کتاب | علوم انسانی | زندگینامه و سفرنامه | زندگینامه و خاطرات | هانا آرنت و محبت به دنیا
هانا آرنت و محبت به دنیا شابک: 9786008280392 12 صفحه 830 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 هانا آرنت محبت دنیا الیزابت یانگ بروئل فرهنگ رجایی علوم انسانی زندگینامه و سفرنامه زندگینامه و خاطرات

4,912,500 ریال 6,550,000 ریال

ناشر: مانوش

چاپ دوم

کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» نوشتۀ الیزابت یانگ بروئل
شرح زندگی هانا آرنت، به‌قلم یکی از شاگردان او. کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا: زندگی یک زن بی‌وطن»، با عنوان اصلی Hannah Arendt, for love of the world، روایتی است از زندگی هانا آرنت به‌همراه معرفی اندیشه‌ها و آثار این فیلسوف سیاسیِ برجستۀ قرن بیستم.
در کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» با الیزابت یانگ بروئل، که از شاگردان هانا آرنت بوده، همراه می‌شویم و زندگی شخصی و فکری و اجتماعی هانا آرنت را از بدو تولد تا مرگ پی می‌گیریم.
کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» شرح زندگی پربار و پر از فراز و ‌نشیبِ فیلسوف و روشنفکری است که نازیسم او را از وطنش راند؛ فیلسوفی که سخت نسبت به بی‌عدالتی و ظلم و حکومت‌های توتالیتر حساس بود و برای انسانیت و شأن انسانی ارزشی بسیار قائل بود.
کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» کتابی مفید برای آشنایی با هانا آرنت و زندگی و اندیشه‌های اوست و می‌تواند فتح بابی باشد برای مطالعۀ آثار آرنت و شناخت دقیق‌تر و عمیق‌تر او.
متن اصلی کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» اولین بار در سال 1982 منتشر شده است. این کتاب، که یانگ بروئل آن را بعد از مرگ هانا آرنت و به درخواست چند تن از دوستان مهاجر او نوشته است، یکی از کتاب‌های معتبر و مورد توجه در شناخت هانا آرنت به شمار می‌رود. کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و الیزابت یانگ بروئل به‌خاطر آن برندۀ اولین جایزۀ هارکورت شده است.

مروری بر کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا»
همانطور که الیزابت یانگ بروئل در مقدمۀ کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» اشاره می‌کند، سرگذشت هانا آرنت، به‌خوبی زمانۀ بحرانی‌ای را که آرنت در آن زیست و سرگذشت همنسلان اروپایی هانا آرنت را انعکاس می‌دهد. بنابراین خواندن کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» ما را نه فقط با زندگی یکی از مهمترین فیلسوفان و متفکران سیاسی قرن بیستم، که با دوره‌ای از تاریخ اروپا و آنچه اروپاییانِ درگیر با جنگ جهانی دوم و نازیسم تجربه کردند و از سر گذراندند آشنا می‌کند.
همچنین با خواندن کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» با دیدگاه‌ها و مبانی فکری هانا آرنت و زمینه‌ای که تفکر و آثار او در آن شکل گرفت و پرورش و تکامل یافت آشنا می‌شویم.
کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» شامل مقدمه و ده گفتار است. گفتارهای کتاب در سه بخش تنظیم شده‌اند و هر یک از بخش‌ها به دوره‌ای از زندگی هانا آرنت و حیات فکری او اختصاص دارد و بدین‌ترتیب، نویسنده زندگی هانا آرنت و حیات فکری او را، از تولد تا مرگ، روایت می‌کند و زمینه‌ای از شکل‌گیری تفکر و آثار او در دوره‌های مختلف زندگی‌اش به دست می‌دهد.
گفتارهای ده‌گانۀ کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» عبارتند از: «کودک ما (1924 – 1906)»، «سایه‌ها (1929 – 1924)»، «زندگی یک زن یهودی (1933 – 1929)»، «افراد بی‌وطن (1941 – 1933)»، «وفاداری نشانه‌ای از حقیقت است (1948 – 1941)»، «چهرۀ خصوصی در زندگی عمومی (1951 – 1948)»، «احساس منزل و مأوا در دنیا (1961 – 1951)»، «درمان پسینی: آیشمن در اورشلیم (1965 – 1961)»، «امریکا در ظلمت (1970 – 1965)» و «نه‌دیگر و نه‌هنوز: حیات ذهن (1975 – 1970)».

دربارۀ الیزابت یانگ بروئل، نویسندۀ کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا»
الیزابت یانگ بروئل (Elisabeth Young-Brueh)، متولد 1946 و درگذشته به سال 2011، روان‌درمانگر امریکایی است. یانگ بروئل دارای دکترای فلسفه بود و پایان‌نامۀ دکترایش را زیر نظر هانا آرنت و با ‌مشاورۀ او نوشت و بعد از مرگ آرنت کار نوشتن زندگی‌نامۀ او را به‌عهده گرفت که حاصلش کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» شد. همین کتاب بود که یانگ بروئل را به روان‌کاوی و روان‌شناسی علاقمند کرد و او این علاقه را به‌طور تخصصی پی گرفت. او یک روان‌شناس فرویدی بود و علاوه بر زندگی‌نامۀ هانا آرنت، زندگی‌نامۀ آنا فروید، روان‌کاو و دختر زیگموند فروید، را نیز نوشت که با عنوان «آنا فروید: یک زندگی‌نامه» به چاپ رسید. این دو زندگی‌نامه، مهمترین آثار الیزابت یانگ بروئل هستند. از دیگر آثار او می‌توان به «ذهن و بدن سیاسی»، «شخصیت‌های خلاق» و «آناتومی تعصبات» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا»
کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا: زندگی یک زن بی‌وطن» با ترجمه و مقدمۀ فرهنگ رجایی و یادداشتی در معرفی نویسنده و مترجم کتاب، در نشر مانوش منتشر شده است. فرهنگ رجایی، متولد 1331 در روستای خسبیجانِ اراک، متفکر و پژوهشگر علوم سیاسی و مترجم ایرانی است. رجایی بعد از گرفتن لیسانس از دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در امریکا ادامۀ تحصیل داد. او بیش از دو دهه عضو هیئت علمی دانشگاه کارلتون در کانادا بوده است. رابطۀ فرهنگ و سیاست از موضوعات مورد علاقۀ فرهنگ رجایی است و از همین رو، هم در دانشکده‌های علوم سیاسی و هم در دانشکده‌های فلسفه و تاریخ و علوم اجتماعی تدریس کرده است. او همچنین از استادان دانشکدۀ امر انسانی بود. برنامۀ درسی این دانشکده برمبنای شاه‌کتاب‌ها یا کتاب‌های ماندگار تدوین و تنظیم شده و رجایی در این دانشکده کتاب «وضع بشر» هانا آرنت را درس می‌داد. فرهنگ رجایی در ایران نیز در دانشگاه‌های مختلفی، از جمله دانشگاه‌ تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شهید بهشتی، درس داده است.
هویت ایرانی، اندیشۀ سیاسی، وضع بشر و انسان‌ورزی از اصلی‌ترین موضوعاتی‌اند که فرهنگ رجایی در مطالعات و پژوهش‌های خود آن‌ها را دنبال می‌کند. از او آثار تألیفی متعددی، هم به فارسی و هم به انگلیسی، و نیز ترجمه‌های زیادی منتشر شده است. از آثار تألیفی فرهنگ رجایی به زبان فارسی می‌توان به «بازیگری در باغ هویت ایرانی؛ سرنمونی حافظ»، «معرکه جهان‌بینی‌ها در خردورزی سیاسی و هویت ما ایرانیان»، «اندیشه و اندیشه‌ورزی»، «مُشکِلِۀ هویت ایرانیان امروز: ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ» و از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «محبت و آگوستین قدیس»، «زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار» و «فهم نظریه‌های سیاسی» اشاره کرد. یکی از تازه‌ترین آثار تألیفی فرهنگ رجایی کتابی با عنوان «حضور و امر سیاسی؛ هنر انسان‌ورزی» است که در سال 2021 به زبان انگلیسی منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «هانا آرنت و محبت به دنیا» در گودریدز: 4.33 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down