کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | عمومی | انقلاب در نقطه صفر
انقلاب در نقطه صفر شابک: 9786227797275 364 صفحه 410 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 300 انقلاب نقطه سیلویا فدریچی سروناز احمدی علوم انسانی جامعه شناسی عمومی

1,875,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: افکار

چاپ دوم

کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» نوشتۀ سیلویا فدریچی
نقدهایی رادیکال و مارکسیستی – فمینیستی بر سرمایه‌داری و مردسالاری، با محوریت موضوع کارِ خانگی زنان. کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر: کارِ خانگی، بازتولید و مبارزۀ فمینیستی»، با عنوان اصلی Revolution at Point Zero: Housework, Reproduction, and Feminist Struggle، مجموعه‌ای از مقالاتی است که سیلویا فدریچی نوشتن آن‌ها را از سال 1974 آغاز کرده و طی چهار دهه به نوشتن آن‌ها ادامه داده و در این مقالات کارِ خانگی زنان را از منظری رادیکال و انقلابی و نقادانه مورد بازنگری قرار داده و آن را به‌مثابه بخشی از نظام بهره‌کشی سرمایه‌داری تحلیل کرده است. از همین منظر است که سیلویا فدریچی در کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» ضرورت تغییر نگاه به کارِ خانگیِ زنان و نیز ضرورتِ تعلق یافتن دستمزد به این کار را به‌عنوان افقی انقلابی و سیاسی مطرح می‌کند.
سیلویا فدریچی در کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» بر آن است که موضوع ضرورت دادن دستمزد به زنان بابت کارِ خانگی را از رویکردهای تقلیل‌گرایانه به این قضیه فراتر برد و آن را در یک چشم‌انداز سیاسی درازمدت و رادیکال قرار دهد.
ماریارزا دالاکاستا، نویسندۀ کتاب‌های «قدرت زنان و براندازی جامعه» و «مادر اقیانوس ما» در توصیف کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» می‌نویسد: «بالأخره کتابی داریم که در آن مقالات بسیاری که سیلویا فدریچی درخصوص مسألۀ بازتولید اجتماعی و مبارزات زنان در این زمینه طی چهاردهه نوشته، گردآوری شده است. در انقلاب در نقطۀ صفر، هم تاریخ پرقدرت سازماندهی نیروی کار بازتولیدی و تحولات آن به نگارش درآمده، و هم سیر تکاملی دیدگاه فدریچی دربارۀ برخی از مهم‌ترین مسائل زمان حال، ازجمله جهانی‌سازی، مناسبات جنسیتی و ایجاد مشترکات جدید، مستند شده است.»
ویرایش اول متن اصلی کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر: کارِ خانگی، بازتولید و مبارزۀ فمینیستی» اولین بار در سال 2012 منتشر شده اما فدریچی در چاپ جدیدتر این کتاب سه مقاله و یک پیشگفتار تازه به آن افزوده است.

مروری بر کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر»
سیلویا فدریچی در مقالات کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» نهادینه‌سازی کارِ خانگی زنان را به‌عنوان بخشی از ترفند و نیرنگ سرمایه‌داری برای بهره‌کشی هرچه‌بیشتر از نیروی کار مورد نقد قرار می‌دهد.
از دیدگاه فدریچی، چنانکه در کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» می‌خوانید، اینکه زنان، کارِ خانگی را فداکارانه و با دل ‌و جان و بدون چشم‌داشت مادی انجام دهند چیزی است که از جانب نظام سرمایه‌داری و فرهنگی که این نظام به اشکال مختلف ترویج و نهادینه می‌کند به زنان قبولانده شده است.
فدریچی در کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» نشان می‌دهد که نظام سرمایه‌داری چگونه این فرهنگ را در زنان نهادینه می‌کند که کارِ خانگی را عاشقانه انجام دهند و بابت آن مزدی مطالبه نکنند. برطبق چنین فرهنگی، زنان، خدمتکار مردانی هستند که بیرون خانه کار می‌کنند و مورد بهره‌کشی نظام سرمایه‌داری قرار می‌گیرند و در خانه از زنانِ شریک زندگی خود انتظار دارند به‌لحاظ عاطفی و جنسی و جسمانی به آن‌ها خدمت‌رسانی کنند و زخم‌ها و خستگی‌هایی را که مردها بیرون خانه و در محیط کار متحمل شده‌اند التیام دهند و مزدی هم بابت خدمات خانگی‌شان دریافت نکنند چون این‌طور جا افتاده که این خدمات بخشی از وجود و ذات و ماهیت و هویت زن است و زن بودن با همین خدمات خانگی به مرد است که تعریف می‌شود. اینجاست که از دید سیلویا فدریچی مسئلۀ مطالبۀ مزد از سوی زنان، بابت کارِ خانگی آن‌ها، اهمیتی سیاسی و انقلابی پیدا می‌کند.
فدریچی در کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر» در پی اثبات این نظریه است که مطالبۀ مزد از جانب زنان، بابت کارِ خانگی‌ای که آن‌ها انجام می‌دهند، چیزی فراتر از یک مطالبۀ پولی است چون چنین مطالبه‌ای بنیان نظام سرمایه‌داری را می‌لرزاند و آن را وادار به تغییراتی بنیادین می‌کند و باعث می‌شود که جایگاه زن در جامعه و تعریف زن بودن تحولی ریشه‌ای بیابد.
کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر: کارِ خانگی، بازتولید و مبارزۀ فمینیستی» با ترجمۀ سروناز احمدی در انتشارات افکار جدید منتشر شده است.

دربارۀ سیلویا فدریچی، نویسندۀ کتاب «انقلاب در نقطۀ صفر»
سیلویا فدریچی (Silvia Federici)، متولد 1942، نظریه‌پرداز، محقق، استاد دانشگاه و فعال فمینیست ایتالیایی مقیم نیویورک است. فدریچی از نظریه‌پردازان فمینیستِ برجسته در زمینه‌هایی چون نظریۀ فمینیستی مارکسیستی، تاریخ زنان و فلسفۀ سیاسی است. فدریچی تدریس علوم اجتماعی در دانشگاه هافسترا در ایالت نیویورک و نیز تدریس در دانشگاه پورت هارکورت در نیجریه را در کارنامۀ کاری خود دارد. او در سال 1972، به‌همراه ماریارزا دالاکاستا و سلما جیمز، یک سازمان بین‌المللی فمینیستی را بنیان گذاشت؛ سازمانی که کمپین دستمزد برای کارهای خانگی را راه‌اندازی کرد. فدریچی همچنین در سال 1990 کمیتۀ آزادی آکادمیک در آفریقا (CAFA) را تأسیس کرد. او در انجمن آکادمیک دانش‌پژوهان آفریقا (ACAS) هم عضو بود و از حامیان مبارزات دانشجویان در سراسر قارۀ آفریقا و ایالات متحده بود. تأسیس پروژۀ ضدّ مجازات اعدام انجمن فلسفۀ رادیکال (RPA) از دیگر اقدامات سیلویا فدریچی است. او چندین دهه است که در پروژه‌های مختلفی با سازمان‌های فمینیستی در سراسر جهان همکاری می‌کند. یکی از این پروژه‌ها، که فدریچی آن را در سال‌های اخیر با گروه‌های فمینیستی در اسپانیا سازماندهی کرده، پروژه‌ای مربوط به بازسازی تاریخ زنانی است که در اروپای مدرن، به‌عنوان جادوگر، مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.
معروف‌ترین کتاب سیلویا فدریچی، کتاب «کالیبان و ساحره: زنان، بدن و انباشت بدوی» است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده