاعات می‌تواند مسئله‌ساز شود. چرا؟ او توضیح داد: "اطلاعات توجه دریافت‌کننده‌هایش را تحلیل می‌برد" و "وفور اطلاعات فقر توجه می‌آورد".
امروزه دیگر اطلاعات نایاب نیست. اما توجه نایاب است. در واقع، در جهانی که اطلاعات به رایگان موجود است، تمرکز در محل کار یکی از ارزشمندترین چیزهاست. اما، اکثر ما، به‌سختی می‌توانیم در محل کار تمرکز داشته باشیم. حقیقت این است که ما در اقتصاد حواس‌پرتی کار و زندگی می‌کنیم. همان طور که اُلیور برکمن روزنامه‌نگار می‌گوید: "کل روز، اطلاعات ناخواسته و بی‌فایده، توجه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و مختل می‌کنند." و بند آوردن این جریان ورودی‌ها و مزاحمت‌ها به نظر ناممکن می‌رسد.»

دربارۀ مایکل هایت، نویسندۀ کتاب «ذهن متمرکز»
مایکل اسکات هایت (Michael Scott Hyatt)، متولد 1955، وبلاگ‌نویس، دارندۀ پادکست و سخنران امریکایی است. هایت مدیرعامل و بنیانگذار شرکتی مشاوره‌ای در حوزۀ رهبری است. او زمانی هم مدیرعامل و مدیر اجرایی در صنعت نشر بوده است. از مایکل هایت چندین کتاب با موضوع رهبری، بهره‌وری و تعیین هدف منتشر شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «ذهن متمرکز»
کتاب «ذهن متمرکز: سیستمی برای افزایش تمرکز و بهره‌وری در کار و زندگی» با ترجمۀ لیلا حیدری در انتشارات آریاناقلم منتشر شده است. لیلا حیدری، متولد 1367، مترجم ایرانی است. از دیگر ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌ «من یک چچنی هستم» اشاره کرد.
از کتاب «ذهن متمرکز» ترجمه‌های فارسی دیگری هم موجود است. یکی از این ترجمه‌ها، ترجمۀ حمیدرضا توحیدی است که با عنوان «هنر دستیابی به تمرکز: روشی کارآمد برای کسب خروجی بیشتر با کار کمتر» در نشر میلکان منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «ذهن متمرکز» در گودریدز: 4.10 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده