کتاب | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ اقتصاد | ظهور و سقوط ملت ها
ظهور و سقوط ملت ها شابک: 9786002537874 512 صفحه 410 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 ظهور سقوط روچیر شارما سودابه قیصری علوم انسانی اقتصاد تاریخ اقتصاد

2,962,500 ریال 3,950,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ دوم

کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» نوشتۀ روچیر شارما
ده قانون برای تشخیص و پیش‌بینی ظهور و سقوط ملت‌ها براثر نوسانات و تغییرات اقتصاد جهانی. کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها: نیروهای تغییر در جهان پسابحران»، با عنوان اصلی The Rise and Fall of Nations: Forces of Change in the Post-Crisis World، سیستمی متشکل از ده قانون برای تشخیص موقعیت ملت‌ها در متن تغییر و تحولات اقتصاد جهانی به دست می‌دهد.
روچیر شارما در کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» معتقد است با ده قانونی که او در این کتاب ارائه می‌دهد و آشنایی با سیستمی که از این ده قانون پدید می‌آید، می‌توان پیش‌بینی کرد که آیندۀ ملت‌ها، به‌لحاظ اوج و افول، چگونه خواهد بود.
کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» از ناپایداری شرایط اقتصاد جهانی و نوساناتی که به اعتقاد نویسندۀ این کتاب، طبیعیِ اقتصاد جهانی هستند سخن می‌گوید و نقشۀ راهی به دست می‌دهد که به‌کمک آن آیندۀ کشورهای مختلف را در متن ناپایداری و نوسانات جهانی پیش‌بینی کنیم.
متن اصلی کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» اولین بار در سال 2016 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها»
روچیر شارما در کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» اقتصاد جهانی را به جنگلی با ریتم‌های پرسروصدا تشبیه می‌کند و معتقد است برای پیش‌بینی وضعیت ظهور و سقوط ملت‌ها در این جنگل، گوشمان باید به ریتم‌های آن حساس باشد و بتوانیم این ریتم‌ها را تشخیص دهیم.
شارما تمثیل جنگل را در کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» از حکایتی قدیمی می‌گیرد که در آن، پادشاهی پسرش را به جنگل می‌فرستد و به او تکلیف می‌کند که به ریتم‌های جنگل گوش فرادهد. پسر پادشاه به جنگل می‌رود و ابتدا فقط ریتم‌های واضح را می‌شنود اما به‌تدریج و با تکرارِ تمرینِ گوش‌دادن به ریتم‌های جنگل، می‌تواند ریتم‌های پنهان‌تر در متن ریتم‌های پرسروصدا را هم تشخیص دهد. شارما در کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» تأکید می‌کند که برای درک آیندۀ اقتصاد جهانی و سرنوشت ملت‌ها در هر دوره از تغییرات و نوسانات و بحران‌ها و رونق‌های اقتصادی‌ای که جهان را از خود متأثر می‌کنند، باید مثل همان پسر پادشاه عمل کرد و گوش‌ها را به آهسته‌ترین ریتم‌های جنگل اقتصاد جهانی آموخته کرد.
کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» از رونق‌ها و کسادی‌ها و اعتراضات به‌عنوان بخشی از ریتم طبیعی جنگل اقتصاد جهانی سخن می‌گوید و رهنمودی ارائه می‌دهد که با کمک آن بشود تشخیص داد که در هر دوره از تغییر و تحولات اقتصاد جهانی، کدام ملت‌ها اوج می‌گیرند و کدام ملت‌ها سقوط می‌کنند.
در کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» می‌آموزیم که براساس ظاهر رویدادها و وضعیت فعلی یک ملت، به‌لحاظ رشد یا افول اقتصادی، دربارۀ آیندۀ آن نظر ندهیم و در نظر داشته باشیم که اگر کشوری در مدتی طولانی به‌لحاظ اقتصادی رو به ‌رشد است این دلیلی بر این نیست که در آینده نیز سیر صعودی خود را طی خواهد کرد و حتی ممکن است چنین کشوری بیشتر در معرض سقوط باشد.
کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» به ما می‌گوید که ملت‌های نوظهوری که سیر صعودی را طی می‌کنند بیشتر در معرض سقوط قرار دارند چون وضعیت ناپایدارتری دارند. ده قانونی که شارما در کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» از آن‌ها سخن می‌گوید، به‌گفتۀ او «سیستمی برای تشخیصِ تغییر خلق می‌کنند». به‌اعتقاد شارما به‌کمک این قوانین می‌توان نشانه‌های تغییرِ تقدیرِ ملت‌ها و شیوۀ تفسیر این نشانه‌ها را دریافت. شارما، در عین تأکید بر اینکه قوانین او «بیش از همه قابل اطلاق به ملت‌های نوظهورند، زیرا اقتصاد و نهادهای سیاسی آن ملت‌ها، زیربنای تثبیت‌شده‌ای ندارد و همین، آن‌ها را در مقابل آشوب‌های مالی و سیاسی آسیب‌پذیرتر می‌کند» معتقد است که «بسیاری از این قوانین در جهان توسعه‌یافته نیز کاربردی مفید دارند».
در کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» همچنین می‌آموزیم که پیش‌بینی‌های نادرست را تشخیص دهیم و فریب چنین پیش‌بینی‌هایی را نخوریم.
کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها» از پیشگفتار، مقدمه و یازده فصل تشکیل شده است. فصل‌های یازده‌گانۀ این کتاب عبارتند از: «مردم اهمیت دارند»، «چرخۀ زندگی»، «میلیاردرهای خوب، میلیاردرهای بد»، «خطر جدی دولت»، «موقعیت جغرافیایی مطلوب»، «اول کارخانه‌ها»، «قیمت پیاز»، «ارزان خوب است»، «بوسۀ بدهی»، «دیدبانیِ گزافه‌پردازی رسانه‌ها» و «خوب، متوسط و ناخوشایند».

دربارۀ روچیر شارما، نویسندۀ کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها»
روچیر شارما (Ruchir Sharma) نویسنده و سرمایه‌گذار هندی است. او، به‌عنوان مدیر و استراتژیست، مدام به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کند و در سفرهایش به دیدار سیاستمداران برجسته و مدیران ارشد و دیگر شخصیت‌های محلی می‌رود.
شارما در نشریات گوناگونی چون وال استریت ژورنال، فایننشال تایمز، نیویورک تایمز، فارن پالیسی، فوربس و بلومبرگ دربارۀ اقتصاد و سیاست جهانی می‌نویسد. او همچنین به‌عنوان مشاور و ستون‌نویس ثابت با مجلۀ نیوزویک همکاری داشته و در این مجله ستونی ثابت به نام «سرمایه‌گذار جهانی» داشته است.
اولین کتاب شارما، با عنوان «کشورهای گریزان: در پی معجزات اقتصادی آتی» پرفروش‌ترین کتاب هندوستان و نیز پرفروش‌ترین کتاب وال استریت ژورنال شد و مجلۀ فارن پالیسی آن را به‌عنوان یکی از بیست‌و‌یک کتابی که باید خواند انتخاب کرد.
همچنین در سال 2015 رسانۀ بلومبرگ از شارما به‌عنوان یکی از پنجاه چهرۀ تأثیرگذار جهان نام برد و فارن پالیسی در سال 2012 او را یکی از متفکران ارشد جهانی معرفی کرد.
روچیر شارما در سال 2013 در هفته‌نامۀ Outlook یکی از باهوش‌ترین هندی‌های جهان توصیف شد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها»
کتاب «ظهور و سقوط ملت‌ها: نیروهای تغییر در جهان پسابحران» با ترجمۀ سودابه قیصری در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. سودابه قیصری، متولد 1340 در آبادان، معلم و روزنامه‌نگار و مترجم ایرانی و تحصیلکردة رشتۀ زبان انگلیسی در دانشگاه چمران اهواز است. «راز»، «دوست باهوش من»، «دُخترِ گُلِ لاله»، «میشل شدن»، «دموکراسیِ پوتین: ایدئولوژی، افسانه و خشونت در قرن بیست‌ویکم»، «روح ناآرام»، «فاشیسم و دموکراسی» و «خالکوب آشوویتس» از جمله ترجمه‌های اوست.

ادامه keyboard_arrow_down